275 instappers

Gebrek aan ruimte Eurostar-terminals zorgt voor “gelimiteerd aantal passagiers”

De Koninklijke Marechaussee doet samen met de Britse Border Force een paspoortcontrole op Amsterdam Centraal. Foto: Ministerie van Defensie.

Dagelijks rijdt de Eurostar-trein vier keer vanuit Amsterdam naar Londen. Volgens de vervoerder is de verbinding “erg populair onder reizigers gebleken.” Eurostar ziet echter wel een capaciteitsprobleem op de Nederlandse stations. Op Amsterdam Centraal is bijvoorbeeld maar ruimte voor 275 reizigers, terwijl in de Eurostar maar liefst 894 passagiers passen. “De huidige terminals zorgen ervoor dat het aantal passagiers gelimiteerd is”, zegt Stefanie van Mierlo, woordvoerder van Eurostar.

De terminals zijn een belangrijk onderdeel van het proces, vertelt Rob Hageman van NS Internationaal. “De reizigers moeten natuurlijk gecontroleerd worden en moeten langs de douane. Daarna pas kun je de boarding starten. Dat is nu eenmaal het proces. Reizigers kunnen niet zomaar het perron op, want dan komen er reizigers in de trein die helemaal niet gecontroleerd zijn.”

In de Amsterdamse terminal is ruimte voor maximaal 275 reizigers. Hageman zegt dat dit getal ongeveer klopt. Eurostar blijft het antwoord hierop schuldig.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De huidige Eurostar-terminal staat aan spoor 15b op Amsterdam Centraal. Foto: NS

Geen gevaarlijke situaties

In de nieuwste Eurostar-trein is plek voor maar liefst 894 passagiers. In werkelijkheid stappen in Nederland een stuk minder reizigers in, gezien de capaciteit in de terminals. Toch wil Eurostar niet bevestigen dat de beperkte capaciteit invloed heeft op de bezetting in de trein. “Wij geven nooit concrete cijfers per route”, zegt Van Mierlo. “Ik kan wel zeggen dat het een erg populaire verbinding is, daarom hebben we ook het aantal treinen verhoogd.”

Ook Hageman van NS internationaal wil er niet aan geloven. “Het levert op dit moment geen gevaarlijke situaties op in de terminals, misschien alleen wat minder comfort.” Of minder mensen door de capaciteitsproblemen de trein nemen kan Hageman niet zeggen. “Ik kan niet in de hoofden kijken van de mensen die de beslissing nemen. We kunnen niet zeggen dat mensen bij wijze van spreken het perron af worden gedrukt door de drukte.”

Van Mierlo geeft wel toe dat er een capaciteitsprobleem is. “Er is beperkte ruimte en capaciteit in onze huidige terminal in Amsterdam, die zorgt ervoor dat het aantal passagiers gelimiteerd is.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

In de terminal voert De Koninklijke Marechaussee samen met de Britse Border Force een paspoortcontrole uit. Foto: Ministerie van Defensie.

Trein of vliegtuig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met Schiphol, ProRail KLM en NS een actieplan opgesteld om internationale treinreizen onder de 700 kilometer te bevorderen. ’14 procent van het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol gaat naar zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn’, valt te lezen in het actieplan.

Elke dag stijgen gemiddeld tussen 49 en 55 vliegtuigen op in Amsterdam met als eindbestemming Londen. Dat is goed voor ongeveer 22.500 dagelijkse reizigers. Ook het ministerie ziet een enorme potentie voor de trein. In het actieplan schrijven de partijen dat ongeveer 1,9 miljoen vliegreizen voor 2030 vervangen kunnen zijn door de internationale trein.

Toch is verbinding met Londen om meerdere redenen ingewikkeld. Ongeveer 10 procent van de reizigers van Amsterdam naar Londen zijn namelijk transferreizigers. Voor deze groep is het geen optie om de trein naar Londen te pakken aangezien deze niet stopt op Schiphol. Daarnaast moeten treinreizigers naar Londen door een paspoort- en veiligheidscontrole. Een controle die langer duurt sinds de Brexit.

