Hyperloop illustratie (foto: NS)

Testtraject Hyperloop meest kansrijk in Flevoland

Een testtraject van enkele kilometers voor de Hyperloop is het beste te realiseren bij de Vogelweg in Flevoland. Dat blijkt uit haalbaarheidsonderzoek dat demissionair minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft laten uitvoeren naar een mogelijk testtraject voor deze snelle vervoersmodaliteit in Nederland. “Een testfaciliteit is interessant voor de Nederlandse economie en kan een impuls geven aan het Nederlandse bedrijfsleven”, schrijft ze aan de Tweede Kamer. 

Voor het onderzoek hebben TNO, BCI, VINU en Arup verschillende mogelijke locaties bekeken. Er werden 17 locaties voorgesteld, waarvan er al snel 12 afvielen. Daarnaast zijn de onderzoekers nog zelf met drie locaties op de proppen gekomen. Dit leidde tot een shortlist van 8 locaties, waarna de locatie in Flevoland als beste uit de bus kwam. Schultz heeft de onderzoekers de opdracht gegeven verder onderzoek te doen, zodat er definitief een besluit kan worden genomen over de bouw van een testtraject.

Hyperloop

De Hyperloop is een innovatief mobiliteitsconcept, waarmee zowel passagiers als goederen vervoerd zouden kunnen worden. Het werkt met zogenaamde pods die zich voortbewegen over een magneetzweefbaan en daardoor een maximumsnelheid kunnen behalen van 1200 kilometer per uur. Wanneer dit realiteit wordt, zouden passagiers veel sneller kunnen reizen tussen bepaalde steden.

De minister van IenM heeft dit onderzoek laten uitvoeren, omdat ze onlangs van twee commerciële partijen het verzoek kreeg om testen uit te voeren met de Hyperloop. Het gaat hier om het Nederlandse Hardt en het Amerikaanse Hyperloop One. Schultz zegt in een Kamerbrief veel potentiële kansen te zien voor Nederland, wanneer Nederlandse partijen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de Hyperloop.

Lengte

De onderzoekers hebben aangegeven dat de locatie Vogelweg in Flevoland het meest kansrijk is en stellen ook een testbaan van 5 kilometer voor. Daarmee wijken de onderzoekers af van de vraag van Hardt en Hyperloop One. De eerste wilde een testbaan van circa 1 tot 3 kilometer, terwijl de laatste juist een voorkeur uitsprak voor een traject van 15 kilometer. Maar de onderzoekers hebben ondervonden dat 5 kilometer een betere optie is. Deze optie kost namelijk 120 miljoen en dat is beduidend goedkoper dan de andere opties, menen de onderzoekers.

Tekst loopt door onder foto

Het traject heeft bovendien een flink aantal voordelen. Omdat de provincie midden in Nederland ligt, bevindt het testtraject zich dicht bij Technische Universiteiten en ligt het ook op een ideale plek tussen Schiphol Airport en het vliegveld van Lelystad. Verder is hier voldoende land beschikbaar dat nog in eigendom is van de landelijke overheid of van de provincie. Zelfs als het testtraject wordt uitgebreid naar 15 kilometer, zou dit geen problemen moeten opleveren. Bovendien is het geen dichtbebouwd gebied en maakt de indeling van het landschap de aanleg van deze buis mogelijk.

Volledige snelheid

Overigens is ook al berekend door de onderzoeksbureau’s dat het testen met passagiers én op volledige snelheid pas mogelijk is bij een testtraject van tenminste 15 kilometer en de onderzoekers adviseren zelfs een traject van 40 kilometer om op hoog niveau testen te kunnen uitvoeren. “Omdat een testtraject van 40 kilometer een grote investering vereist, zou het met name efficiënt zijn om dit te bouwen op een route waarop het ook economisch interessant is. Dat zou bijvoorbeeld de route Schiphol-Lelystad Airport kunnen zijn”, aldus het rapport.

Er is ook al gekeken naar de opbrengsten van die route als hier reizigers echt gebruik van kunnen maken. Naar schatting zou een commercieel Hyperloop-traject geopend kunnen worden in 2023. Het aantal reizigers zorgt dan volgens de onderzoekers voor een jaarlijkse omzet die ongeveer 1,3 keer de operationele kosten bedraagt. Dit wordt echter in een later rapport nog beter uitgewerkt, zodat de opvolger van minister Schultz hier een definitief besluit over kan nemen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.