Advies ACM: opbrengsten trein Eindhoven-Düsseldorf voor overheid

Station Eindhoven van voren (foto: NS)
Foto: NS

De reizigersopbrengsten van het Nederlandse deel van de nieuwe treindienst tussen Eindhoven en Düsseldorf zullen niet naar de vervoerder op het hoofdrailnet gaan. Dit kan namelijk leiden tot een concurrentievoordeel voor deze partij ten opzichte van andere spoorvervoerders. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft besloten dat de opbrengsten het ministerie van IenW zullen toekomen. Daarmee volgt de ambtsvrouw het advies van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Advies ACM: opbrengsten trein Eindhoven-Düsseldorf voor overheid”

Eric Struch|12.05.20|19:03

De spoorwereld zag er in de vorige eeuw toch een stuk eenvoudiger uit. NS en DB hadden met elkaar geregeld dat er elke twee uur een rechtstreekse Intercity(buurland)trein reed van Den Haag via Eindhoven en Venlo naar Keulen. Opbrengsten op het Nederlandse traject gingen naar NS en op het Duitse deel naar DB. Materieelkosten werden verrekend via de internationale askilometer balans. Indien gewenst, kon de dienstregeling elk jaar worden aangepast. Er waren in vele knopen geplande aansluitingen.

Raymond Van Den Hoven|12.05.20|15:20

Nu snap ik waarom het tot 2025 moet duren voordat die trein gaat rijden. Als je je tijd verdoet met zeurpieten over dit soort onzin…..

Joop Ummels|12.05.20|11:56

Vervalt t.z.t. de gehele intercity dienst tussen Eindhoven en Venlo ? Ruimte voor sprinterdienst om de tussenliggende stations te bedienen ?