Afgelopen september heeft Eurostar een vierde dagelijkse trein tussen Amsterdam en Londen toegevoegd aan de dienstregeling. Een verdere uitbreiding van de dienstregeling behoort tot de plannen. Ook het ministerie ziet daar brood in. ‘Een verhoging van de frequentie naar zes treinen per dag wordt onderzocht. De capaciteit stijgt dan naar 5.400 reizigers per dag’, meldt het ministerie. Dat getal klopt alleen niet als in Nederland niet zoveel mensen kunnen instappen door het gebrek aan ruimte in de terminals.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De huidige Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal biedt ruimte voor maximaal 300 passagiers. Foto: NS.

Nieuwe terminal op komst

Om de capaciteitsproblemen op te lossen staat een verhuizing van de terminal op Amsterdam Centraal gepland. De terminal moet verplaatsen naar het ruimere station Amsterdam Zuid. Op zijn vroegst kunnen reizigers daar in 2036 instappen. In de tussentijd verhuist de terminal mogelijk wel naar een ruimere locatie binnen Amsterdam Centraal.

Eind oktober werd besloten om een tijdelijke Eurostar-terminal te bouwen in de Amstelpassage, gelegen onder het Centraal Station. Spoor 15b van de huidige terminal gaat namelijk op de schop. De nieuwe terminal in de Amstelpassage heeft een oppervlakte van circa 1.850 vierkante meter en biedt de mogelijkheid om de capaciteit te verdubbelen naar 600 passagiers.

“We zijn blij met de bevestiging van een grotere ruimte in het station in de Amstelpassage”, zegt Van Mierlo. “Dit is een positieve volgende fase voor de route en zal ons in staat stellen de passagiersstroom voor de check-in en de trein te vergroten.”

Het is alleen wel hoogst onzeker of de terminal in de Amstelpassage op tijd klaar is. ‘De terminal in de Amstelpassage zal ergens tussen 2024 en 2027 klaar zijn’, schrijft Vivianne Heijnen in de beslisnota. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil daarom dat de huidige kleine terminal op perron 15b zo lang mogelijk in gebruik blijft.

Vroeger vonden de benodigde controles plaats in Brussel, met extra reistijd als gevolg. “Dat willen we niet meer”, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “Ons doel is dat reizigers in Amsterdam door alle controles kunnen gaan en dan direct door naar Londen reizen. We zullen er alles aan doen om dat te waarborgen.” Rotterdam als enige opstapplaats in Nederland? Dat is ook geen optie. De terminal in Rotterdam kampt namelijk ook met ruimtegebrek.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Gebrek aan ruimte Eurostar-terminals zorgt voor “gelimiteerd aantal passagiers””

asierts|18.01.23|09:49

Het is evident dat de enig juiste plaats voor London Trainport Amsterdam de luchthaven Schiphol is. En wel ondergronds tussen Gate E en F, pal naast spoortunnelbuis 2. Dan kan men aankomend per vliegtuig meteen overstappen naar London. Aankomende treinen uit London zouden nog steeds door moeten rijden naar Amsterdam Centraal ivm directe bereikbaarheid citycenter. Amsterdam Zuid heeft geen van beide locatievoordelen, zeker niet als de Noord-Zuid-metro naar Schiphol doorrijdt.

369 369|19.01.23|09:53

Voor Amsterdam is de enige optie om zo snel mogelijk alle internationale hogesnelheidslijnen weg te halen van CS. En te verplaatsen naar Zuid en schiphol. Daardoor komt capaciteit vrij op de ringspoorlijn voor de nieuwe hsl en sprinters met stops tussen de bogen en westerpark.en dus ook een verhoogde frequentie naat schiphol. Zuid heeft dan metroaanvoer vanuit de stad/CS. En schiphol vanuit CS/provincie met hsl en sprinters. We lopen vast als we niet simpeler gaan doorpakken

asierts|19.01.23|23:06

@369 369 : douane-gecontroleerd vertrek naar Londen vanaf Asd-Zuid én Schiphol lijkt me wat overdreven. Als je al een 2e douane-vertrekpunt in Asd zou willen, dan ligt CS + Schiphol meer voor de hand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gebrek aan ruimte Eurostar-terminals zorgt voor “gelimiteerd aantal passagiers” | OVPro.nl
275 instappers

Gebrek aan ruimte Eurostar-terminals zorgt voor “gelimiteerd aantal passagiers”

De Koninklijke Marechaussee doet samen met de Britse Border Force een paspoortcontrole op Amsterdam Centraal. Foto: Ministerie van Defensie.

