Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

Arriva: Maaslijn blijft voorlopig een kwetsbare lijn

Vervoerder Arriva is met de machinisten op de Maaslijn in Limburg direct in gesprek gegaan om de zorgen bij het personeel weg te nemen over de slechte dienstverlening aan reizigers. Eerder stuurde het rijdend personeel een brandbrief naar de directie, waarin medewerkers hun zorgen uitten over het beleid van de vervoerder. In dit gesprek heeft Arriva verschillende actiepunten benoemd of verder toegelicht. Wel benadrukt de vervoerder dat dit een een kwetsbare lijn is.   

Het rijdend personeel klaagde in deze brief over een gebrek aan treinen en personeel en sprak van een slechte dienstverlening richting reizigers. “Wij zijn toch geen ‘low budget bedrijf”, vroegen de machinisten zich af in de brief. “Door de achteruitgang na de concessieovername wordt de betrokkenheid van ons naar de organisatie steeds minder. Wij vinden dit een slechte ontwikkeling en willen graag meewerken en meedenken aan broodnodige verbeteringen.”

Kwetsbare Maaslijn

De machinisten uitten vooral zorgen over een slechte dienstverlening aan de reizigers, die daarom ook steeds vaker zouden klagen en frustraties spuien naar het personeel. Treinen zouden vaak uitvallen, er zouden te weinig stewards zijn en extra treinen zouden niet worden ingezet. Ook het optreden bij calamiteiten kon op kritiek rekenen. “De stress loopt niet alleen hoog op bij de reiziger, maar zeker ook bij de machinisten en stewards, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt.”

De vervoerder laat in een reactie weten bekend te zijn met een groot aantal van de zorgpunten. “We hebben allemaal met de kwetsbaarheid van de Maaslijn te maken, onze medewerkers, onze reizigers en opdrachtgevers”, stelt de vervoerder. “Onze gloednieuwe treinen zijn besteld om direct in te zetten wanneer de Maaslijn klaar is voor de elektrische treinen, dan is de lijn robuuster. Tot die tijd blijft deze lijn kwetsbaar en enorm gevoelig voor verstoringen.”

Arriva: “Onze medewerkers doen elke dag weer hun uiterste best om de beste dienstverlening te leveren op de kwetsbare lijn. We zijn blij dat de machinisten zo betrokken zijn bij hun werk dat zij extra aandacht voor de dienstverlening op de Maaslijn hebben gevraagd.” De directie van de vervoerder is direct na ontvangst van de brief een gesprek aangegaan met de machinistengroep, waarin de directie de zorgpunten heeft doorgenomen.

Acties

Door die punten te bespreken, hebben de machinisten volgens Arriva kunnen merken dat de vervoerder zich wel degelijk fors inspant om te zorgen voor tevreden reizigers en personeel. De directie heeft de stand van zaken aangegeven voor acties die al waren genomen, aanstaande waren en nog enkele aanvullende punten aangestipt waarop acties worden ondernomen. Dit is volgens de vervoerder in een constructieve en positieve sfeer verlopen.

“De machinisten worden sinds dit gesprek actief op de hoogte gehouden van de voortgang op de actiepunten zoals bijvoorbeeld het onderzoek naar de werking/storing van de toiletten en het inzetten van specifieke rangeerdiensten. Ook de reiziger zal de veranderingen, die ingezet worden binnen de mogelijkheden van deze specifieke Maaslijn, gaan ervaren.”

Problemen materieel

In de brandbrief werd gesproken over reizigers ‘die tot wel 2 tot 3 keer per week in hun hemd staan’. De Maaslijn is inderdaad een lijn die vaker dan gemiddeld met hinder geconfronteerd wordt. De lijn wordt druk bereden, is nog niet geëlektrificeerd en heeft deels enkelspoor. Arriva: “Dat zorgt ervoor dat storingen aan materieel of infra en vertragingen direct tot grote gevolgen leiden. Het voorkomen van storingen heeft de grootste aandacht, maar lukt niet altijd.”

De lijn werd in juli en augustus overmatig vaak getroffen door infrastoringen. Tevens kunnen twee treinen op dit moment niet ingezet worden, vanwege een aanrijding. Arriva hoopt in ieder geval één trein weer op korte termijn te kunnen inzetten en infrabeheerder ProRail is druk bezig om het de vele infrastoringen aan te pakken. Met de opdrachtgever, de provincie Limburg, wordt bovendien gewerkt aan het robuuster maken van het traject. Dit moet de problemen verminderen.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Arriva: Maaslijn blijft voorlopig een kwetsbare lijn”

Pat Rick|24.09.18|15:49

In de Randstad wordt zo’n dienstverlening allang niet meer gepikt. De mensen die klanten te woord staan moeten maximale ondersteuning krijgen vanuit Arriva

Men moet niet wachten op electrificatie voor significante verbetering. Wellicht kan men nog extra treinstellen huren van de fabrikant

