Drukte trein op Utrecht

NS: spoor nog sneller vol dan gedacht

Bron Inge

De grenzen van groei op het Nederlandse spoor worden volgens spoorvervoerder NS al in 2027 bereikt. Dat is drie jaar eerder dan verwacht. Vanaf dat moment kan NS de dienstregeling nauwelijks meer uitbreiden en is een verlenging van de treinen op de drukste trajecten niet langer mogelijk. Dat stelt NS-topman Roger van Boxtel nu de halfjaarcijfers van NS zijn bekendgemaakt.

Uit deze cijfers blijkt dat er opnieuw meer mensen voor de trein hebben gekozen in de eerste zes maanden van 2019, want het aantal treinkilometers steeg met 4,6 procent. En als die groei blijft doorzetten is het zelfs mogelijk dat het spoorplafond al in 2025 wordt bereikt. “Het is fijn dat meer reizigers voor de trein als duurzaam vervoermiddel kiezen, ook met oog op het klimaatakkoord”, aldus Van Boxtel. “Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met de Mobiliteitsalliantie voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.”

Groei

Het moment dat het spoorplafond wordt bereikt, is eerder berekend in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA). Op basis daarvan besluit het Rijk welke infrastructuur noodzakelijk is. NS trekt echter aan de bel, omdat de NMCA slechts uitgaat van een jaarlijkse reizigersgroei tussen de 1,4 en de 1,9 procent. “Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal reizigerskilometers landelijk gemiddeld met 2,2 procent per jaar”, aldus NS. “In de eerste helft van 2019 was die groei dus nog hoger: 4,6 procent. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter.”

De spoorvervoerder probeert de groei te faciliteren door treinen te verlengen en door nieuwe treinen te bestellen, maar dat zal op termijn niet voldoende zijn. Nu al komt NS daardoor soms in de problemen omdat er onvoldoende spoor is om nog meer ritten te rijden of om treinen te verlengen. Cruciale perrons zijn hiervoor te kort. “Mede daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar naar 95,0 procent, tegenover 95,5 procent een jaar eerder.”

Prestatiecijfers

Niet alleen de zitplaatskans in de spits daalde, ook de cijfers voor de HSL daalden in het eerste halfjaar van 2019. NS wijt dit aan software-problemen in de eerste maanden van het jaar, waardoor de prestaties dit jaar iets lager zijn dan vorig jaar. Maar de spoorvervoerder maakt zich geen zorgen over het behalen van de prestatie-indicatoren aan het einde van dit jaar – het lijkt er nu nog op dat voor alle kpi’s de bodemwaarde gehaald wordt.

“Nadat verbetermaatregelen genomen zijn, is de hinder voor reizigers afgenomen en lijkt NS voor het derde jaar op rij de afspraken voor de hogesnelheidslijn te halen. Wel blijven de prestaties HSL alle aandacht vragen van NS en ProRail.” Het algemene klantoordeel over NS beduidend hoger dan een jaar eerder. Met een toename van 4 procent gaf 88 procent van de reizigers aan NS een 7 of hoger. 60 procent gaf zelfs een 8 of hoger.

Tekst loopt door onder grafiek

kpi score halfjaarcijfers NS (bron: NS)

Financiële prestaties

In de periode van januari tot en met juni groeide de omzet in Nederland van 1.523 miljoen naar 1.582 miljoen euro. De belangrijkste oorzaak daarvoor is ook de groei in het aantal reizigerskilometers. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) komt in de eerste helft van 2019 uit op 120 miljoen euro – fors hoger dan in 2018.

NS trof een voorziening van 42,5 miljoen euro voor de uitkering zoals geadviseerd door de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS (€ 42,5 miljoen). Bovendien kreeg de spoorvervoerder 21 miljoen euro van AnsaldoBreda vanwege definitieve verkoop van de V250 aan Trenitalia (€ 21 miljoen) en NS ontving ook nog een 41 miljoen euro terug van ACM, omdat de rechter de ACM-boete vernietigde. Daartegen is wel beroep aangetekend. De vervoerder rapporteert een nettoresultaat van € 94 miljoen over het eerste halfjaar 2019 vergeleken met een nettoresultaat van € 21 miljoen in 2018.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS: spoor nog sneller vol dan gedacht”

Pat Rick|16.08.19|16:30

Niet alleen station Schiphol, maar ook de schipholtunnel zit aan zijn max. NS/ProRail zullen dus pleiten voor extra perrons en een tunnel met 6 sporen in de tunnel. De investeringen zijn zullen hallucinant zijn en een groot gedeelte van het mobiliteitsbudget opsoeperen, wat ten koste gaat van de rest van Nederland.

