Trein en auto's bij de A20 (bron: ANP/HH)

‘OV-sector kan door veranderd reisgedrag beter uit de crisis komen’

Bron ANP, voor eenmalig gebruik

Massaal thuiswerken is inmiddels weer de norm, maar in de weken daarvoor gingen mensen weer vaker naar kantoor. Desondanks bleef het relatief rustig in het openbaar vervoer. Dat leverde waardevolle informatie op die kan worden gebruikt om de voormalige OV-reiziger in de toekomst weer terug te winnen. Hierover vertelt Vincent Wever van mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng tijdens het volledig online OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Inzicht in veranderd mobiliteitsgedrag helpt bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Om dit in kaart te brengen, baseert Goudappel zich op het Nederlands Verplaatsingspanel. Dit panel bestaat uit een representatieve groep van 13.000 Nederlanders en vormt daarmee een grote informatiebron over verplaatsingsgedrag, motieven en achtergrondkenmerken. Zo wordt niet alleen helder waar de OV-reiziger is gebleven, maar ook waarom hij of zij wegblijft.

Gespreid reizen

De ambities van de OV-sector konden vorige week de ijskast in vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, waaronder de oproep om reisbewegingen te beperken. Desondanks zijn vervoerders niet terug bij af, want na een half jaar corona worden de eerste trends in het veranderde reisgedrag zichtbaar. Die kunnen worden gebruikt om de reiziger terug te winnen én om tegelijkertijd beter uit de crisis te komen, zo bekijkt Wever het van de positieve kant.

Waarvoor jarenlang naar een oplossing werd gezocht, kreeg het coronavirus namelijk binnen de kortste keren voor elkaar: verspreider over de dag reizen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gedrag blijft zodra de coronacrisis tegen zijn einde loopt, en reizigers intussen wel weer massaal gebruikmaken van het openbaar vervoer? Wever: “Je moet ook de vraag opwerpen of je iedereen wel wil terugwinnen. En als je iemand terug wilt, op welk moment.”

Onnodige kosten

Al klinkt het tegenstrijdig, ook vervoerders hebben er volgens Wever profijt van als niet iedereen terugkeert. “In de klassieke ochtendspits maak je onnodig veel kosten om op een klein gedeelte van de dag een heel groot aantal mensen te vervoeren.” Lukraak oproepen om weer met trein, tram, bus of metro te reizen, heeft dan ook geen zin.

Houd in plaats daarvan voor ogen wíe je wilt terugwinnen, adviseert Wever. Neem bijvoorbeeld iemand die deels blijft thuiswerken, en voor woon-werkverkeer is overgestapt op de e-bike. “Wil je diegene per se terug in het openbaar vervoer? Vanuit een breder perspectief is het niet wenselijk als iemand intussen een andere vorm van duurzaam vervoer heeft gevonden.”

Tips en trucs

De resultaten van het Nationaal Verplaatsingspanel kunnen daarbij dienen als handvatten. Vincent Wever licht op 8 oktober tijdens het online OV Expo Congres toe welke trends sinds maart te ontdekken zijn. Ook deelt hij tips en trucs hoe vanuit dit gedragsperspectief gerichter campagne kan worden gevoerd.

Als de tijd aanbreekt dat reizen niet meer wordt ontmoedigd, is dat een van de weinige middelen die vervoerders voorhanden hebben zolang er geen vaccin is. Wever: “In het OV spelen nog twee hele belangrijke factoren een rol: de weerstand tegen mondkapjes en de veronderstelde angst om besmet te raken. Reclamecampagne of niet, het is heel erg moeilijk om op die factoren in te grijpen.”

