
Halteadvies voor reizigers met een beperking in GVB-reisapp
Voor reizigers die moeilijk uit de voeten kunnen heeft GVB binnen de bestaande Gappie app een nieuwe functie geïntroduceerd. Haltehulp laat mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel zien welke haltes voor hen toegankelijk zijn.
De uitbreiding is een eerste stap naar wat uiteindelijk moet uitmonden in een persoonlijk reisadvies. “Haltehulp toont nu de toegankelijkheid van de haltes in onze Gappie app, straks is het individueel reisadvies op maat. Stap voor stap gaan we de functionaliteit verder doorontwikkelen zodat het OV nog toegankelijker wordt”, aldus Claudia Zuiderwijk, algemeen directeur GVB.
Door het instellen van een persoonlijk reisprofiel in de app krijgen mensen advies over via welke haltes ze het best kunnen reizen. Het resultaat is te zijn op een kaart in de app of als onderdeel van de vertrektijden. Haltehulp is ontstaan na gesprekken met mensen die reizen met een hulpmiddel en na testen door gebruikers.
Zelfstandig reizen
Haltehulp is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. De organisaties willen zo tegemoet komen aan de vraag van reizigers met een mobiliteitsbeperking om zo zelfstandig mogelijk te kunnen reizen.
Ook Cliëntenbelang is betrokken bij het project. Dat is een organisatie die zich inzet voor mensen een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking en die onder meer adviseert over mobiliteit en toegankelijkheid. Cliëntenbelang blijft ook de verdere ontwikkeling van de app ondersteunen.
GVB heeft de reisapp Gappie ongeveer een jaar geleden gelanceerd. Via de app kunnen gebruikers onder meer hun reis plannen, een kaartje kopen, meldingen krijgen over omleidingen en verstoringen en bezienswaardigheden in Amsterdam bekijken.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?