Anne Hettinga, directeur Arriva

Regionale vervoerders vechten door voor marktwerking op spoor

De regionale spoorvervoerders willen over tien jaar een marktaandeel van zeker 20 procent op het Nederlandse spoor hebben, tegen de nog geen 10 procent nu. Een dergelijke groei is snel en makkelijk te realiseren, aldus directeur Anne Hettinga van Arriva en vertegenwoordiger van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) waar vijf regionale vervoerders in zitten. Hij reageert op een eerdere publicatie over concurrentie op het spoor in NRC.

Probleem is echter vooralsnog dat het kabinet niet meewerkt. Tot 2035 is de exploitatie van het hoofdrailnet aan de NS gegund. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur) besloot daarmee de decentralisatie van regionale spoorlijnen op de lange baan te schuiven. Daarmee maakt het kabinet volgens Hettinga de beloftes uit het regeerakkoord niet waar.

Europese aanbestedingsregels

Volgens FMN, waarin Arriva, Transdev, Qbuzz, Keolis en EBS vertegenwoordigd zijn, is de beslissing van Van Veldhoven in strijd met Europese aanbestedingsregels en regels met betrekking tot het spoor. De Tweede Kamer beslist na de zomer over het pakket. De bedrijven zullen de komende tijd gebruiken om de politiek te overtuigen. Daarnaast worden juridische procedures voorbereid.

Volgens Hettinga is het niet de bedoeling van de vervoerders om het spoornetwerk op zijn kop te zetten. De bedrijven willen meedingen naar meer regionale routes. Hettinga vreest dat met de keuze van het kabinet de regionale vervoerders uit de markt zullen worden gedrukt. “Laat de onrendabele lijnen aan de regionale vervoerders. Het mes snijdt dan aan twee kanten”, redeneert hij.

Voordeel concurrentie

Hettinga legt uit dat de bedrijven eerder in het gat sprongen dat de NS liet ontstaan. Die wilde af van niet-rendabele lijnen aan de randen van het netwerk. “Wij hebben bewezen daar succesvol te kunnen zijn. Dan is het de wereld op zijn kop als we daar nu weer weg moeten.” Hettinga meent dat het openzetten van stukjes markt het beste is voor onder meer de consument. Een eerder plan daarvoor van de regionale vervoerders verdween echter in de la.

Hettinga benadrukt dat als de NS het beste met het spoor voorheeft, zij ook concurrentie nodig hebben. “Als de concurrentie uit de markt verdwijnt, is dat ook niet goed voor de eigen bedrijfsvoering, stelt de Arriva-baas. “De prikkeling van marktwerking heb je gewoon nodig.”

Bron: ANP

Lees ook:

Regionale vervoerders starten procedure vanwege monopolie NS

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

2 reacties op “Regionale vervoerders vechten door voor marktwerking op spoor”

henk derksen|24.07.20|09:21

De privatisering heeft niet gebracht wat de reiziger beloofd is, stoppen dus met privatisering en terug naar een nationaal spoorvervoerbedrijf, dat is aanmerkelijk goedkoper voor de belastingbetaler, beter,overzichtelijk en eenduidiger voor de reiziger.

John rdam|30.07.20|12:24

De regionale vervoerders (en de RET-metro) doen prima werk op de onrendabele regionale lijnen. Bij NS konden de personeelskosten nooit omlaag en de frequenties nooit omhoog, bij die andere bedrijven blijkt het wel te kunnen. Goed voor de belastingbetaler en de reiziger. Maar op 2 halfuurdiensten van 2 vervoerders op het hoofdrailnet of op een IC-net dat ten noorden van Zwolle of ten zuiden van Eindhoven ‘geknipt’ is zit niemand te wachten. Behalve (al 20 jaar lang) dhr Hettinga.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.