EBS-bussen op busstation Edam

Waarschijnlijk nieuwe startdatum voor Zaanstreek-Waterland

De Vervoerregio Amsterdam houdt er sterk rekening mee dat er ook op 5 november nog geen goede biedingen binnenkomen voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De inschrijfdatum is afgelopen april al met zes maanden uitgesteld, maar de impact van corona is dusdanig groot dat de concessieverlener opnieuw heeft gekozen voor uitstel. Dit betekent naar alle waarschijnlijkheid ook dat de nieuwe concessie later van start gaat. 

Eigenlijk zou de nieuwe concessie in moeten gaan op 12 december 2021. Daarvoor wilde de opdrachtgever eigenlijk afgelopen 7 mei alle biedingen binnen hebben. Maar na vragen over de haalbaarheid van die termijn, werd de sluitingsdatum voor het inleveren van de offertes opgeschort. Bovendien beloofde de Vervoerregio te onderzoeken of uitstel van de startdatum gewenst was.

Overbrugging

Inmiddels verwacht de opdrachtgever dat vervoerders op 5 november ook niet in staat zullen zijn een goede bieding te doen. “De concessieverlener hecht er in het belang van de reizigers in de Zaanstreek en in Waterland aan dat er zoveel en zo goed mogelijk openbaar vervoer voor de beschikbare middelen beschikbaar komt”, verklaart de Vervoerregio het besluit. Het Dagelijks Bestuur heeft daarom opnieuw voor uitstel gekozen en wil een nieuw moment kiezen waarop de offertes moeten worden ingeleverd én waarop de nieuwe concessie van start gaat.

Daarbij wordt sterk rekening gehouden met de mogelijkheid dat er een overbruggingsperiode nodig is tussen de huidige concessie en de nieuwe concessie. De Vervoerregio onderzoekt de komende tijd hoe lang die periode moet duren en in welke vorm. Er kan gekozen worden voor een tijdelijke concessie of voor een noodconcessie. Het is de bedoeling dat er een besluit volgt op 2 juli, zowel over de nieuwe startdatum als over het moment waarop de biedingen moeten worden ingeleverd.

Landelijke lijn

De impact van corona op concessies is fors. Ook de provincie Friesland maakte vorige week bekend het aanbestedingsproces voor de Friese busconcessie voorlopig uit te stellen, omdat de concessieverlener verwacht dat vervoerders terughoudend zijn met hun inschrijvingen. En niet alleen nieuwe concessies worden getroffen, omdat het ook in lopende concessies lastig is om aan bepaalde concessie-afspraken te voldoen.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) zei onlangs tijdens een debat met de Tweede Kamer dat ze hierover met de OV-sector in gesprek was. Ze noemde een verlenging of een noodconcessie mogelijke oplossingen. In overleg met concessieverleners wordt gekeken in hoeverre het noodzakelijk is om voor het hele Nederlandse OV één lijn te trekken.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.