vierdaagse staking

FNV: Streekvervoer blijft staken als werkgevers niet met garanties komen

Bijeenkomst stakende medewerkers FNV Streekvervoer op het Malieveld in Den Haag. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Werkgevers in het streekvervoer krijgen tot 11 december om met garanties te komen voor een eerlijke en goede cao, meldt vakbond FNV. Lukt dat niet, dan organiseert FNV vanaf 12 december een vierdaagse staking in het streekvervoer.

“Onze leden blijven strijdvaardig en willen nu niet opgeven”, zegt Marijn van de Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer. “De nieuwe cao moet er voor zorgen dat de lonen meestijgen met de prijzen in de winkels en dat de werkdruk naar beneden gaat. Die garantie hebben we nodig, voordat we verder kunnen praten.”

Invloed van de staking

FNV staakte vorige week een drie dagen achter elkaar. De vakbond meldt dat zeventig procent van de FNV-leden het werk in het streekvervoer neerlegde. “Dat zijn in totaal zo’n 4000 medewerkers, een enorm aantal. Ze hebben een heel krachtig en duidelijk signaal afgegeven aan de werkgevers. Die kunnen dat wat ons betreft nu niet meer negeren”, aldus Van der Gaag.

De Vereniging van Werkgevers Openbaar Vervoer (WVOV) meldt juist dat de FNV-staking een beperkte invloed had. Vakbondsleden van CNV reden namelijk wel. WVOV zegt dat tijdens de driedaagse staking ongeveer 70 tot 80 procent van de dienstregeling overeind bleef.

Fred Kagie, voorzitter van WVOV, noemt de staking zinloos. “We lezen dat FNV wil praten over ziekteverzuim en compensatie wil voor de gestegen inflatie. Vorige week nog hebben we met vakbond CNV afgesproken dat medewerkers juist hierom €1000,- bruto ontvangen. Andere FNV-onderwerpen zijn niet met terugwerkende kracht realiseerbaar. FNV wil voorstellen van ons. Die doen we graag. Maar wel aan de onderhandelingstafel voor de cao OV 2023, zonder dat er stakingen op tafel liggen. Deze staking is zinloos. Het dupeert de reiziger en kost iedereen geld.”

Nieuwe cao

“Ik zeg daar heel simpel op: ik wil gewoon afspraken maken”, zegt Van der Gaag. “Het maakt mij niet uit of de cao van 2022 wordt opengebroken of dat wij afspraken maken over de cao van 2023. Eén op de vijf werknemers is ziek, daar moeten afspraken over gemaakt worden. De werkdruk is veel te hoog. Personeelstekort drukt daar nog eens extra op. Mensen moeten extra ritten rijden om alle ritten weggereden te krijgen. Mensen kunnen vijftien procent minder boodschappen kopen van hun salaris. Dat is een verdomd slechte mix. De werkgevers proberen ons vast te pinnen op de cao van 2022. Juridisch gezien staken we inderdaad voor die cao, maar we staken uiteindelijk gewoon voor betere afspraken.”

“Als we nu aan tafel gaan zitten en onze acties overboord gooien, dan kunnen we pas weer staken als we zijn uitonderhandeld. Dan zijn we zes maanden verder. Die werkgevers weten heel goed hoe ze voorkomen dat we uitonderhandeld raken. Ze strooien elke onderhandeling weer een kleine kruimel op tafel.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.