FNV Tevreden

FNV staakt stug door: “Per dag staken 2300 leden”

Grote opkomst bij landelijke staking streekvervoer. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Dag twee van de stakingen in het streekvervoer is aangebroken. FNV is tevreden met de actiebereidheid van haar leden. De werkgevers geven aan dat het staken zinloos is, maar FNV blijft actievoeren. “We staken uiteindelijk voor gewoon betere afspraken”, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.

Op een normale werkdag, werken ongeveer 3.500 FNV-leden in het streekvervoer. Tijdens de driedaagse staking hebben volgens de registraties van FNV 2.300 leden het werk neergelegd. Voornamelijk in Noord-Brabant zijn de acties erg succesvol. “Noord-Brabant is met bijna 100 procent eruit geknald”, zegt Van der Gaag.

In totaal werken zo’n 13.000 mensen in het streekvervoer. Volgens de vakbond is ongeveer 65 procent van de dienstregeling ontregeld. Die cijfers komen niet overeen met wat de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (WVOV) naar buiten communiceert. “Het landelijke beeld is ook deze ochtend dat vervoerders gemiddeld zo’n 70 procent tot 80 procent van de dienstregeling uitvoeren.”

Zinloze staking

Fred Kagie, voorzitter van WVOV, noemt de staking zinloos. “We lezen dat FNV wil praten over ziekteverzuim en compensatie wil voor de gestegen inflatie. Vorige week nog hebben we met vakbond CNV afgesproken dat medewerkers juist hierom €1000,- bruto ontvangen. Andere FNV-onderwerpen zijn niet met terugwerkende kracht realiseerbaar. FNV wil voorstellen van ons. Die doen we graag. Maar wel aan de onderhandelingstafel voor de cao OV 2023, zonder dat er stakingen op tafel liggen. Deze staking is zinloos. Het dupeert de reiziger en kost iedereen geld.”

“Ik zeg daar heel simpel op: ik wil gewoon afspraken maken”, zegt Van der Gaag. “Het maakt mij niet uit of de cao van 2022 wordt opengebroken of dat wij afspraken maken over de cao van 2023. Eén op de vijf werknemers is ziek, daar moeten afspraken over gemaakt worden. De werkdruk is veel te hoog. Personeelstekort drukt daar nog eens extra op. Mensen moeten extra ritten rijden om alle ritten weggereden te krijgen. Mensen kunnen vijftien procent minder boodschappen kopen van hun salaris. Dat is een verdomd slechte mix. De werkgevers proberen ons vast te pinnen op de cao van 2022. Juridisch gezien staken we inderdaad voor die cao, maar we staken uiteindelijk gewoon voor betere afspraken.”

“Als we nu aan tafel gaan zitten en onze acties overboord gooien, dan kunnen we pas weer staken als we zijn uitonderhandeld. Dan zijn we zes maanden verder. Die werkgevers weten heel goed hoe ze voorkomen dat we uitonderhandeld raken. Ze strooien elke onderhandeling weer een kleine kruimel op tafel.”

Acties opvoeren

Als de acties geen effect hebben, legt FNV nieuwe scenario’s voor aan haar leden. Eén van die scenario’s is om helemaal te stoppen met werken. “Wij weten wat we doen”, zegt Van der Gaag. “We hebben ervaring met deze onderhandelingen en stakingen en zullen doen wat nodig is.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.