Dagelijks rijdt de Eurostar-trein vier keer vanuit Amsterdam naar Londen. Volgens de vervoerder is de verbinding “erg populair onder reizigers gebleken.” Eurostar ziet echter wel een capaciteitsprobleem op de Nederlandse stations. Op Amsterdam Centraal is bijvoorbeeld maar ruimte voor 275 reizigers, terwijl in de Eurostar maar liefst 894 passagiers passen. “De huidige terminals zorgen ervoor dat het aantal passagiers gelimiteerd is”, zegt Stefanie van Mierlo, woordvoerder van Eurostar.

De terminals zijn een belangrijk onderdeel van het proces, vertelt Rob Hageman van NS Internationaal. “De reizigers moeten natuurlijk gecontroleerd worden en moeten langs de douane. Daarna pas kun je de boarding starten. Dat is nu eenmaal het proces. Reizigers kunnen niet zomaar het perron op, want dan komen er reizigers in de trein die helemaal niet gecontroleerd zijn.”

In de Amsterdamse terminal is ruimte voor maximaal 275 reizigers. Hageman zegt dat dit getal ongeveer klopt. Eurostar blijft het antwoord hierop schuldig.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De huidige Eurostar-terminal staat aan spoor 15b op Amsterdam Centraal. Foto: NS

Geen gevaarlijke situaties

In de nieuwste Eurostar-trein is plek voor maar liefst 894 passagiers. In werkelijkheid stappen in Nederland een stuk minder reizigers in, gezien de capaciteit in de terminals. Toch wil Eurostar niet bevestigen dat de beperkte capaciteit invloed heeft op de bezetting in de trein. “Wij geven nooit concrete cijfers per route”, zegt Van Mierlo. “Ik kan wel zeggen dat het een erg populaire verbinding is, daarom hebben we ook het aantal treinen verhoogd.”

Ook Hageman van NS internationaal wil er niet aan geloven. “Het levert op dit moment geen gevaarlijke situaties op in de terminals, misschien alleen wat minder comfort.” Of minder mensen door de capaciteitsproblemen de trein nemen kan Hageman niet zeggen. “Ik kan niet in de hoofden kijken van de mensen die de beslissing nemen. We kunnen niet zeggen dat mensen bij wijze van spreken het perron af worden gedrukt door de drukte.”

Van Mierlo geeft wel toe dat er een capaciteitsprobleem is. “Er is beperkte ruimte en capaciteit in onze huidige terminal in Amsterdam, die zorgt ervoor dat het aantal passagiers gelimiteerd is.”

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

In de terminal voert De Koninklijke Marechaussee samen met de Britse Border Force een paspoortcontrole uit. Foto: Ministerie van Defensie.

Trein of vliegtuig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met Schiphol, ProRail KLM en NS een actieplan opgesteld om internationale treinreizen onder de 700 kilometer te bevorderen. ’14 procent van het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol gaat naar zes bestemmingen: Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn’, valt te lezen in het actieplan.

Elke dag stijgen gemiddeld tussen 49 en 55 vliegtuigen op in Amsterdam met als eindbestemming Londen. Dat is goed voor ongeveer 22.500 dagelijkse reizigers. Ook het ministerie ziet een enorme potentie voor de trein. In het actieplan schrijven de partijen dat ongeveer 1,9 miljoen vliegreizen voor 2030 vervangen kunnen zijn door de internationale trein.

Toch is verbinding met Londen om meerdere redenen ingewikkeld. Ongeveer 10 procent van de reizigers van Amsterdam naar Londen zijn namelijk transferreizigers. Voor deze groep is het geen optie om de trein naar Londen te pakken aangezien deze niet stopt op Schiphol. Daarnaast moeten treinreizigers naar Londen door een paspoort- en veiligheidscontrole. Een controle die langer duurt sinds de Brexit.

