FNV voert actie
streekvervoer

Vakbonden: stakingskas is nog lang niet leeg

Foto: archiefbeeld van eerdere actiedag van FNV. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

De stakingskas van FNV en CNV is volgens de vakbonden nog lang niet leeg, ondanks de vele stakingen die ze momenteel organiseren. “We hebben diepe zakken”, zo klinkt het bij de FNV. Ook bij de CNV is er naar eigen zeggen nog “voldoende” geld over. Het kasgeld zou “geen enkele belemmering” opleveren voor het opzetten van nieuwe acties.

Donderdag waarschuwde CNV-voorzitter Piet Fortuin al dat de huidige stakingsgolf in Nederland de komende tijd zal aanhouden. Vanwege de hoge inflatie zou de vakbond misschien wel maanden willen doorgaan met de stakingen, net zo lang tot werkgevers met hogere lonen komen die de prijsstijgingen compenseren.

Met de acties in het streekvervoer en binnenkort bijvoorbeeld een staking van ziekenhuispersoneel, timmert de FNV eveneens hard aan de weg als het gaat om het organiseren van stakingen. De bond sprak eerder al van een “stakingsstorm”.

Voldoende geld om te staken

Door dit soort opmerkingen rijst de vraag of de bonden zo lang doorstaken wel kunnen betalen. Maar dat is volgens een woordvoerster van de CNV geen probleem. Ze benadrukt dat de kas jarenlang gevuld is met ledencontributies. Navraag bij de FNV leert ook dat het gaat om een pot die verspreid over jaren is opgebouwd. Precieze bedragen willen de bonden alleen niet noemen.

In het streekvervoer is de hevigheid van de acties de laatste dagen wel afgenomen. Vorige maand legden buschauffeurs nog een week lang het werk neer, momenteel zijn de bonden bezig aan een actietraject waarbij in een periode van zes weken vijftien dagen wordt gestaakt.

“Staken is echt de laatste strohalm die mensen hebben om werkgevers duidelijk te maken dat de maat vol is. Dat doe je niet voor je plezier”, legt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag uit. Het werk neerleggen en niet meer aan het werk gaan tot er een cao-akkoord ligt, vindt hij “te veel een alles-of-niets-strategie”. Hij erkent dat de bond bij de acties ook rekening moet houden met de publieke opinie.

Stakingsvergoeding

Wat eveneens meespeelt is de hoogte van de vergoeding die stakende vakbondsleden krijgen. Volgens Van der Gaag komt die bij de eerste vijf dagen staken neer op 70 euro netto per dag, daarna is het 94 euro per dag. Dat betekent volgens hem dat de stakende buschauffeurs elke dag dat ze het werk neerleggen tientallen euro’s minder krijgen dan wanneer ze gewoon zouden werken.

“Dan kun je natuurlijk besluiten om de stakingsvergoedingen te verhogen. Maar die zijn zo afgestemd dat de kas niet te snel leeg raakt. Er moet ook genoeg geld overblijven om in andere sectoren actie te voeren”, aldus de FNV’er.

Geen treinen door staking

Vandaag staakt het treinpersoneel die valt onder de cao Multimodaal. Door de staking rijden de treinen van Arriva op de Vechtdallijnen niet. “Het bleek daar niet haalbaar om met het aantal werkwilligen de dienstregeling te rijden”, meldt de vervoerder vrijdagochtend.

De treinen van Arriva in de overige regio’s Groningen en Friesland, in de regio Limburg én in de Achterhoek Rivierenland rijden wel gewoon. Voor die regio’s hebben de vakbonden geen stakingen aangekondigd deze vrijdag.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Bron: ANP

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Vakbonden: stakingskas is nog lang niet leeg”

Isa🌙|04.03.23|15:42

Nou ik hoop dat ze wel de kosten die ze nu maken door maar te blijven afdwingen niet door de werkgevers vergoed krijgen, verdient hebben ze het niet!

Martien Dingemans|07.03.23|09:38

Belachelijk hoge looneisen door de vakbonden. Op deze manier is Nederland over 10 jaar helemaal kapot en zit iedereen dan weer thuis in de WW. Door een reeele eis te stellen kunnen we in de toekomst ook nog werken. Op deze manier niet. Ik hoop dat de vakbonden veel geld besteden aan de stakingen zodat de kas snel leeg is en dat de Werkgevers organisaties voet bij stuk houden. Nederland kapot maken heeft niemand iets aan.

Martien Dingemans|07.03.23|09:39

Belachelijk hoge looneisen door de vakbonden. Op deze manier is Nederland over 10 jaar helemaal kapot en zit iedereen dan weer thuis in de WW. Door een reeele eis te stellen kunnen we in de toekomst ook nog werken. Op deze manier niet. Ik hoop dat de vakbonden veel geld besteden aan de stakingen zodat de kas snel leeg is en dat de Werkgevers organisaties voet bij stuk houden. Nederland kapot maken heeft niemand iets aan. Is 11% werkelijk niet hoog genoeg? Schaam je!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbonden: stakingskas is nog lang niet leeg | OVPro.nl
FNV voert actie
streekvervoer

Vakbonden: stakingskas is nog lang niet leeg

Foto: archiefbeeld van eerdere actiedag van FNV. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

De stakingskas van FNV en CNV is volgens de vakbonden nog lang niet leeg, ondanks de vele stakingen die ze momenteel organiseren. “We hebben diepe zakken”, zo klinkt het bij de FNV. Ook bij de CNV is er naar eigen zeggen nog “voldoende” geld over. Het kasgeld zou “geen enkele belemmering” opleveren voor het opzetten van nieuwe acties.

