RET weer in de plus na zware coronajaren

Tramhalte RET vlakbij Rotterdam Centraal, voorjaar 2019 foto: Yvonne

Na het historische verlies van 11,4 miljoen euro dat RET in 2020 leed, heeft de Rotterdamse stadsvervoerder het tweede coronajaar 2021 dankzij de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk met een kleine winst van 1,2 miljoen afgesloten. Van een organisatie die de afgelopen twee jaar “in crisisstand” stond, zegt RET dit jaar op zoek te gaan naar een nieuw evenwicht. Nu de reizigers terugkeren is het weer tijd voor groei.

Een zwaar jaar, zo omschrijft directeur Maurice Unck 2021 in zijn voorwoord bij het jaarverslag. Het afgelopen jaar stond net als het jaar ervoor opnieuw in het teken van corona. “Door deze pandemie hebben we immers onze focus moeten verschuiven van groei, uitbreiding en innovatie naar behoud, afschalen, terugwinnen van reizigers en besparen.” Die noodgedwongen ommezwaai vergde volgens hem het uiterste van de organisatie en de reizigers.

Pijnlijke maatregelen

Unck: “We moesten moeilijke keuzes maken: we schaalden de dienstregeling van bus, tram en metro af en op twee tramlijnen rijden we niet meer standaard met conducteurs. Daarnaast bereidden we de krimp van ons team servicemedewerkers voor. Noodgedwongen, buitengewoon pijnlijke maatregelen die we liever niet namen.”

Door de coronamaatregelen daalde het aantal reizigers het afgelopen jaar net als in 2020 sterk. In kwam het totaal aantal reizigerskilometers uit op 533 miljoen. In 2019 waren dat er nog 921 miljoen. Daardoor daalde ook de opbrengsten uit de kaartverkoop. In 2021 waren die met 150 miljoen euro vergelijkbaar met die van 2020 (145 miljoen euro). In 2019 bedroegen de kaartopbrengsten nog 207 miljoen euro. De totale opbrengsten kwamen uit op 477 miljoen euro, tegen 470 miljoen euro in 2020.

Verlies zonder coronasteun

Zonder de beschikbaarheidsvergoeding van de overheid (ruim 70 miljoen euro in 2021, ruim 71 miljoen euro in 2020) zegt RET een fors verlies te hebben gemaakt het afgelopen jaar. Ook de besparingsmaatregelen die de vervoerder het afgelopen jaar nam droegen bij aan het beperken van de schade. Daardoor wist het bedrijf met een positief resultaat van 1,2 miljoen uit de rode cijfers te blijven.

Hoewel het reizigersaantal weer in de lift zit, rekent RET ook in 2022 nog op een zwaar jaar. Het percentage ligt nu op 75 tot 80 procent. Hoewel de vervoerder rekent op een verdere stijging in de loop van dit jaar, zal het reizigersniveau toch nog achterblijven bij het niveau van voor de pandemie. In het jaarverslag noemt RET het dan ook de grootste uitdaging om te voorkomen dat 2022 uitkomt op een negatief resultaat. De jaren daarna wil de vervoerder weer “een gezond resultaat” realiseren om de toekomstige groei van het OV op te kunnen vangen. Prognoses laten zien dat door de bouw van een groot aantal nieuwe woningen het OV nog een grote groei te wachten staat.

‘Bezuinigen is zinloos’

Voorwaarde voor het gezonde resultaat waarnaar RET streeft is dat de beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk voor het openbaar vervoer voorlopig overeind blijft. Het kabinet kondigde eerder deze maand aan de coronasteun te verlengen tot het einde van het jaar. De OV-sector en de concessiehouders vinden die periode veel te kort.

Ook RET-directeur Unck benadrukt dat de noodsteun voorlopig moet blijven. “In deze overbruggingsperiode hebben we nog steun nodig, ook na dit jaar. Bezuinigen is zinloos, want we hebben de mensen en het materieel van nu al snel weer nodig. Daarom roep ik Rijk en regio op om met een gericht financieel vangnet te komen en niet verder te bezuinigen op sociale veiligheid.”

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist voor de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.