Loslaten coronaregels dwingt OV tot nog meer flexibiliteit

Aan de vooravond van verdere versoepelingen van de coronaregels is de vraag voor veel vervoerders of de reizigers weer terugkeren in het OV. Dat ze rekening moeten houden met andere reispatronen is wel duidelijk. Hoe spelen ze daarop in en hoe passen ze hun prijsbeleid aan op de nieuwe werkelijkheid?

Alle seinen lijken op groen te staan. Vanavond tijdens een nieuwe persconferentie gaat minister Kuipers van Volksgezondheid zoals het er nu uitziet aankondigen dat er een einde komt aan veel bestaande coronabeperkingen. Zo verdwijnt waarschijnlijk het thuiswerkadvies en dat betekent dat er weer meer mensen gaan reizen.

Bij Transdev zijn ze achter de schermen al volop bezig om zich voor te bereiden op de terugkeer van een grote groep reizigers, vertelt manager commercie Mark Thoma. Dat gebeurt niet alleen op bedrijfsniveau, maar ook sectorbreed. Als voorbeeld van dat laatste: de landelijke campagne ‘Het OV is OK’ wordt vanaf begin maart opnieuw leven in geblazen. “We zijn in de fase dat we reizigers als OV weer willen verwelkomen.” De campagne werd in 2020 gelanceerd, maar liep slechts korte tijd door het aantal oplopende besmettingen. Vorig jaar werd de campagne hervat voor een aantal maanden.

Flexibeler en laagdrempeliger

Gaat om de eigen bedrijfsvoering, dan houdt Transdev rekening met een flexibeler reisgedrag. De kans is groot dat een deel van de reizigers ook als ze weer naar hun werk mogen toch één of meerdere dagen thuis blijven werken. En de vraag is ook of ze allemaal op hetzelfde moment gaan reizen of meer gespreid over de dag. “Daar moet je ook je ticketing op aanpassen. Het moet flexibeler, laagdrempeliger en makkelijker”, zegt Thoma. Het bedrijf was al bezig om in te spelen op veranderend reisgedrag. “Maar corona heeft dat nog eens versneld.”

Ook de groep die de afgelopen jaren vanwege corona overgestapt is naar de auto, wil Transdev proberen terug te winnen. De vervoerder werkt al met exploitanten van parkeergarages en met MaaS-operators die mobiliteitsdiensten aanbieden met meerdere vormen van vervoer. Wat verder nog wel eens in het voordeel van het OV kan uitvallen zijn de huidige torenhoge benzineprijzen, denkt Thoma. “Zeker als het gaat om een tweede auto, kun je daar als OV best tegenop.”

Tickets en abonnementen

Vorig jaar introduceerde Transdev de Meerreizenbundel die reizigers op hun OV-chipkaart konden zetten en waarmee ze voor 15 euro tien busreizen konden maken in bijna alle Transdev-concessiegebieden tijdens de daluren. De actie liep in de laatste maanden van vorig jaar. Zo’n 200.000 reizen werden met het ticket gemaakt. Vanwege de lockdown in december afgelopen jaar stopte Transdev met de verkoop, maar het bedrijf wil er binnenkort opnieuw mee starten. En er moet rond medio mei een zesrittenvariant komen met barcodes voor mensen zonder OV-chipkaart.

Ook sommige abonnementen komen tegemoet aan een flexibeler reisgedrag, zoals twee aangepaste Breng Vrij abonnementen die Transdev samen met de andere vervoerders in het oosten van het land in het leven heeft geroepen. In de ene variant kunnen reizigers in een maand tijd tien dagen onbeperkt reizen, in de andere variant honderd dagen in het tijdsbestek van een jaar.

Flexibiliteit is ook het uitgangspunt bij de Voordeel-regeling in de regio’s Zeeland en Gooi en Vechtstreek. Geen abonnement, maar een reisproduct dat op de OV-chipkaart gezet kan worden en waarbij reizigers meer korting krijgen naarmate ze vaker reizen per maand. Betalen doen ze achteraf en reizen kan net als bij de Breng-abonnementen zowel in de spits als in de daluren. Thoma: “Dat principe is veel eerlijker dan wanneer je een vast bedrag per maand te betaalt terwijl je misschien niet iedere maand even veel reist. Hier krijg je de eerlijke korting die je toekomt.” Het idee is om de Voordeel-kaarten landelijk uit te rollen naar de andere concessies van Transdev, binnen de context van de nieuwe betaalwereld van OVpay.

