Start IJssel-Vecht (foto: Paul Ridderhof)

Nieuwe dienstregelingen: minder OV-aanbod, meer elektrische bussen

De eerste nieuwe dienstregelingen lieten afgelopen weekend vooral een versobering van het OV-aanbod zien. Tegelijkertijd gingen er meer treinen rijden in het noorden van het land en werd de vernieuwde Amstelveenlijn geopend. Daarnaast werden er niet eerder in één keer zoveel elektrische bussen opgenomen in de dienstregeling als in IJssel-Vecht.

In tegenstelling tot voorgaande jaren verschilt het per concessie wanneer de nieuwe dienstregeling voor 2021 van start gaat. In een groot deel van het land is het pas over drie weken zo ver; op 3 januari. Voor sommige regio’s, zoals het stadsvervoer in Amsterdam, zijn de wijzigingen zelfs nog niet bekendgemaakt. Desondanks zijn, kort voor het ingaan van de harde lockdown, al voldoende wijzigingen doorgevoerd in het OV.

10 procent minder OV

Lagere frequenties, kleinere bussen en zelfs geschrapte lijnen. In alle concessies wordt de dienstregeling versoberd om de financiële maatregelen van de coronacrisis op te vangen. Landelijk neemt het OV-aanbod gemiddeld met circa 10 procent af. Hoeveel er wordt gesneden, verschilt per concessie. In Zeeland bijvoorbeeld zijn de aanpassingen beperkt tot 2 procent dankzij een financiële bijdrage van de provincie.

Het schrappen van aanbod is een van de maatregelen om de kosten te verlagen. Vervoerders zijn tot juli 2021 verzekerd van de beschikbaarheidsvergoeding, maar dragen zelf 7 procent van het verlies. Dat zorgt dit jaar voor een min van 400 tot 500 miljoen euro. Nog zo’n jaar is geen optie en bezuinigen is ook een voorwaarde om aanmerking te komen voor verlengde (en versoberde) overheidssteun.

IJssel-Vecht

In Gelderland en Overijssel ging de veelbesproken noodconcessie IJssel-Vecht van start. Vervoerder Keolis rijdt hier, onder het merk RRReis, met 246 nieuwe batterij-elektrische bussen van het Chinese BYD. Niet eerder gingen op hetzelfde moment zoveel nieuwe zero emissie-bussen de weg op. “Daarmee draagt RRReis bij aan de ambities van de provincies om de CO2-uitstoot door het openbaar vervoer terug te dringen en onze bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het Nationaal Klimaatakkoord”, aldus de Gelderse gedeputeerde Jan van der Meer.

Om met de elektrische bussen te kunnen rijden, zijn op zes busstations 27 laadpalen gerealiseerd met in totaal meer dan 150 laadkasten. “We zijn trots dat we direct met deze voorzieningen van start kunnen. Dat we samen met onze opdrachtgevers de inwoners van Gelderland en Overijssel groen en comfortabel openbaar vervoer kunnen aanbieden voor de aankomende twee jaar”, aldus Marc Renouprez, interim-directeur van Keolis.

Bert Boerman, gedeputeerde van de provincie Overijssel, is verheugd dat met IJssel-Vecht busvervoer over voormalige concessiegrenzen mogelijk is gemaakt. “Wij geven zo invulling aan onbegrensd reizen in groot gebied, met meer reizigerscomfort.” De bussen van RRReis gaan uiteindelijk ook in Flevoland rijden. Keolis rijdt twee jaar een noodconcessie, want IJssel-Vecht wordt opnieuw aanbesteed vanwege het opzettelijk verstrekken van onjuiste informatie tijdens het aanbestedingsproces.

Amstelveenlijn

Na twee jaar is er dus ook weer een tramverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam Zuid. De Amstelveenlijn werd de afgelopen jaren vernieuwd tot een snellere, veiligere en meer betrouwbare verbinding. De start van de exploitatie betekende het afscheid van buslijnen 55 en 551, die niet meer nodig zijn nu de tram weer rijdt. De nieuwe en gekoppelde 15G-trams uit Spanje rijden met een frequentie van acht keer per uur.

