Publiek van OV Debat 2017

Geef uw mening over de wisselwerking tussen OV en mobiliteit

Alle ontwikkelingen en innovaties in het OV-systeem hebben uiteindelijk grote gevolgen voor zowel reizigers als OV-medewerkers. Wat vinden zij van al die nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals Mobility as a Service, belbussen, ritdelen en vraaggestuurde systemen? Zien zij kansen voor mobiliteitsconcessies of moeten vervoerders dit juist absoluut niet willen? En hoe ervaren zij de oplossingen die vervoerders nu bedenken?

Om hier antwoord op te krijgen, wil OVPro u de kans geven om hieronder in enkele polls uw mening te geven over verschillende thema’s, die behandeld zullen worden tijdens het OV Debat op 21 mei. De resultaten hiervoor zullen worden meegenomen in de panelgesprekken op dit evenement. Heeft u nog vragen of onderwerpen die we moeten behandelen tijdens het OV Debat? Inhoudelijke bijdragen op dit gebied mogen worden achtergelaten als reactie en die zullen ook worden meegenomen.

Opdrachtgevers moeten alleen nog mobiliteitsconcessies op de markt brengen

Nieuwe mobiliteitsdiensten zijn een kans voor het OV

Flexibele vervoerssystemen zorgen voor een aantrekkelijker OV

Nieuwe mobiliteit heeft alleen een kans als het kleinschalig OV minder versnipperd wordt gemaakt

Vervoerders zijn net zo goed als marktpartijen in staat om innovatieve reizigersoplossingen te bedenken

Innovaties in het OV zijn noodzakelijk omdat de budgetten steeds krapper worden

In de mobiliteitsdiscussie staat de behoefte van de reiziger bovenaan

OV-Debat-2019_468x73px-registreer

Kon u uw mening niet kwijt in deze poll en wilt u werkelijk in debat met opdrachtgevers en vervoerders in het OV? Registreer u dan voor het OV Debat op 21 mei in het provinciehuis Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Geef uw mening over de wisselwerking tussen OV en mobiliteit”

Jan Klaas|01.05.19|12:26

Flexibele vervoerssystemen heeft geen antwoord wat past bij mijn observaties:

Veel mensen zijn afhankelijk van patroonvastheid en flex systemen door het hele land zijn simpelweg niet betrouwbaar voor overstappen, duur en maken het vaak onmogelijk om spontane reizen te maken. Dat Flex systemen te duur zijn voor reiziger en provincie weten we al een tijd (Helemaal als vervoerders weigeren abbonomenten te laten gelden waardoor mensen die afhankelijk zijn het niet eens kunnen betalen, zoals in DMG)

John rdam|05.05.19|14:08

De totale versnippering en de verschillende aanmeldsystemen, tarieven en betaalmogelijkheden maken dat ik in voor mij onbekende gebieden welke vorm van vraaggestuurdOV dan ook niet meer als een serieus vervoermiddel zie. De drempel is te hoog en de kans dat je krijgt wat je nodig hebt is te klein. De enige manier om daar tot bruikbare systemen te komen is de opdrachtgevers en hun gezinnen te verplichten dagelijks met hun eigen product te gaan reizen. Dan wordt het misschien wél wat.

Henk Angenent|07.05.19|10:22

Al dat vraaggestuurde geneuzel is alleen maar een dekmantel voor bezuinigen.

Ronald Van Onselen|07.05.19|11:04

In Nederland zijn volop ov bedrijven, ontwikkelaars en universiteiten separaat bezig het nieuwe “wiel” uit te vinden. Ook in Duitsland, Frankrijk en andere landen is een boost aan nieuwe varianten. Laat duizend bloemen bloeien. Mooi ja. Maar gaat dit ten koste van OV-budgetten? Hoe (prijs)toegankelijk en ook qua kosten/baten is dit concept eigenlijk en is dit voor de modale reiziger? Is er een Visie? Ik vrees echter dat ik naar de oogarts wordt verwezen.

Cedric Lemmer|20.05.19|00:19

Vraaggestuurd vervoer vermindert in sommige gevallen de multimodaliteit van de reizigers. Als een bezitter van een vouwfiets bijvoorbeeld op z’n werk een bus reserveert en de telefoon moet dan uit blijven tot einde dienst, dan weet hij niet wanneer de bus arriveert. Ook kan het zijn dat hij een bus heeft gereserveerd, omdat er regen op komst was. Waarom zou hij nog met de bus willen als de zon schijnt? Switch hij nog met zo’n reserveringsysteem? Ik denk het niet. Die klant is dan wel kwijt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.