Het OV Expo Congres vindt vanwege de coronamaatregelen volledig online plaats. Vanuit de studio in Rotterdam worden twee thema’s behandeld: het terugwinnen van de OV-reiziger na de coronacrisis en het bereikbaar houden van regio en stadsrand. Inschrijven voor deelname kan tot kort voor het webinar zelf. Deelnemers ontvangen achteraf een terugkijklink.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘OV-sector kan door veranderd reisgedrag beter uit de crisis komen’ | OVPro.nl
Trein en auto's bij de A20 (bron: ANP/HH)

‘OV-sector kan door veranderd reisgedrag beter uit de crisis komen’

Bron ANP, voor eenmalig gebruik

Massaal thuiswerken is inmiddels weer de norm, maar in de weken daarvoor gingen mensen weer vaker naar kantoor. Desondanks bleef het relatief rustig in het openbaar vervoer. Dat leverde waardevolle informatie op die kan worden gebruikt om de voormalige OV-reiziger in de toekomst weer terug te winnen. Hierover vertelt Vincent Wever van mobiliteitsadviesbureau Goudappel Coffeng tijdens het volledig online OV Expo Congres op donderdag 8 oktober.

Inzicht in veranderd mobiliteitsgedrag helpt bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Om dit in kaart te brengen, baseert Goudappel zich op het Nederlands Verplaatsingspanel. Dit panel bestaat uit een representatieve groep van 13.000 Nederlanders en vormt daarmee een grote informatiebron over verplaatsingsgedrag, motieven en achtergrondkenmerken. Zo wordt niet alleen helder waar de OV-reiziger is gebleven, maar ook waarom hij of zij wegblijft.

Gespreid reizen

De ambities van de OV-sector konden vorige week de ijskast in vanwege de aangescherpte coronamaatregelen, waaronder de oproep om reisbewegingen te beperken. Desondanks zijn vervoerders niet terug bij af, want na een half jaar corona worden de eerste trends in het veranderde reisgedrag zichtbaar. Die kunnen worden gebruikt om de reiziger terug te winnen én om tegelijkertijd beter uit de crisis te komen, zo bekijkt Wever het van de positieve kant.

Waarvoor jarenlang naar een oplossing werd gezocht, kreeg het coronavirus namelijk binnen de kortste keren voor elkaar: verspreider over de dag reizen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gedrag blijft zodra de coronacrisis tegen zijn einde loopt, en reizigers intussen wel weer massaal gebruikmaken van het openbaar vervoer? Wever: “Je moet ook de vraag opwerpen of je iedereen wel wil terugwinnen. En als je iemand terug wilt, op welk moment.”

Onnodige kosten

Al klinkt het tegenstrijdig, ook vervoerders hebben er volgens Wever profijt van als niet iedereen terugkeert. “In de klassieke ochtendspits maak je onnodig veel kosten om op een klein gedeelte van de dag een heel groot aantal mensen te vervoeren.” Lukraak oproepen om weer met trein, tram, bus of metro te reizen, heeft dan ook geen zin.

Houd in plaats daarvan voor ogen wíe je wilt terugwinnen, adviseert Wever. Neem bijvoorbeeld iemand die deels blijft thuiswerken, en voor woon-werkverkeer is overgestapt op de e-bike. “Wil je diegene per se terug in het openbaar vervoer? Vanuit een breder perspectief is het niet wenselijk als iemand intussen een andere vorm van duurzaam vervoer heeft gevonden.”

Tips en trucs

De resultaten van het Nationaal Verplaatsingspanel kunnen daarbij dienen als handvatten. Vincent Wever licht op 8 oktober tijdens het online OV Expo Congres toe welke trends sinds maart te ontdekken zijn. Ook deelt hij tips en trucs hoe vanuit dit gedragsperspectief gerichter campagne kan worden gevoerd.

Als de tijd aanbreekt dat reizen niet meer wordt ontmoedigd, is dat een van de weinige middelen die vervoerders voorhanden hebben zolang er geen vaccin is. Wever: “In het OV spelen nog twee hele belangrijke factoren een rol: de weerstand tegen mondkapjes en de veronderstelde angst om besmet te raken. Reclamecampagne of niet, het is heel erg moeilijk om op die factoren in te grijpen.”

Het OV Expo Congres vindt vanwege de coronamaatregelen volledig online plaats. Vanuit de studio in Rotterdam worden twee thema’s behandeld: het terugwinnen van de OV-reiziger na de coronacrisis en het bereikbaar houden van regio en stadsrand. Inschrijven voor deelname kan tot kort voor het webinar zelf. Deelnemers ontvangen achteraf een terugkijklink.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.