InTraffic neemt deelplatformen op in reisplanner

reiziger, bus, bushalte, mobiele telefoon

InTraffic ontwikkelt voor het eerst een volledig intermodale reisplanner inclusief deelplatformen. Dit is een mooie aanvulling op de bestaande reisplanners, omdat hier een werkelijk geïntegreerd en gecombineerd advies wordt gegeven voor een reis met verschillende modaliteiten. Bovendien zal het op termijn mogelijk zijn om op basis van voorspellende data reisadvies te geven dat nog actueler en beter is toegespitst op de reiziger. De reisplanner komt na de zomer op de markt.

De intermodale reisplanner wordt aangeboden onder het label TURNN, een onderdeel van InTraffic en ICT Group en sluit aan bij de ontwikkeling van Mobility as a Service in Nederland. De oplossing is meer dan een reisplanner. Reizigers kunnen een reis plannen en boeken waarin OV, deelsystemen en taxi kunnen worden gecombineerd.

De app van Google biedt tegenwoordig weliswaar de mogelijkheid om een Uber te boeken, maar in feite is dit slechts een verwijzing naar de app van Uber. “Bij ons zal het echt mogelijk zijn om meerdere modaliteiten te combineren en direct te boeken”, aldus Dave van Straten van InTraffic.

Persoonlijke voorkeur

De oplossing is een deelfunctionaliteit binnen MaaS. In deze planner krijgen reizigers de keuze uit alle modaliteiten en worden de persoonlijke voorkeuren meegenomen in het aanbod dat de reiziger te zien krijgt. Bovendien is het mogelijk om eigen vervoer in het advies op te nemen, zodat de reiziger kan aangeven dat hij een deel van de reis met een eigen fiets of auto wil afleggen.

Wat het IT-bedrijf nu gecreëerd heeft, is een white label-oplossing. Vervoerders en MaaS-providers kunnen de oplossing toepassen op hun eigen reisplanner-app. In die app kunnen zij gewoon hun eigen huisstijl blijven hanteren en zo herkenbaar blijven voor reizigers.

Ontzorgen

Bij het ontwikkelen van de planner stond voor TURNN het belang van de reiziger voorop. Van Straten: “Ontzorgen was het sleutelwoord.” Dit wordt onder meer gedaan door voorkeuren van reiziger te verwerken in het advies – iets wat mogelijk is door het gebruik van slimme algoritmes. Daardoor weet de planner niet alleen meteen waar de reiziger is, maar ook hoe die het liefste wil reizen.

Dat kan bijvoorbeeld de snelste route zijn, maar ook de route waarmee de meeste CO2 wordt bespaard. “De reiziger zal in de planner nog steeds alle opties kunnen bekijken, maar krijgt als eerste het reisadvies te zien waarin hij bijvoorbeeld een zo groot mogelijk deel aflegt op de fiets of te voet”, legt Van Straten uit.

Bewaken reis

Een andere mogelijkheid is de zogenaamde ‘reisvolger’. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat de reiziger altijd een gegarandeerde aansluiting heeft wanneer de reiziger overstapt van bijvoorbeeld een trein of bus op een taxi. Zelfs bij vertraging.

Mocht de aankomst in de praktijk later uitpakken dan gepland, zorgt deze functionaliteit in de reisplanner er bijvoorbeeld voor dat er snel een nieuwe tijd wordt gecommuniceerd naar de taxi. Ook de boeking van de reiziger zal automatisch worden aangepast, zonder dat de reiziger daar zelf iets voor hoeft te doen. Op die manier heeft de passagier de garantie op een goede overstap op het station of de halte.

Voorspelling

Het is de bedoeling dat deze reisplanner vanaf het najaar beschikbaar komt. Dan zullen de bovenstaande functionaliteiten al te gebruiken zijn. TURNN heeft de ambitie om deze innovatie nog verder te ontwikkelen. Op termijn moet de planner ook advies geven op basis van voorspellingen.

Dan valt te denken aan een preventief advies om de volgende ochtend niet in de auto te stappen, omdat er naar alle waarschijnlijk een file staat op de A2. Of het advies om na een werkdag toch maar met de bus naar huis te gaan in plaats van met een deelfiets, omdat het later die middag gaat regenen. “Hoe meer data we binnenkrijgen, hoe accurater het advies wordt”, stelt Van Straten.

Aansluiting

Op dit moment is TURNN druk bezig al zoveel mogelijk partijen aan te sluiten op de planner. Als de planner in het najaar gebruikt kan worden, zullen niet alleen de grote OV-bedrijven zijn aangesloten, maar ook bijvoorbeeld grote deelfietsaanbieders en taxibedrijven.

Daarbij erkent Van Straten dat het niet gemakkelijk was om de informatie van al die bedrijven aan elkaar te koppelen in een planner. “Wij gebruiken hiervoor de kennis en expertise die we vanuit InTraffic nog steeds in huis hebben. InTraffic is als geen ander gewend om data aan elkaar te koppelen. Ons doel is om de beste reisplanner van Nederland te maken.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.