
Regionale vervoerders vechten door voor marktwerking op spoor
De regionale spoorvervoerders willen over tien jaar een marktaandeel van zeker 20 procent op het Nederlandse spoor hebben, tegen de nog geen 10 procent nu. Een dergelijke groei is snel en makkelijk te realiseren, aldus directeur Anne Hettinga van Arriva en vertegenwoordiger van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) waar vijf regionale vervoerders in zitten. Hij reageert op een eerdere publicatie over concurrentie op het spoor in NRC.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
De privatisering heeft niet gebracht wat de reiziger beloofd is, stoppen dus met privatisering en terug naar een nationaal spoorvervoerbedrijf, dat is aanmerkelijk goedkoper voor de belastingbetaler, beter,overzichtelijk en eenduidiger voor de reiziger.
De regionale vervoerders (en de RET-metro) doen prima werk op de onrendabele regionale lijnen. Bij NS konden de personeelskosten nooit omlaag en de frequenties nooit omhoog, bij die andere bedrijven blijkt het wel te kunnen. Goed voor de belastingbetaler en de reiziger. Maar op 2 halfuurdiensten van 2 vervoerders op het hoofdrailnet of op een IC-net dat ten noorden van Zwolle of ten zuiden van Eindhoven ‘geknipt’ is zit niemand te wachten. Behalve (al 20 jaar lang) dhr Hettinga.