Streekvervoer

FNV: 80 tot 85 procent uitval door staking, meer dan werkgevers ‘framen’

FNV-leden staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

FNV-bestuurder Edwin Kuiper heeft geen goed woord over voor “het geframe” van werkgeversvereniging VWOV over de staking in het streekvervoer. De afgelopen dagen meldde de VWOV dat ongeveer de helft van het openbaar vervoer reed, ondanks de staking. “Mijn advies: loop eens bij een station langs, en kijk hoeveel bussen er stilstaan”, betoogt Kuiper. Volgens hem rijdt 80 tot 85 procent van de bussen niet.

De VWOV meldde donderdagochtend dat de staking met name in het zuiden van het land tot overlast leidt. In Brabant zou tussen de 15 en 20 procent van de bussen rijden, in Limburg 30 procent. Maar die percentages zijn volgens Kuiper veel lager. “Vanuit Tilburg hoorde ik bijvoorbeeld, dat maar vijf bussen zijn uitgereden, dat is slecht 5 tot 10 procent van alle bussen. Uit Limburg ontvang ik dezelfde signalen”, aldus de vakbondsbestuurder.

Kuipers collega bij de FNV, bestuurder Marijn van der Gaag, staaft de actiebereidheid met cijfers. “Wij vertegenwoordigen zo’n 3000 leden in het streekvervoer, die vrijwel allemaal zijn ingeschreven voor deze staking. Tel je daar nog de leden van vakbond CNV bij op, dan doen in totaal 4000 werknemers mee aan de staking.” Van der Gaag stelt dat met die aantallen ongeveer 80 procent van het streekvervoer kan worden stilgelegd.

Nieuwe stakingen

De actiebereidheid neemt bovendien nog altijd toe, zegt Kuiper Hij hoort inmiddels “veel geluiden dat onze leden de acties na deze week door willen zetten, als ze niet worden gehoord.”

Van der Gaag stelt dat de VWOV de overlast afzwakt. “Daardoor lijkt het alsof werkgevers nog steun hebben van een deel van de werknemers in de sector. Maar daar is echt geen sprake van, er is maximale actiebereidheid.”

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: ANP

3 reacties op “FNV: 80 tot 85 procent uitval door staking, meer dan werkgevers ‘framen’”

Anita|09.02.23|20:11

Ik ben er helemaal klaar mee met dit gezeik.
Kan geen kant op de hele week.
Wat mij betreft krijgen die stakers helemaal geen geld en rust meer.
Zak er allemaal maar in.

Anne Blokland|09.02.23|14:23

Meten is weten en gissen is missen. Kortom, geen van de beweringen worden echt met cijfers gestaafd. Het lijkt meer een publiciteitswedstrijd en aan de essentie van het geschil wordt voorbij gegaan. Werkgevers zeggen dat ze geen geld hebben. Ze zeggen er niet bij dat zij bij inschrijving op concessies met marginale resultaten hebben gerekend en al langer het verlies bij de medewerkers leggen. Daarnaast zijn ze met hun procesinrichting de menselijke maat voorbijgegaan.

Jasper Jonkers|09.02.23|13:29

Bijzonder, dit is – in Utrecht in ieder geval – echt klinkklare onzin. Hier rijdt echt een significant deel van de bussen nog, en in het noorden van Nederland zelfs duidelijk meer bussen wel dan niet.