Oud-NS-medewerker schrijft boek over geschiedenis van treinontwerp

De ervaringen van 45 jaar ontwerpen van treinen staan vervat in ‘Treinen ontwerpen bij de Nederlandse Spoorwegen 1970 – 2015’. Het boek is net verschenen is bij nai010 uitgevers. De auteur is Niels Greif, die van treinontwerp een halve eeuw lang zijn beroep maakte.

Toen Greif in 1970 in dienst kwam bij NS Design, destijds een nieuwe afdeling, was de ontwikkeling van treinen vooral voorbehouden aan ingenieurs. De focus lag sterk op techniek. Daar kwam verandering in door de groeiende aandacht voor design en marketing. In zijn boek laat Greif zien hoe design binnen de NS de afgelopen tientallen jaren uitgroeide tot een gezichtsbepalend bedrijfsonderdeel.

Dertig materieelprojecten

De oud-NS-medewerker had destijds zo’n twintig collega’s bij het ontwerpteam, maar hij was de enige die 45 jaar lang betrokken was hij alle treinprojecten. Dat er nog geen boek was over treinontwerpen vond Greif een gemis, daarom besloot er zelf één te schrijven. Het overzichtswerk is niet alleen gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Hij raadpleegde daarnaast veel archieven en interviewde enkele tientallen betrokken personen. Greif was meer dan dertig jaar in dienst bij de NS en hield en houdt zich ook nu nog als zelfstandig industrieel designer bezig met het ontwerp tal van materieelprojecten in het openbaar vervoer: bij NS en bij andere vervoerders.

Het boek bevat zo’n dertig materieelprojecten waar Greif bij betrokken was: van de eerste intercity’s tot de roemruchte hogesnelheidstrein Fyra. Het voertuig verdween na veel problemen en kosten al weer snel van het Nederlandse spoor. Aan het ontwerp mankeerde in ieder geval niets, maakt Greif in zijn boek duidelijk.

Niet gerealiseerde treinen

Ook treinen die nooit verder kwamen dan de ontwerpfase, komen aan bod. Een voorbeeld is de VIP-car, de beoogde opvolger van de Kameel (bijnaam van de NS 20), vertelt Greif in een interview op de website van uitgever nai010 vanuit het Spoorwegmuseum. “We hadden een vrijbrief gekregen om er iets heel moois van te maken. Dat moet je niet zeggen tegen ontwerpers, want we gingen helemaal los.” Zo kwam er een split level in de nieuwe trein, die een open zicht gaf op de twee verdiepingen.

De trein kwam er uiteindelijk nooit omdat de NS-directie besloot om toch de Kameel te restaureren, wat eerst niet de bedoeling was. Een gemiste kans, denkt Greif, want zo’n trein zou wereldwijd de aandacht hebben getrokken. “Dat was voor het imago van de NS een enorme klapper geworden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.