Donderdag waarschuwde CNV-voorzitter Piet Fortuin al dat de huidige stakingsgolf in Nederland de komende tijd zal aanhouden. Vanwege de hoge inflatie zou de vakbond misschien wel maanden willen doorgaan met de stakingen, net zo lang tot werkgevers met hogere lonen komen die de prijsstijgingen compenseren.

Met de acties in het streekvervoer en binnenkort bijvoorbeeld een staking van ziekenhuispersoneel, timmert de FNV eveneens hard aan de weg als het gaat om het organiseren van stakingen. De bond sprak eerder al van een “stakingsstorm”.

Voldoende geld om te staken

Door dit soort opmerkingen rijst de vraag of de bonden zo lang doorstaken wel kunnen betalen. Maar dat is volgens een woordvoerster van de CNV geen probleem. Ze benadrukt dat de kas jarenlang gevuld is met ledencontributies. Navraag bij de FNV leert ook dat het gaat om een pot die verspreid over jaren is opgebouwd. Precieze bedragen willen de bonden alleen niet noemen.

In het streekvervoer is de hevigheid van de acties de laatste dagen wel afgenomen. Vorige maand legden buschauffeurs nog een week lang het werk neer, momenteel zijn de bonden bezig aan een actietraject waarbij in een periode van zes weken vijftien dagen wordt gestaakt.

“Staken is echt de laatste strohalm die mensen hebben om werkgevers duidelijk te maken dat de maat vol is. Dat doe je niet voor je plezier”, legt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag uit. Het werk neerleggen en niet meer aan het werk gaan tot er een cao-akkoord ligt, vindt hij “te veel een alles-of-niets-strategie”. Hij erkent dat de bond bij de acties ook rekening moet houden met de publieke opinie.

Stakingsvergoeding

Wat eveneens meespeelt is de hoogte van de vergoeding die stakende vakbondsleden krijgen. Volgens Van der Gaag komt die bij de eerste vijf dagen staken neer op 70 euro netto per dag, daarna is het 94 euro per dag. Dat betekent volgens hem dat de stakende buschauffeurs elke dag dat ze het werk neerleggen tientallen euro’s minder krijgen dan wanneer ze gewoon zouden werken.

“Dan kun je natuurlijk besluiten om de stakingsvergoedingen te verhogen. Maar die zijn zo afgestemd dat de kas niet te snel leeg raakt. Er moet ook genoeg geld overblijven om in andere sectoren actie te voeren”, aldus de FNV’er.

Geen treinen door staking

Vandaag staakt het treinpersoneel die valt onder de cao Multimodaal. Door de staking rijden de treinen van Arriva op de Vechtdallijnen niet. “Het bleek daar niet haalbaar om met het aantal werkwilligen de dienstregeling te rijden”, meldt de vervoerder vrijdagochtend.

De treinen van Arriva in de overige regio’s Groningen en Friesland, in de regio Limburg én in de Achterhoek Rivierenland rijden wel gewoon. Voor die regio’s hebben de vakbonden geen stakingen aangekondigd deze vrijdag.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Bron: ANP

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

3 reacties op “Vakbonden: stakingskas is nog lang niet leeg”

Isa🌙|04.03.23|15:42

Nou ik hoop dat ze wel de kosten die ze nu maken door maar te blijven afdwingen niet door de werkgevers vergoed krijgen, verdient hebben ze het niet!

Martien Dingemans|07.03.23|09:38

Belachelijk hoge looneisen door de vakbonden. Op deze manier is Nederland over 10 jaar helemaal kapot en zit iedereen dan weer thuis in de WW. Door een reeele eis te stellen kunnen we in de toekomst ook nog werken. Op deze manier niet. Ik hoop dat de vakbonden veel geld besteden aan de stakingen zodat de kas snel leeg is en dat de Werkgevers organisaties voet bij stuk houden. Nederland kapot maken heeft niemand iets aan.

Martien Dingemans|07.03.23|09:39

Belachelijk hoge looneisen door de vakbonden. Op deze manier is Nederland over 10 jaar helemaal kapot en zit iedereen dan weer thuis in de WW. Door een reeele eis te stellen kunnen we in de toekomst ook nog werken. Op deze manier niet. Ik hoop dat de vakbonden veel geld besteden aan de stakingen zodat de kas snel leeg is en dat de Werkgevers organisaties voet bij stuk houden. Nederland kapot maken heeft niemand iets aan. Is 11% werkelijk niet hoog genoeg? Schaam je!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.