Afgelopen september heeft Eurostar een vierde dagelijkse trein tussen Amsterdam en Londen toegevoegd aan de dienstregeling. Een verdere uitbreiding van de dienstregeling behoort tot de plannen. Ook het ministerie ziet daar brood in. ‘Een verhoging van de frequentie naar zes treinen per dag wordt onderzocht. De capaciteit stijgt dan naar 5.400 reizigers per dag’, meldt het ministerie. Dat getal klopt alleen niet als in Nederland niet zoveel mensen kunnen instappen door het gebrek aan ruimte in de terminals.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

De huidige Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal biedt ruimte voor maximaal 300 passagiers. Foto: NS.

Nieuwe terminal op komst

Om de capaciteitsproblemen op te lossen staat een verhuizing van de terminal op Amsterdam Centraal gepland. De terminal moet verplaatsen naar het ruimere station Amsterdam Zuid. Op zijn vroegst kunnen reizigers daar in 2036 instappen. In de tussentijd verhuist de terminal mogelijk wel naar een ruimere locatie binnen Amsterdam Centraal.

Eind oktober werd besloten om een tijdelijke Eurostar-terminal te bouwen in de Amstelpassage, gelegen onder het Centraal Station. Spoor 15b van de huidige terminal gaat namelijk op de schop. De nieuwe terminal in de Amstelpassage heeft een oppervlakte van circa 1.850 vierkante meter en biedt de mogelijkheid om de capaciteit te verdubbelen naar 600 passagiers.

“We zijn blij met de bevestiging van een grotere ruimte in het station in de Amstelpassage”, zegt Van Mierlo. “Dit is een positieve volgende fase voor de route en zal ons in staat stellen de passagiersstroom voor de check-in en de trein te vergroten.”

Het is alleen wel hoogst onzeker of de terminal in de Amstelpassage op tijd klaar is. ‘De terminal in de Amstelpassage zal ergens tussen 2024 en 2027 klaar zijn’, schrijft Vivianne Heijnen in de beslisnota. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil daarom dat de huidige kleine terminal op perron 15b zo lang mogelijk in gebruik blijft.

Vroeger vonden de benodigde controles plaats in Brussel, met extra reistijd als gevolg. “Dat willen we niet meer”, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “Ons doel is dat reizigers in Amsterdam door alle controles kunnen gaan en dan direct door naar Londen reizen. We zullen er alles aan doen om dat te waarborgen.” Rotterdam als enige opstapplaats in Nederland? Dat is ook geen optie. De terminal in Rotterdam kampt namelijk ook met ruimtegebrek.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Gebrek aan ruimte Eurostar-terminals zorgt voor “gelimiteerd aantal passagiers””

asierts|18.01.23|09:49

Het is evident dat de enig juiste plaats voor London Trainport Amsterdam de luchthaven Schiphol is. En wel ondergronds tussen Gate E en F, pal naast spoortunnelbuis 2. Dan kan men aankomend per vliegtuig meteen overstappen naar London. Aankomende treinen uit London zouden nog steeds door moeten rijden naar Amsterdam Centraal ivm directe bereikbaarheid citycenter. Amsterdam Zuid heeft geen van beide locatievoordelen, zeker niet als de Noord-Zuid-metro naar Schiphol doorrijdt.

369 369|19.01.23|09:53

Voor Amsterdam is de enige optie om zo snel mogelijk alle internationale hogesnelheidslijnen weg te halen van CS. En te verplaatsen naar Zuid en schiphol. Daardoor komt capaciteit vrij op de ringspoorlijn voor de nieuwe hsl en sprinters met stops tussen de bogen en westerpark.en dus ook een verhoogde frequentie naat schiphol. Zuid heeft dan metroaanvoer vanuit de stad/CS. En schiphol vanuit CS/provincie met hsl en sprinters. We lopen vast als we niet simpeler gaan doorpakken

asierts|19.01.23|23:06

@369 369 : douane-gecontroleerd vertrek naar Londen vanaf Asd-Zuid én Schiphol lijkt me wat overdreven. Als je al een 2e douane-vertrekpunt in Asd zou willen, dan ligt CS + Schiphol meer voor de hand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.