“Goed dat Amstelveen met lijn 25 binnen twee jaar weer een vernieuwde snelle en veilig verbinding met Amsterdam heeft”, zegt Rob Ellermeijer, wethouder Verkeer en Vervoer in Amstelveen. “Een indrukwekkend project dat voor Amstelveen veel impact had.” Gerard Slegers, portefeuillehouder van de Vervoerregio: “We hebben bewezen dat het mogelijk is om grote lightrailprojecten binnen budget en planning uit te voeren.”

Bekijk ook de reportage van OVPro over de vernieuwde Amstelveenlijn:
(Tekst gaat verder onder de video)


Extra treinen Arriva

In Friesland en Groningen ging op de Noordelijke treindiensten de nieuwe concessie van start. Arriva blijft hier het regionale spoorvervoer verzorgen en doet dat op drie trajecten voortaan met meer treinen. Er rijdt nu ook een sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden en op het traject Sneek-Leeuwarden rijden extra spitstreinen. Verder worden tijdens de spits extra sneltreinen ingezet tussen Groningen en Winschoten, wat het einde betekende voor station Sappemeer Oost.

“Het doel is betere verbindingen, snellere overstappen en een betere bereikbaarheid voor het noorden. Ons motto ‘het noorden beter bereikbaar’ is een stap dichterbij”, aldus ProRail-regiodirecteur Dorothé Wennekendonk. De Friese gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder spreekt van ‘hele mooie stappen voorwaarts’. Dat vindt ook Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde van de gemeente Groningen: “Ik ben trots op deze mijlpaal. Dankzij de extra sneltreinen is het voor reizigers aantrekkelijker om per trein te reizen.”

Om duidelijk te maken of reizigers in een stop- of sneltrein stappen, hebben alle treinen voortaan een eigen lijnnummer. Arriva vernieuwt momenteel één voor één alle vijftig GTW-treinen en rijdt vanaf voorjaar 2021 ook met achttien nieuwe WINK-treinen op HVO-brandstof.

Herkenbare dienstregeling NS

Ook NS voerde enkele wijzigingen door, al blijft de spoorvervoerder voor 99 procent van de reizigers met een ‘herkenbare dienstregeling’ rijden. Door de coronamaatregelen bracht NS het aantal treinen al met 10 procent terug en daar komt geen verandering in. “We willen Nederland bereikbaar houden, ook in tijden van corona. Hoewel er in de dienstregeling van 2021 nog weinig voor de reiziger verandert, kunnen we de jaren daarna veel verbeteringen doorvoeren”, aldus president-directeur Marjan Rintel.

Wel veranderen enkele vertrek- en aankomsttijden en is op een aantal trajecten de reis- of overstaptijd verkort. Zo hoeven reizigers richting Soest en Den Dolder op Baarn nog maar enkele minuten in plaats van een half uur te wachten. Verder rijden op zondag extra sprinters tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch, duurt de reis van Amsterdam naar Berlijn tien minuten korter en is op 25 extra stations reisassistentie beschikbaar voor reizigers met een beperking.

(Foto boven: Paul Ridderhof)

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “Nieuwe dienstregelingen: minder OV-aanbod, meer elektrische bussen”

Wiebe Goossen|15.12.20|12:36

Versobering is goed; alleen komt nu helemaal geen bus meer langs….

Ko Anoniemo|27.02.21|10:55

Meer elektrische bussen is écht een uitstekend idee, lekker goedkoop, goed voor het milieu, stil, noem maar op. Zonde van de tramlijns die nog bestaan, ondanks dat het allemaal al van tevoren aangekondigd was door velen dat dit weggegooid geld zou zijn. Hopelijk worden ze allemaal snel vervangen door elektrische bussen, dat zou het beste zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.