Verlagen drempels

Niet alleen prijsbeleid, maar ook reisgemak is van belang om de reiziger aan je te binden, vinden ze bij Transdev. Bijvoorbeeld door makkelijker te kunnen betalen, niet alleen met de OV-chipkaart, maar ook met bankpas, creditkaart en mobiele telefoon. Dat begon met een aantal pilots als onderdeel van het landelijke programma OVpay, waarvan één in Transdev-gebied Gooi en Vechtstreek. De pilotfase is volgens Thoma wel voorbij nu binnenkort ook de Zaanstreek volgt en alle vervoerders de komende maanden gaan uitbreiden naar meer regio’s. “Wij geloven heel erg in het verlagen van drempels. Dat gaat enorm helpen om de Nederlander weer op pad te krijgen met het OV.”

Op dit moment zit Transdev gemiddeld op zo’n 63 tot 64 procent van het reizigersaantal van vóór de corona-uitbraak. Met de ervaringen van de versoepelingen van vorig jaar in gedachten, hoopt de vervoerder ook nu als de beperkingen verdwijnen weer snel uit te komen rond de 75 procent. “Daarna is het voor ons als Transdev, maar ook als OV, te borgen en te zorgen dat je met acties aan de slag kan om de reiziger weer terug te winnen. En we hopen natuurlijk dat het blijvend is en dat er niet zoals vorig jaar weer een nieuwe golf komt.”

Het is in ieder geval zaak om snel in actie te komen als de reizigersaantallen achterblijven. “Dat is maatwerk. Dat kan sterk per regio verschillen. Het maakt verschil of je de toeristen weer terugkrijgt in het OV of de forensen.”

Reisapp

Net als Transdev laat ook Arriva weten in te spelen op veranderd reisgedrag. Dat resulteerde in een bijvoorbeeld Arriva Flow: een abonnement dat uitgaat van maandelijks achteraf betalen voor de gemaakte ritten. Maar tijdens de pandemie kwam de vervoerder ook met een reisproduct waarmee reizigers vooraf een aantal ticket kopen waarmee ze in de Arriva-bussen en treinen kunnen reizen.

Tekst loopt door foto

busstation Breda

Reizen makkelijker maken zit voor Arriva niet alleen in de nieuwe betaalmogelijkheden die OVpay mogelijk maakt, maar ook in de eigen reisapp glimble die in juli vorig jaar werd geïntroduceerd en die veel mogelijkheden biedt. “Met glimble kan de reiziger OV plannen, reisinformatie inzien, navigeren en een kaartje kopen. In heel Nederland en inmiddels in de Euregio ook voor diverse lijnen over de grens”, zegt een woordvoerster. Ook aanvullend vervoer is met behulp van glimble te vinden, te ontsluiten en te betalen.

Nieuwe kortingtickets en abonnementen

De NS kondigde afgelopen voorjaar al drie nieuwe kortingtickets aan om in de periode na corona mensen te verleiden in de daluren weer vaker de trein te nemen. Een aangepast groepsticket, waarbij er al vanaf twee of drie personen een korting geldt, was al eerder in gebruik. Vorige week startte de NS met het vroegboekdalticket: een ticket dat 10 procent korting biedt mits het minimaal vier dagen tevoren aangeschaft wordt. De eveneens vorig jaar aangekondigde zesrittenkaart met 20 procent korting is nog niet te kopen. Daarmee kun in een periode van zes maanden zes treinritten in de daluren maken op een traject naar keuze. Een ingangsdatum is nog niet bekend. In een reactie liet reizigersorganisatie Rover destijds weten dat de aanbiedingen nog wel wat scherper hadden gemogen.

Met de kortingtickets mikt de NS vooral op de incidentele reiziger. Om de groep te bedienen die vaak met de trein reist had de NS al het Flex-abonnement. Voor werkgevers die abonnementen afsluiten voor het werknemers heeft de NS ook een aantal nieuwe producten en diensten ontwikkeld die rekening houden met een minder vast reispatroon.

Spreiden

“We denken dat alle reizigers weer terug in de trein komen, maar misschien niet zoals in 2019 allemaal tegelijk in de spits. We hopen wel dat het een beetje gespreid lukt”, zegt een woordvoerster. “Bijvoorbeeld dat je eerst een vergadering thuis doet en vervolgens pak je de trein op een rustig moment naar je werk. Met deze kortingtickets proberen we de reizigers te stimuleren om juist in de daluren hun reis te maken.” Op dit moment zit de NS op ongeveer de helft van het reguliere reizigersaantal.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.