Geef uw mening over de wisselwerking tussen OV en mobiliteit
Alle ontwikkelingen en innovaties in het OV-systeem hebben uiteindelijk grote gevolgen voor zowel reizigers als OV-medewerkers. Wat vinden zij van al die nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals Mobility as a Service, belbussen, ritdelen en vraaggestuurde systemen? Zien zij kansen voor mobiliteitsconcessies of moeten vervoerders dit juist absoluut niet willen? En hoe ervaren zij de oplossingen die vervoerders nu bedenken?
Om hier antwoord op te krijgen, wil OVPro u de kans geven om hieronder in enkele polls uw mening te geven over verschillende thema’s, die behandeld zullen worden tijdens het OV Debat op 21 mei. De resultaten hiervoor zullen worden meegenomen in de panelgesprekken op dit evenement. Heeft u nog vragen of onderwerpen die we moeten behandelen tijdens het OV Debat? Inhoudelijke bijdragen op dit gebied mogen worden achtergelaten als reactie en die zullen ook worden meegenomen.
Kon u uw mening niet kwijt in deze poll en wilt u werkelijk in debat met opdrachtgevers en vervoerders in het OV? Registreer u dan voor het OV Debat op 21 mei in het provinciehuis Utrecht.
Flexibele vervoerssystemen heeft geen antwoord wat past bij mijn observaties:
Veel mensen zijn afhankelijk van patroonvastheid en flex systemen door het hele land zijn simpelweg niet betrouwbaar voor overstappen, duur en maken het vaak onmogelijk om spontane reizen te maken. Dat Flex systemen te duur zijn voor reiziger en provincie weten we al een tijd (Helemaal als vervoerders weigeren abbonomenten te laten gelden waardoor mensen die afhankelijk zijn het niet eens kunnen betalen, zoals in DMG)
De totale versnippering en de verschillende aanmeldsystemen, tarieven en betaalmogelijkheden maken dat ik in voor mij onbekende gebieden welke vorm van vraaggestuurdOV dan ook niet meer als een serieus vervoermiddel zie. De drempel is te hoog en de kans dat je krijgt wat je nodig hebt is te klein. De enige manier om daar tot bruikbare systemen te komen is de opdrachtgevers en hun gezinnen te verplichten dagelijks met hun eigen product te gaan reizen. Dan wordt het misschien wél wat.
Al dat vraaggestuurde geneuzel is alleen maar een dekmantel voor bezuinigen.
In Nederland zijn volop ov bedrijven, ontwikkelaars en universiteiten separaat bezig het nieuwe “wiel” uit te vinden. Ook in Duitsland, Frankrijk en andere landen is een boost aan nieuwe varianten. Laat duizend bloemen bloeien. Mooi ja. Maar gaat dit ten koste van OV-budgetten? Hoe (prijs)toegankelijk en ook qua kosten/baten is dit concept eigenlijk en is dit voor de modale reiziger? Is er een Visie? Ik vrees echter dat ik naar de oogarts wordt verwezen.
Vraaggestuurd vervoer vermindert in sommige gevallen de multimodaliteit van de reizigers. Als een bezitter van een vouwfiets bijvoorbeeld op z’n werk een bus reserveert en de telefoon moet dan uit blijven tot einde dienst, dan weet hij niet wanneer de bus arriveert. Ook kan het zijn dat hij een bus heeft gereserveerd, omdat er regen op komst was. Waarom zou hij nog met de bus willen als de zon schijnt? Switch hij nog met zo’n reserveringsysteem? Ik denk het niet. Die klant is dan wel kwijt.