Arriva-bus in Leiden (foto: Erik Karst)

Aanbesteding OV-concessie Zuid-Holland Noord in de maak

De provincie Zuid-Holland is een marktconsultatie gestart als voorbereiding op de aanbesteding van het openbaar vervoer in de concessie Zuid-Holland Noord. De nieuwe concessie moet op 15 december 2024 ingaan.

Op dit moment rijdt Arriva in dat gebied. De huidige concessie loopt op 10 december van dit jaar af. Door de uitbraak van corona en alle onzekerheden die dat met zich meebracht is besloten om de aanbesteding twee jaar uit te stellen. Voor de periode tussen 10 december 2022 en 14 december 2024 wil de provincie ter overbrugging een noodconcessie afsluiten. In die tijd hoopt de provincie dat de markt zich weer normaliseert en dat de reizigersaantallen weer omhoog gaan.

De gesprekken met Arriva over deformalisering van de noodconcessie lopen nog, laat de provincie Zuid-Holland weten. Het streven is om de noodconcessie voor het zomerreces te laten vaststellen door het provinciebestuur. Uitgangspunt is dat de bestaande afspraken voortgezet worden, waarbij wel rekening gehouden worden met de gevolgen van de coronapandemie.

Ontwerpversie Programma van Eisen

De voorbereidingen voor de nieuwe concessie zijn inmiddels weer opgepakt. Zo ligt er inmiddels een ontwerpversie van het Programma van Eisen, die vrijgegeven is voor advies en reactie. De aanbestedingsprocedure voor de nieuwe concessie start waarschijnlijk begin oktober van dit jaar. De nieuwe concessie krijgt een looptijd van dertien jaar, met nog een optie tot verlenging van twee jaar.

Het voornaamste doel van de nieuwe concessie is om de reiziger weer terug te krijgen in het openbaar vervoer, zo blijkt uit het Ontwerp-Programma van Eisen. Daarnaast gelden vier andere doelen:

  • Verbeteren van de bereikbaarheid door in te spelen op de vervoersvraag. De provincie eist een minimumniveau voor de voorzieningen om te garanderen dat niet alleen steden, maar ook dorpen en landelijk gebied goed bereikbaar blijven;
  • Verbeteren van de kwaliteit van het OV voor alle doelgroepen;
  • Zorgen dat het OV volledig emissievrij wordt: alle bussen die vanaf 2025 instromen moeten uitstootvrij zijn en vanaf 2030 moeten alle bussen uitstootvrij zijn;
  • Blijven inzetten op doorontwikkeling en innovatie tijdens de gehele concessieduur. Personeel en reizigers moeten daar actief bij betrokken worden.

De concessie Zuid-Holland Noord omvat het openbaar vervoer in het gebied met twee regio’s: Holland Rijnland (dertien gemeenten) en Midden-Holland (vijf gemeenten), inclusief de steden Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda. Het gebied ligt tussen Haarlem, Schiphol, Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag. In het gebied rijden stads- en streekbussen, buurtbussen, R-netbussen en Qliners.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.