40% uitval

Weinig bussen en regionale treinen door OV-staking 20 januari

Regionale treinen Arriva rijden niet in Maastricht door de staking, NS-treinen rijden wel. Foto: Flickr/Frans Berkelaar.

Vakbondsleden van FNV en VVMC leggen vandaag het werk neer. Volgens de werkgeversvereniging VWOV rijdt ongeveer 40 procent van de bussen niet als gevolg van de staking. Keolis en Arriva melden dat regionale treinen ook uitvallen, gedeeltelijk of volledig rijden. Net als donderdag rijden ook op de vooralsnog laatste stakingsdag de minste bussen en treinen in het zuiden van het land. Rond Schiphol en in het noorden kan het grootste deel wel doorgaan.

FNV staakt omdat de cao-onderhandelingen voor de cao Streekvervoer mislukt zijn. De cao vertegenwoordigt 13.000 mensen werkzaam in de sector. FNV zelf heeft ongeveer 6.200 leden. Deze staking heeft voornamelijk effect op het regionale busvervoer. Stadsvervoerders zoals RET, HTM en GVB vallen onder een andere cao. Ook het NS-personeel legt het werk niet neer. Zij zijn vorig jaar na meerdere stakingsdagen een nieuwe cao overeengekomen.

Ook voor de cao Multimodaal staken de vakbonden vandaag. Daar zijn de cao-onderhandelingen al eerder geklapt. Dit heeft effect op de dienstregeling van verschillende regionale treinen. “Een aantal rijdt niet, een aantal rijdt gedeeltelijk of volledig. De regionale vervoerders informeren hun reizigers. Het advies is om de reis kort van tevoren te plannen”, meldt VWOV.

Onderhandelingen

Zowel VWOV als FNV spreken van een “impasse” in de onderhandelingen. De werkgevers zijn van mening dat zij een goed bod hebben gedaan, maar voor de vakbonden is dit onvoldoende. De onderhandelingen zijn dinsdag op woensdagnacht om 2:45 uur gestrand. FNV-bestuurder Marijn van der Gaag: “We waren het eens geworden over de looptijd van één jaar voor de nieuwe cao Streekvervoer. De werkgevers wilden namelijk alleen het eerste jaar een goede loonsverhoging bieden van 8 procent.”

“We hebben een bovengemiddeld hoog loonbod gedaan”, zegt Fred Kagie, voorzitter van VWOV. “Ook als je kijkt naar de ontwikkelingen van cao lonen de afgelopen periode en wat er in de vervoersector gebeurt. Ons loonbod van 8 procent voor 2023 is méér dan gemiddeld in Nederland.”

Kagie verbaast zich over de opstelling van de bonden: “De overheid neemt ongekende maatregelen die de inflatie flink dempen en de koopkracht verbeteren. Een modaal inkomen stijgt door de overheidsmaatregelen met 3,7 procent, voor lagere inkomens is dat nog meer. De geboden 8 procent loonsverhoging in 2023 en de extra maatregelen betekenen een forse stap voor medewerkers in de sector en samen met de overheidsmaatregelen een flinke vooruitgang in het salaris. Een buschauffeur in de hoogste loonschaal verdient gemiddeld inclusief toeslagen na deze stijging van 8 procent een salaris van 4300 euro bruto. Dit komt neer op ongeveer 27 euro per uur. De functie van buschauffeur is op MBO-2 niveau.”

De onderhandelingen zijn uiteindelijk stuk gelopen op de flexibilisering, zegt Van der Gaag. “Wij hebben daar voorwaarden aan gesteld. Daarbij vroegen wij ook meer loon, als de werkgevers meer flexibilisering willen. In het eindbod van de werkgevers waren geen van onze voorstellen meegenomen. Dan heeft het voor ons geen zin meer. We zijn echt uitonderhandeld.”

Nieuwe stakingen

Vooralsnog zijn geen nieuwe stakingen aangekondigd, maar de vakbonden dreigen nadrukkelijk met nieuwe acties. CNV, de andere vakbond, sluit volgens Van der Gaag later aan. “CNV moet nog een aantal juridische procedures door, maar heeft ook het bod van de werkgevers afgekeurd. Als zij ook aansluiten dan kunnen wij sectorbrede stakingen organiseren. Ook de werknemers die geen lid van een vakbond zijn, zullen dan mee staken.”

De werkgevers willen blijven praten om eruit te komen. “De sector staat zwaar onder druk, en is corona niet te boven”, zegt Kagie. “Het is niet verantwoord om de kosten bij bedrijven nog hoger op te laten lopen. Dan komt de continuïteit van het openbaar vervoer in gevaar, daar is niemand bij gebaat. De reizigersaantallen zijn sinds corona nog niet op het oude niveau en dit jaar krijgen we nauwelijks nog steun van de overheid. Maar we willen in gesprek blijven om er samen uit te komen.”

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.