Van Boxtel en Eringa: intelligentie moet van de infra naar de treinen

Gepubliceerd op 28-03-2017 om 13:29

De intelligentie moet worden overgezet van de infrastructuur naar de treinen. Dat maakt het gemakkelijker om de treinen bijvoorbeeld hoogfrequent te laten rijden, wat NS al gaat doen aan het einde van dit jaar tussen Eindhoven en Amsterdam. Dit zeiden NS-topman Roger van Boxtel en ProRail-directeur Pier Eringa dinsdag bij de opening van de railvakbeurs RailTech Europe in de Jaarbeurs in Utrecht. Eringa en Van Boxtel openden de vakbeurs samen met hoofd ERTMS Pio Guido van ERA en burgemeester Jan van Zanen van Utrecht.

Als we ERTMS Level 3 uitrollen, kunnen we kunnen we het bestaande spoor een stuk effecienter gebruiken. Met ERTMS level 3 verplaatsen we de techniek van het spoor naar de trein. Intelligente treinen kunnen onderling regelen hoeveel ruimte ze hebben. Op deze manier kunnen er meer treinen over het bestaande spoor en kunnen met meer treinen hoogfrequent rijden. Met Level 3 maken we echt grote stappen vooruit. We kunnen nu kiezen voor een upgrade van het huidige systeem (level 2) of een echte systeemstap naar Level 3.”

Meer capaciteit

Volgens de ProRail-topman kan Nederland met de keuze voor deze variant dus het maximale uit haar spoorsysteem halen. “Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden netwerken van Europa. Het aantal mensen dat met de trein reist zal de komende jaren verder toenemen”, aldus Eringa.

“Level 3 zorgt ervoor dat Nederland klaar is voor de toekomst. De capaciteit op het spoor neemt toe en er is minder techniek in de infrastructuur nodig, waardoor de kosten afnemen.” Bij Level 3 verdwijnt de baangebonden detectie en de bekabeling. Treinen geven zelf hun positie en lengte door via het communicatiesysteem voor het spoor GSM-R. Dit zorgt ervoor dat de treinen korter achter elkaar kunnen rijden.

Innovatie omarmen

Hoofd ERTMS Pio Guido van ERA (European Railway Agency) prees Nederland als een van de leidende landen op het gebied van spoorveiligheid. Ook loop Nederland volgens hem voorop in de implementatie van ERTMS. “De spoorsector moet innovatie omarmen om te kunnen blijven concurreren met andere modaliteiten”, stelde hij.

Van Boxtel zei gekscherend dat er mensen uit het buitenland altijd de Nederlandse spoorsector prijzen, terwijl Nederlanders een stuk minder positief zijn over het spoor. “Ik ben heel erg trots op de 20.000 mensen die bij ons bedrijf werken.” Ook gaf de topman aan heel erg trots te zijn op de Hyperloop-pod van de TU Delft die op de beurs van RailTech Europe te zien is. “Wij zijn heel erg trots op deze innovatie van Nederlandse studenten die door Elon Musk is omarmd. Zij dagen de toekomst uit en laten zien wat er allemaal al mogelijk is.”

Rail Carrière Onderzoek

Directeur Joan Blaas van ProMedia Group verwees naar het Rail Carrière Onderzoek waaruit blijkt dat 90 procent van de spoormedewerkers trots is op zijn werk. Van Boxtel kon dit beamen: “Er zijn niet veel sectoren waar mensen zo’n lange tijd blijven werken.” Tegelijkertijd staat de spoorsector volgens hem voor de uitdaging om jongeren aan te trekken. “We moeten zorgen dat de spoorsector uitdagend blijft door het toepassen van nieuwe technologieën. We moeten geen werknemers hebben die zeggen: zo doen we het nu eenmaal al jaren. Dat is een uitdaging.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

2 reacties op “Van Boxtel en Eringa: intelligentie moet van de infra naar de treinen”

Arco Sierts|28.03.17|20:55

Heel mooi dat Eringa innovatie wil aanjagen, en ook heel goed dat er meer techniek van baan naar trein gaat. Maarrrr…
De intelligentie, die moet JUIST naar de infra(beheerder)! Dat heeft te maken met het simpele feit dat het spoor inherent en ten fundamentele een centraal bestuurd systeem is. Een trein heeft geen stuurwiel, een trein wordt gestuurd vanuit de infra mbv wissels. Dat maakt een trein nou juist een trein!

Arco Sierts|28.03.17|21:03

Ik voorspel u bij deze dat bij de automatische auto de besturing om veiligheids- en capaciteitsredenen uiteindelijk ook deels infrazijdig gaat worden. Autodenkers kunnen en willen nog niet geloven dat het rijden op basis van een centraal gecoordineerd ‘slot-‘systeem zoals in de luchtvaart en op het spoor uiteindelijk veel efficienter is. Ooit komt er ER2MS: European Road&Rail Management System. Overwegprobleem ook opgelost :)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.