Buffels bij Nijmegen

NS wil via rechtszaak de verkoop van 48 treinen terugdraaien

NS wil de in 2017 verkochte oude ‘Buffels’ terugkrijgen van de Roemeense vervoerder Ferotrans. Daarvoor stapt de spoorvervoerder naar de rechter. NS wil zelf weer het eigendom over de 48 treinen, omdat die nog steeds op een opstelterrein in Nijmegen staan. Dit terwijl de treinen volgens de vervoerder eigenlijk al ruim een jaar geleden naar Roemenië gereden hadden moeten worden. 

Het vervoer richting het oosten van Europa blijkt ingewikkelder dan vooraf gedacht en daarom staan de treinen al maandenlang stof te vergaren in Nijmegen. Vanaf 1 oktober kan dit echt niet meer, aangezien ProRail hier dan met werkzaamheden start. NS vertrouwt er inmiddels niet meer op dat de treinen binnen enkele weken wel weg zullen zijn. “We voelen ons ervoor verantwoordelijk om te zorgen dat de treinen op 1 oktober weg zijn”, aldus NS.

Problemen

Het Diesel Materiaal 90, DM’90, heeft de laatste jaren gereden op het traject tussen Zwolle, Kampen en Enschede. Maar nadat NS dit traject in 2017 verloor aan vervoerder Keolis, waren de dieseltreinen niet meer nodig. NS gebruikt inmiddels overal elektrische treinen voor het personenvervoer en de diesels zijn dus in onbruik geraakt bij de Nederlandse vervoerder. Maar de spoorvervoerder benadrukt dat ze nog prima ingezet kunnen worden in Roemenië.

Dat was ook de intentie met de verkoop van deze treinen. Het is eerder gebeurd dat oude treinen uit Nederland een tweede leven tegemoet gaan in Oost-Europa. Maar ditmaal kunnen de treinen blijkbaar moeilijk vervoerd worden naar Roemenië, waardoor de treinen Nederland nog steeds niet hebben verlaten. En omdat ze al zijn verkocht en dus geen eigendom meer zijn van NS, kan de vervoerder zelf de treinen niet zomaar verplaatsen. NS noemt de rechtszaak ‘een laatste redmiddel’.

Rechtszaak

De zaak moet in ieder geval zorgen dat de werkzaamheden van ProRail niet gehinderd worden. Als NS het kort geding wint, kunnen de treinen snel verplaatst worden. Wat er dan met de treinen gaat gebeuren, kan de vervoerder nog niet toelichten. “We willen nog niet op de zaken vooruitlopen”, aldus woordvoerder Leonie Bosselaar. Het is ook niet bekend of NS het bedrag dat het heeft ontvangen voor de verkochte treinen weer zal terugbetalen aan Ferotrans. De rechtszaak dient op 20 september.

De DM’90 – of dus de Buffel – was de laatste dieseltrein van de NS, die ruim twintig jaar heeft gereden. Daarmee is deze trein dus relatief kort op het Nederlandse spoor gebruikt. Een van de voertuigen is vorig jaar augustus overgedaan aan het Spoorwegmuseum, omdat met het van het spoor halen van deze voertuigen een einde is gekomen aan het dieseltijdperk bij NS.

Vuurwerkbom

Er wordt al langer geklaagd door omwonenden over de leegstaande treinen. De meeste voertuigen zijn ondertussen met graffiti beklad en er zouden ook mensen in overnachten. Afgelopen april werd de buurt nog opgeschrikt door een vuurwerkbom in de trein, waarmee een man zichzelf van het leven beroofde. Ook was er forse schade aan het treinstel.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “NS wil via rechtszaak de verkoop van 48 treinen terugdraaien”

Gerard Munnik|10.09.19|12:52

Als ze nog rijvaardig zijn kunnen misschien nog gebtuikt worden voot Formule1. Hoef je energievoorziening niet te verzwaren. Overigens vind ik het wel onzin om voor zo’n “evenement” met ov-geld te investeren.

Joop Ummels|11.09.19|17:16

Verscheep deze treinstellen dan per schip , veel minder procedures onderweg, gewoon rechtstreeks van Nederland naar Roemenië zonder overlading en of gedoe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.