Inchecken NS-poortjes (foto: NS)

NS opent kaartverkoop voor partijen buiten OV

NS wil het mogelijk maken dat partijen buiten de huidige OV-markt zelf treinritten en eigen OV-abonnementen kunnen verkopen aan consumenten. De nieuwe aanbieders krijgen toegang tot het systeem van NS, zodat ze zelf abonnementen kunnen samenstellen en OV-producten kunnen aanbieden. De prijs en de product- en verkoopvoorwaarden mag de aanbieder zelf bepalen. NS hoopt dat de maatregel leidt ‘tot een open en laagdrempelige OV-markt die samengaat met de nieuwe mobiliteitsmarkt.’

NS denkt bijvoorbeeld aan een tankpas die geldig is om mee te reizen in de trein, een hotelboeking met daar al een treinkaartje bij in of een leaseauto inclusief treinkilometers. Het is in eerste instantie vooral bedoeld voor de flexreiziger, die afhankelijk van het moment en de bestemming kiest voor het beste vervoermiddel. Zo kan het OV samensmelten met de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer.

Gelijke voorwaarden

NS belooft dat mogelijke nieuwe toetreders allemaal onder dezelfde voorwaarden de treinritten en OV-abonnementen mogen verkopen. Wel gelden voor de tickets gewoon de vervoersvoorwaarden van de spoorvervoerder. Er zijn momenteel nog geen afspraken gemaakt met derden, maar de vervoerder verwacht deze op korte termijn. Geïnteresseerde partijen kunnen zich melden bij NS.

Volgens NS-directeur Tjalling Smit past deze maatregel bij de rol die NS wil spelen in de nieuwe flexibele OV-markt. “Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als je tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”

Aantrekkelijker OV

De samenwerking met partijen buiten het OV is bovendien een manier om nog meer reizigers te bereiken en aan hen meer keuze te bieden. Smit: “Voor reizigers die nu niet zo snel het OV gebruiken – bijvoorbeeld leaserijders – kan de trein door een nieuwe aanbieder toch een logische keuze worden. Met steeds drukkere steden en plattelandsgebieden met minder OV, liggen er veel uitdagingen om Nederland bereikbaar te houden. Als maatschappelijk bedrijf wil NS hieraan een bijdrage leveren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.