Keolis-directeur Frank Janssen

Keolis-directeur: OV-sector krijgt geen gezonde kostenvergoeding

De compensatie die regionale vervoerders krijgen voor bepaalde gemaakte kosten is al jaren te laag. Er zit een verschil van circa 180 miljoen euro tussen de compensatie die opdrachtgevers in de afgelopen tien jaar hebben gegeven en de werkelijk gemaakte kosten. “De reële vergoeding die wij als vervoerders krijgen van onze opdrachtgevers is niet gelijk gelopen met de kostenontwikkeling”, aldus Keolis-directeur Frank Janssen. “Het loopt enorm scheef.”

Opdrachtgevers compenseren vervoerders bijvoorbeeld voor stijgende personeels- en brandstofkosten en inflatie, maar vervoerders hebben opgemerkt dat de indexering uit de pas loopt. Janssen doet een dringend verzoek aan Rijk en provincies om dit gelijk te trekken. “Ik maak me druk om de teruglopende budgetten en over de oneigenlijke financiering in het OV”, stelt hij. “Bij de vraag om te innoveren staat dit op gespannen voet.”

Echte kosten

Voor het regionaal vervoer zijn de bedragen van de indexering vergeleken met de werkelijke kostenontwikkeling. Dit omdat vervoerders merkten dat het OV steeds beter beoordeeld wordt en het ook goed gaat met de efficiëntie, zonder dat hier een goede vergoeding tegenover staat.

De vergoeding die vervoerders krijgen is al jaren beduidend minder hard gestegen dan de kosten. “Er is een methodiek afgesproken voor de indexering, maar dat loopt heel scheef”, aldus de Keolis-directeur. “In mijn overtuiging moet er echt iets veranderen.”

Investeringsmiddelen

Die veel te lage indexering vormt een hindernis om nog verder te innoveren. “Willen we een gezond openbaar vervoer dat kan investeren in de toekomst, dan moet daar wel een gezonde kostenvergoeding tegenover staan. Streekvervoerders willen graag meedoen om Nederland bereikbaar te houden, maar wel tegen gezonde condities.”

Vervoerders kunnen nauwelijks anticiperen op de indexering die toegepast wordt en vernemen pas achteraf welke definitieve kostenvergoeding ze krijgen voor de voorgaande jaren. Niet alleen is dat dus jarenlang niet voldoende om de hogere kosten op te vangen, maar het geld is dan al uitgegeven. Te laat om dit nog te herstellen. Met deze methodiek wordt voorbijgegaan aan het normale ondernemersrisico dat een vervoerder best bereid is te lopen, vindt Janssen.

“Ik wil best risico lopen, maar niet op zaken die we niet kunnen beïnvloeden. Vervoerders moeten zich druk maken om reizigersbinding en -groei, de kwaliteit van het OV, meer aanbod en betrokken medewerkers. Daar wil ik op aangesproken worden en ik zal er nooit op terugkomen als we dat niet weten waar te maken. We vragen nu echter om een reële indexering en vergoeding, zodat we ook aangesproken kunnen worden op een reëel ondernemingsrisico.”

Maatschappelijk belang

Een anders soort bedrijf zou bovendien de keuze kunnen maken om de prijs van het product te verhogen of de productie te verminderen, maar dat instrument hebben vervoerders niet tot hun beschikking. Zij stellen zelf de tarieven niet vast. Bovendien zegt Janssen: “Ik kan en wil de prijs niet verhogen. OV dient een maatschappelijk belang en dat willen we graag zo houden. Maar als ik mijn hogere kosten niet kan compenseren, dan loopt het uit de pas.”

Hij benadrukt dat het Keolis en de streekvervoerders niet gaat om hoge rendementen, maar wel vreest de directeur dat de schoen gaat wringen nu steeds meer wordt gevraagd “Er zitten hele mooie tijden aan te komen in het OV en Keolis Nederland wil daar graag aan bijdragen. We hoeven echt niet overmatig winst te maken – dat is niet maatschappelijk. We willen een normale verdienste, zodat we opnieuw kunnen investeren.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “Keolis-directeur: OV-sector krijgt geen gezonde kostenvergoeding”

Ton Spies|10.03.20|11:06

Mogelijk ligt een argwanende bevoorschotting hieraan ten grondslag. Om eventuele uitwassen tegen te gaan worden te weinig middelen beschikbaar gesteld. Innoveren kost geld dat door een gebrek aan visie (en vertrouwen?)ontbreekt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.