Door het lange wachten op verdubbeling stijgen de kosten verder. In de jaren 80 had men volledige verdubbeling op 110 miljoen begroot. Nu kost dit 600 miljoen en is er geld voor gedeeltelijke verdubbeling

Guus Leussink|25.09.18|20:20

Arriva maakt er een potje van. De voormalige treinstellen van Veolia waar Arriva mee rijdt hebben meer onderhoud nodig en revisie. Electrificatie lost niets op. Met electrische treinen is geen snellere dienstregeling mogelijk want de lichtgewicht dieseltreinen accelereren vrijwel net zo snel en rijden dezelfde maximum snelheid als electrische stellen. Wat nodig is is meer onderhoud en revisie en meer infrastructuur zodat treinen elkaar tussen de stations kruisen.

kees boer|30.09.18|12:01

Diep betreurenswaardig dat men nog steeds geen prioriteit wil stellen omtrent de spoorverdubbeling en elektrificatie terwijl dit zelfs vanaf de jaren vijftig op de rol staat,zelfs in de tachtiger jaren hoor ik ROVER nog zeggen dat dit een gemiste kans was maar als men kijkt hoe de A 73 aangelegd is met tunnels en kruisingen over de Maas daar was wel geld voor;auto wordt steeds bevoordeeld ten op zichte van de trein

Arco Sierts|02.10.18|10:51

@Kees Boer: ROVER wordt steeds meer een Randstad-organisatie met Randstad-gerichte ’topmannen’ (lees: oud-bestuurders uit de overheidshoek). ROVER heeft tot op heden niets wezenlijks bijgedragen aan positieve regiozaken als Maarheeze, Zwolle-Emmen, Almelo-Hardenberg, Zwolle-Enschede en Groningen-Leeuwarden. Het stilzwijgen van ROVER(-landelijk) over (inter-)regionaal spoor als de Maaslijn is dus een trend die zich voortzet. De basis (= actieve regionale afdelingen) is aan het verdampen.

Wim de Groot|24.12.18|00:02

De Maaslijn is al zolang ik leef een zorgenkindje als je de opvolgende vervoerders mag geloven. Niets is minder waar, er wordt overal op bezuinigd door de desbetreffende overheden en alleen ten faveure van de maximalisering van de spoorwegverbindingen in de Randstad. Kijk maar naar de afgelopen 50 jaar en de gelden en infra structurele projecten welke zijn gepland EN uitgevoerd in die periode. Weinig regionale en echt vernieuwende projecten blijven dan over als “uitgevoerd”. Hoe zou dat komen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva: Maaslijn blijft voorlopig een kwetsbare lijn | OVPro.nl
Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

Arriva: Maaslijn blijft voorlopig een kwetsbare lijn

Vervoerder Arriva is met de machinisten op de Maaslijn in Limburg direct in gesprek gegaan om de zorgen bij het personeel weg te nemen over de slechte dienstverlening aan reizigers. Eerder stuurde het rijdend personeel een brandbrief naar de directie, waarin medewerkers hun zorgen uitten over het beleid van de vervoerder. In dit gesprek heeft Arriva verschillende actiepunten benoemd of verder toegelicht. Wel benadrukt de vervoerder dat dit een een kwetsbare lijn is.   

Het rijdend personeel klaagde in deze brief over een gebrek aan treinen en personeel en sprak van een slechte dienstverlening richting reizigers. “Wij zijn toch geen ‘low budget bedrijf”, vroegen de machinisten zich af in de brief. “Door de achteruitgang na de concessieovername wordt de betrokkenheid van ons naar de organisatie steeds minder. Wij vinden dit een slechte ontwikkeling en willen graag meewerken en meedenken aan broodnodige verbeteringen.”

Kwetsbare Maaslijn

De machinisten uitten vooral zorgen over een slechte dienstverlening aan de reizigers, die daarom ook steeds vaker zouden klagen en frustraties spuien naar het personeel. Treinen zouden vaak uitvallen, er zouden te weinig stewards zijn en extra treinen zouden niet worden ingezet. Ook het optreden bij calamiteiten kon op kritiek rekenen. “De stress loopt niet alleen hoog op bij de reiziger, maar zeker ook bij de machinisten en stewards, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt.”

De vervoerder laat in een reactie weten bekend te zijn met een groot aantal van de zorgpunten. “We hebben allemaal met de kwetsbaarheid van de Maaslijn te maken, onze medewerkers, onze reizigers en opdrachtgevers”, stelt de vervoerder. “Onze gloednieuwe treinen zijn besteld om direct in te zetten wanneer de Maaslijn klaar is voor de elektrische treinen, dan is de lijn robuuster. Tot die tijd blijft deze lijn kwetsbaar en enorm gevoelig voor verstoringen.”

Arriva: “Onze medewerkers doen elke dag weer hun uiterste best om de beste dienstverlening te leveren op de kwetsbare lijn. We zijn blij dat de machinisten zo betrokken zijn bij hun werk dat zij extra aandacht voor de dienstverlening op de Maaslijn hebben gevraagd.” De directie van de vervoerder is direct na ontvangst van de brief een gesprek aangegaan met de machinistengroep, waarin de directie de zorgpunten heeft doorgenomen.

