Eurocommissaris Violeta Bulc (foto: Jean François Badias/EC)

‘Angst en gebrekkige samenwerking hinderen multimodale reis’

Violeta Bulc

Een naadloze, multimodale reis komt vooral slecht van de grond door angst en slechte samenwerking tussen vervoerders en mobiliteitsaanbieders. Dat stelde Eurocommissaris van Vervoer Violeta Bulc maandag op een EU-bijeenkomst over de multimodale reis. Ze riep de aanwezige vervoerders echter op zich niet af te sluiten. “Als we samenwerken heeft iedereen daar baat bij, want de markt is enorm.”

De Directorate-General for Mobility and Transport van de European Commission had het initiatief genomen voor deze bijeenkomst, omdat 2018 het Year of Multimodality is. De Commissie wil een stimulans geven aan multimodaal reizen in heel Europa, omdat dit bijdraagt aan minder congestie, minder schadelijke uitstoot en aan de andere kant belangrijk kan zijn om de steden op langere termijn leefbaar en bereikbaar te houden. Dan gaat het niet alleen om openbaar vervoer, maar ook over bijvoorbeeld deelsystemen en taxi’s.

Uitdagingen

De bijeenkomst richtte zich op de mogelijkheid van Europawijde reisinformatie en één geïntegreerd plan-, boekings- en betalingssysteem. De eerste stappen in die richting worden gezet, maar er zijn nog enkele flinke uitdagingen, erkende Bulc. De twee belangrijkste hindernissen voor een goede multimodale reis voor de klant zijn angst om data te delen en onderlinge concurrentie.

Bulc: “Sommige vervoerders zijn onwillig om hun data te delen. Ze vrezen buiten de boot te vallen door de disruptie die digitalisatie en de integratie van diensten zal veroorzaken. Maar als je je afsluit, verlies je sowieso. Dat is een kwestie van tijd.”

De Eurocommissaris kon zich ook voorstellen dat vervoerders bang kunnen zijn voor concurrentie wanneer ze alles met elkaar te delen. Bulc pleit namelijk voor een geïntegreerd systeem voor het plannen, boeken en betalen van een kaartje en dat vereist het delen van data én winsten. “We willen meer samenwerking tussen alle modaliteiten – dus ook de modaliteiten die met elkaar concurreren – zonder dat dit de competentie in de markt dempt.”

Betalen

Uit voorlopige onderzoeksresultaten naar zo’n geïntegreerde kaartverkoopsysteem blijkt dat met name het betalen van het kaartje nu een probleem is. Ook hier is gebrekkige samenwerking de boosdoener en vervoerders hebben daarvoor meestal drie redenen. Ze kunnen het niet eens worden over een eerlijke verdeling van de winsten, willen hun data niet delen of weigeren samen te werken uit vrees voor een verslechterd imago door slechte service door concurrent.

“Technologische problemen zijn er nauwelijks”, benadrukte de Eurocommissaris. De studie geeft twee handvatten om die problemen aan te pakken. De eerste is een zogenaamde Code of Conduct, een set van normen en gewenste praktijken. Hierin worden bijvoorbeeld afspraken opgesteld over de bescherming van data en de reizigersrechten en wordt de autonomie van de vervoerder gegarandeerd.

Interoperabiliteit

De tweede oplossing betreft de mogelijkheid de interoperabiliteit van kaartverkoop en reisinformatie een verplicht onderdeel te maken van een aanbesteding van het openbaar vervoer. Interoperabiliteit is namelijk cruciaal voor een goede multimodale reis, zo meende Bulc.

“We hebben open access nodig zonder dat één of enkele partijen een monopoliepositie hebben. Als je je reis van deur tot deur plant via Google, mag je niet alleen informatie krijgen van Uber Taxi. Alle taxibedrijven moeten worden getoond.” Bulc vroeg de aanwezigen om aan te geven wat zij nodig hadden om die open access te realiseren en tegen welke voorwaarden zij bereid waren tot samenwerking met alle andere partijen in de sector.

Passagiersrechten

Volgens Bulc is een naadloze reis cruciaal is om multimodaal vervoer te laten groeien, maar op dit punt zijn nog wel enkele stappen in te zetten. Verschillende sprekers stelden dat een geïntegreerd kaartverkoopsysteem namelijk altijd samen moet gaan met duidelijke, multimodale passagiersrechten.

Barbara Forster van het European Consumer Centre Austria schetste een voorbeeld van een reiziger wiens volledige multimodale reis werd verstoord nadat haar trein vertraagd was. “De multimodale reis was wel bij één bedrijf gekocht, maar legaal gezien was bij elke vervoerder een apart contract gesloten en ze kreeg dus geen vergoeding voor alle andere modaliteiten die ze miste.”