Het is beter om minder afhankelijk te worden van die tunnel en de metro uit te breiden zoals bepleit door Benschop en de toenm waarnemend burgermeester Van Aartsen en diverse anderen

Pat Rick|16.08.19|16:32

Ook de provincie onderzoek de uitbreiding van metro, zoals in een echte metropool. Dit zal niet alleen goed zijn voor reizigers en werknemers naar de luchthaven, maar kan de andere kant op ook veel forensen uit hun auto halen als de metro wordt doorgetrokken om de voorsteden te verbinden. Begin met 1 metro (1000 pax per 3 min en verhoog de frequentie naar 1 per 1,5 min). Kan gefinancieerd worden via PPS, zodat het mobiliteitsbudget en de algemene middelen niet in gevaar komen.

kees boer|20.08.19|20:46

In de 80er jaren heeft de toenmalige NS directeur Ploeger gewaarschuwd omtrent een verloedering van de Randstad en het is ook treurig dat het plan Rail 21 te weinig aan gedaan is of helemaal niet zoals de Zuiderzeelijn,viersporigheid Utrecht – Arnhem,dubbelsporigheid Maaslijn,Woerden- Leiden,Deventer- Olst,brug Ravenstein en nieuwe stations zoals heropening Vries- Zuidlaren,Oss Oost,Helvoirt,Udenhout,Nieuwstadt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: spoor nog sneller vol dan gedacht | OVPro.nl
Drukte trein op Utrecht

NS: spoor nog sneller vol dan gedacht

Bron Inge

De grenzen van groei op het Nederlandse spoor worden volgens spoorvervoerder NS al in 2027 bereikt. Dat is drie jaar eerder dan verwacht. Vanaf dat moment kan NS de dienstregeling nauwelijks meer uitbreiden en is een verlenging van de treinen op de drukste trajecten niet langer mogelijk. Dat stelt NS-topman Roger van Boxtel nu de halfjaarcijfers van NS zijn bekendgemaakt.

Uit deze cijfers blijkt dat er opnieuw meer mensen voor de trein hebben gekozen in de eerste zes maanden van 2019, want het aantal treinkilometers steeg met 4,6 procent. En als die groei blijft doorzetten is het zelfs mogelijk dat het spoorplafond al in 2025 wordt bereikt. “Het is fijn dat meer reizigers voor de trein als duurzaam vervoermiddel kiezen, ook met oog op het klimaatakkoord”, aldus Van Boxtel. “Nu het spoorplafond vervroegd in zicht komt, hebben we dringend meer capaciteit nodig om meer treinen te kunnen rijden. NS pleit er daarom samen met de Mobiliteitsalliantie voor dat het budget voor ProRail versneld beschikbaar komt om knelpunten in de infrastructuur voor 2027 op te lossen.”

Groei

Het moment dat het spoorplafond wordt bereikt, is eerder berekend in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA). Op basis daarvan besluit het Rijk welke infrastructuur noodzakelijk is. NS trekt echter aan de bel, omdat de NMCA slechts uitgaat van een jaarlijkse reizigersgroei tussen de 1,4 en de 1,9 procent. “Tussen 2014 en 2018 groeide het aantal reizigerskilometers landelijk gemiddeld met 2,2 procent per jaar”, aldus NS. “In de eerste helft van 2019 was die groei dus nog hoger: 4,6 procent. De groei in treinen naar stations als Rotterdam Centraal, Schiphol Airport en Leiden Centraal is nog groter.”

De spoorvervoerder probeert de groei te faciliteren door treinen te verlengen en door nieuwe treinen te bestellen, maar dat zal op termijn niet voldoende zijn. Nu al komt NS daardoor soms in de problemen omdat er onvoldoende spoor is om nog meer ritten te rijden of om treinen te verlengen. Cruciale perrons zijn hiervoor te kort. “Mede daardoor daalde de kans op een zitplaats in de spits in de eerste helft van dit jaar naar 95,0 procent, tegenover 95,5 procent een jaar eerder.”