Acties

Door die punten te bespreken, hebben de machinisten volgens Arriva kunnen merken dat de vervoerder zich wel degelijk fors inspant om te zorgen voor tevreden reizigers en personeel. De directie heeft de stand van zaken aangegeven voor acties die al waren genomen, aanstaande waren en nog enkele aanvullende punten aangestipt waarop acties worden ondernomen. Dit is volgens de vervoerder in een constructieve en positieve sfeer verlopen.

“De machinisten worden sinds dit gesprek actief op de hoogte gehouden van de voortgang op de actiepunten zoals bijvoorbeeld het onderzoek naar de werking/storing van de toiletten en het inzetten van specifieke rangeerdiensten. Ook de reiziger zal de veranderingen, die ingezet worden binnen de mogelijkheden van deze specifieke Maaslijn, gaan ervaren.”

Problemen materieel

In de brandbrief werd gesproken over reizigers ‘die tot wel 2 tot 3 keer per week in hun hemd staan’. De Maaslijn is inderdaad een lijn die vaker dan gemiddeld met hinder geconfronteerd wordt. De lijn wordt druk bereden, is nog niet geëlektrificeerd en heeft deels enkelspoor. Arriva: “Dat zorgt ervoor dat storingen aan materieel of infra en vertragingen direct tot grote gevolgen leiden. Het voorkomen van storingen heeft de grootste aandacht, maar lukt niet altijd.”

De lijn werd in juli en augustus overmatig vaak getroffen door infrastoringen. Tevens kunnen twee treinen op dit moment niet ingezet worden, vanwege een aanrijding. Arriva hoopt in ieder geval één trein weer op korte termijn te kunnen inzetten en infrabeheerder ProRail is druk bezig om het de vele infrastoringen aan te pakken. Met de opdrachtgever, de provincie Limburg, wordt bovendien gewerkt aan het robuuster maken van het traject. Dit moet de problemen verminderen.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Arriva: Maaslijn blijft voorlopig een kwetsbare lijn”

Pat Rick|24.09.18|15:49

In de Randstad wordt zo’n dienstverlening allang niet meer gepikt. De mensen die klanten te woord staan moeten maximale ondersteuning krijgen vanuit Arriva

Men moet niet wachten op electrificatie voor significante verbetering. Wellicht kan men nog extra treinstellen huren van de fabrikant

Door het lange wachten op verdubbeling stijgen de kosten verder. In de jaren 80 had men volledige verdubbeling op 110 miljoen begroot. Nu kost dit 600 miljoen en is er geld voor gedeeltelijke verdubbeling

Guus Leussink|25.09.18|20:20

Arriva maakt er een potje van. De voormalige treinstellen van Veolia waar Arriva mee rijdt hebben meer onderhoud nodig en revisie. Electrificatie lost niets op. Met electrische treinen is geen snellere dienstregeling mogelijk want de lichtgewicht dieseltreinen accelereren vrijwel net zo snel en rijden dezelfde maximum snelheid als electrische stellen. Wat nodig is is meer onderhoud en revisie en meer infrastructuur zodat treinen elkaar tussen de stations kruisen.

kees boer|30.09.18|12:01

Diep betreurenswaardig dat men nog steeds geen prioriteit wil stellen omtrent de spoorverdubbeling en elektrificatie terwijl dit zelfs vanaf de jaren vijftig op de rol staat,zelfs in de tachtiger jaren hoor ik ROVER nog zeggen dat dit een gemiste kans was maar als men kijkt hoe de A 73 aangelegd is met tunnels en kruisingen over de Maas daar was wel geld voor;auto wordt steeds bevoordeeld ten op zichte van de trein

Arco Sierts|02.10.18|10:51

@Kees Boer: ROVER wordt steeds meer een Randstad-organisatie met Randstad-gerichte ’topmannen’ (lees: oud-bestuurders uit de overheidshoek). ROVER heeft tot op heden niets wezenlijks bijgedragen aan positieve regiozaken als Maarheeze, Zwolle-Emmen, Almelo-Hardenberg, Zwolle-Enschede en Groningen-Leeuwarden. Het stilzwijgen van ROVER(-landelijk) over (inter-)regionaal spoor als de Maaslijn is dus een trend die zich voortzet. De basis (= actieve regionale afdelingen) is aan het verdampen.

Wim de Groot|24.12.18|00:02

De Maaslijn is al zolang ik leef een zorgenkindje als je de opvolgende vervoerders mag geloven. Niets is minder waar, er wordt overal op bezuinigd door de desbetreffende overheden en alleen ten faveure van de maximalisering van de spoorwegverbindingen in de Randstad. Kijk maar naar de afgelopen 50 jaar en de gelden en infra structurele projecten welke zijn gepland EN uitgevoerd in die periode. Weinig regionale en echt vernieuwende projecten blijven dan over als “uitgevoerd”. Hoe zou dat komen?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.