Ook Patrycja Gautier van de Europese overkoepelende consumentenorganisatie BEUC benadrukte hoe belangrijk het was om de juiste mechanismen in te stellen voor de bescherming van de reizigers. “Reizigers willen over hun rechten geen compromissen sluiten en dus ook niet over een multimodale reis. Reizigers moeten beschermd worden over de hele reis en nu wordt maar per modaliteit gekeken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Angst en gebrekkige samenwerking hinderen multimodale reis’ | OVPro.nl
Eurocommissaris Violeta Bulc (foto: Jean François Badias/EC)

‘Angst en gebrekkige samenwerking hinderen multimodale reis’

Violeta Bulc

Een naadloze, multimodale reis komt vooral slecht van de grond door angst en slechte samenwerking tussen vervoerders en mobiliteitsaanbieders. Dat stelde Eurocommissaris van Vervoer Violeta Bulc maandag op een EU-bijeenkomst over de multimodale reis. Ze riep de aanwezige vervoerders echter op zich niet af te sluiten. “Als we samenwerken heeft iedereen daar baat bij, want de markt is enorm.”

De Directorate-General for Mobility and Transport van de European Commission had het initiatief genomen voor deze bijeenkomst, omdat 2018 het Year of Multimodality is. De Commissie wil een stimulans geven aan multimodaal reizen in heel Europa, omdat dit bijdraagt aan minder congestie, minder schadelijke uitstoot en aan de andere kant belangrijk kan zijn om de steden op langere termijn leefbaar en bereikbaar te houden. Dan gaat het niet alleen om openbaar vervoer, maar ook over bijvoorbeeld deelsystemen en taxi’s.

Uitdagingen

De bijeenkomst richtte zich op de mogelijkheid van Europawijde reisinformatie en één geïntegreerd plan-, boekings- en betalingssysteem. De eerste stappen in die richting worden gezet, maar er zijn nog enkele flinke uitdagingen, erkende Bulc. De twee belangrijkste hindernissen voor een goede multimodale reis voor de klant zijn angst om data te delen en onderlinge concurrentie.

Bulc: “Sommige vervoerders zijn onwillig om hun data te delen. Ze vrezen buiten de boot te vallen door de disruptie die digitalisatie en de integratie van diensten zal veroorzaken. Maar als je je afsluit, verlies je sowieso. Dat is een kwestie van tijd.”

De Eurocommissaris kon zich ook voorstellen dat vervoerders bang kunnen zijn voor concurrentie wanneer ze alles met elkaar te delen. Bulc pleit namelijk voor een geïntegreerd systeem voor het plannen, boeken en betalen van een kaartje en dat vereist het delen van data én winsten. “We willen meer samenwerking tussen alle modaliteiten – dus ook de modaliteiten die met elkaar concurreren – zonder dat dit de competentie in de markt dempt.”

Betalen

Uit voorlopige onderzoeksresultaten naar zo’n geïntegreerde kaartverkoopsysteem blijkt dat met name het betalen van het kaartje nu een probleem is. Ook hier is gebrekkige samenwerking de boosdoener en vervoerders hebben daarvoor meestal drie redenen. Ze kunnen het niet eens worden over een eerlijke verdeling van de winsten, willen hun data niet delen of weigeren samen te werken uit vrees voor een verslechterd imago door slechte service door concurrent.

“Technologische problemen zijn er nauwelijks”, benadrukte de Eurocommissaris. De studie geeft twee handvatten om die problemen aan te pakken. De eerste is een zogenaamde Code of Conduct, een set van normen en gewenste praktijken. Hierin worden bijvoorbeeld afspraken opgesteld over de bescherming van data en de reizigersrechten en wordt de autonomie van de vervoerder gegarandeerd.

Interoperabiliteit

De tweede oplossing betreft de mogelijkheid de interoperabiliteit van kaartverkoop en reisinformatie een verplicht onderdeel te maken van een aanbesteding van het openbaar vervoer. Interoperabiliteit is namelijk cruciaal voor een goede multimodale reis, zo meende Bulc.

“We hebben open access nodig zonder dat één of enkele partijen een monopoliepositie hebben. Als je je reis van deur tot deur plant via Google, mag je niet alleen informatie krijgen van Uber Taxi. Alle taxibedrijven moeten worden getoond.” Bulc vroeg de aanwezigen om aan te geven wat zij nodig hadden om die open access te realiseren en tegen welke voorwaarden zij bereid waren tot samenwerking met alle andere partijen in de sector.

Passagiersrechten

Volgens Bulc is een naadloze reis cruciaal is om multimodaal vervoer te laten groeien, maar op dit punt zijn nog wel enkele stappen in te zetten. Verschillende sprekers stelden dat een geïntegreerd kaartverkoopsysteem namelijk altijd samen moet gaan met duidelijke, multimodale passagiersrechten.

Barbara Forster van het European Consumer Centre Austria schetste een voorbeeld van een reiziger wiens volledige multimodale reis werd verstoord nadat haar trein vertraagd was. “De multimodale reis was wel bij één bedrijf gekocht, maar legaal gezien was bij elke vervoerder een apart contract gesloten en ze kreeg dus geen vergoeding voor alle andere modaliteiten die ze miste.”

Ook Patrycja Gautier van de Europese overkoepelende consumentenorganisatie BEUC benadrukte hoe belangrijk het was om de juiste mechanismen in te stellen voor de bescherming van de reizigers. “Reizigers willen over hun rechten geen compromissen sluiten en dus ook niet over een multimodale reis. Reizigers moeten beschermd worden over de hele reis en nu wordt maar per modaliteit gekeken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.