Prestatiecijfers

Niet alleen de zitplaatskans in de spits daalde, ook de cijfers voor de HSL daalden in het eerste halfjaar van 2019. NS wijt dit aan software-problemen in de eerste maanden van het jaar, waardoor de prestaties dit jaar iets lager zijn dan vorig jaar. Maar de spoorvervoerder maakt zich geen zorgen over het behalen van de prestatie-indicatoren aan het einde van dit jaar – het lijkt er nu nog op dat voor alle kpi’s de bodemwaarde gehaald wordt.

“Nadat verbetermaatregelen genomen zijn, is de hinder voor reizigers afgenomen en lijkt NS voor het derde jaar op rij de afspraken voor de hogesnelheidslijn te halen. Wel blijven de prestaties HSL alle aandacht vragen van NS en ProRail.” Het algemene klantoordeel over NS beduidend hoger dan een jaar eerder. Met een toename van 4 procent gaf 88 procent van de reizigers aan NS een 7 of hoger. 60 procent gaf zelfs een 8 of hoger.

Tekst loopt door onder grafiek

kpi score halfjaarcijfers NS (bron: NS)

Financiële prestaties

In de periode van januari tot en met juni groeide de omzet in Nederland van 1.523 miljoen naar 1.582 miljoen euro. De belangrijkste oorzaak daarvoor is ook de groei in het aantal reizigerskilometers. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten (EBIT) komt in de eerste helft van 2019 uit op 120 miljoen euro – fors hoger dan in 2018.

NS trof een voorziening van 42,5 miljoen euro voor de uitkering zoals geadviseerd door de Commissie Individuele Tegemoetkoming Slachtoffers WOII Transporten NS (€ 42,5 miljoen). Bovendien kreeg de spoorvervoerder 21 miljoen euro van AnsaldoBreda vanwege definitieve verkoop van de V250 aan Trenitalia (€ 21 miljoen) en NS ontving ook nog een 41 miljoen euro terug van ACM, omdat de rechter de ACM-boete vernietigde. Daartegen is wel beroep aangetekend. De vervoerder rapporteert een nettoresultaat van € 94 miljoen over het eerste halfjaar 2019 vergeleken met een nettoresultaat van € 21 miljoen in 2018.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS: spoor nog sneller vol dan gedacht”

Pat Rick|16.08.19|16:30

Niet alleen station Schiphol, maar ook de schipholtunnel zit aan zijn max. NS/ProRail zullen dus pleiten voor extra perrons en een tunnel met 6 sporen in de tunnel. De investeringen zijn zullen hallucinant zijn en een groot gedeelte van het mobiliteitsbudget opsoeperen, wat ten koste gaat van de rest van Nederland.

Het is beter om minder afhankelijk te worden van die tunnel en de metro uit te breiden zoals bepleit door Benschop en de toenm waarnemend burgermeester Van Aartsen en diverse anderen

Pat Rick|16.08.19|16:32

Ook de provincie onderzoek de uitbreiding van metro, zoals in een echte metropool. Dit zal niet alleen goed zijn voor reizigers en werknemers naar de luchthaven, maar kan de andere kant op ook veel forensen uit hun auto halen als de metro wordt doorgetrokken om de voorsteden te verbinden. Begin met 1 metro (1000 pax per 3 min en verhoog de frequentie naar 1 per 1,5 min). Kan gefinancieerd worden via PPS, zodat het mobiliteitsbudget en de algemene middelen niet in gevaar komen.

kees boer|20.08.19|20:46

In de 80er jaren heeft de toenmalige NS directeur Ploeger gewaarschuwd omtrent een verloedering van de Randstad en het is ook treurig dat het plan Rail 21 te weinig aan gedaan is of helemaal niet zoals de Zuiderzeelijn,viersporigheid Utrecht – Arnhem,dubbelsporigheid Maaslijn,Woerden- Leiden,Deventer- Olst,brug Ravenstein en nieuwe stations zoals heropening Vries- Zuidlaren,Oss Oost,Helvoirt,Udenhout,Nieuwstadt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.