Stakingen

Partijen staan open voor bemiddeling om cao-conflict streekvervoer op te lossen

Minder bussen tijdens ov-staking op Amersfoort Centraal. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Zowel de werkgevers als de vakbonden in het openbaar vervoer staan open voor bemiddeling om het cao-conflict op te lossen. Werknemers in het streekvervoer leggen regelmatig het werk neer als gevolg van de geklapte cao-onderhandelingen. De stakers eisen een verlaging van de werkdruk en een loonsverhoging. De werkgevers kunnen niet aan de eisen voldoen, maar staan wel open om opnieuw te praten al dan niet onder begeleiding van een bemiddelaar. “Wat ons betreft kunnen we aan tafel zodra de vakbonden een adempauze aankondigen en stoppen met de stakingen”, zegt VWOV-voorzitter Fred Kagie.

Vandaag is opnieuw een staking in het openbaar vervoer. Het landelijk beeld op basis van de informatie van vervoerders van deze ochtend is dat meer dan de helft van het openbaar vervoer rijdt met regionale verschillen. In Friesland rijdt 50 procent van de bussen. In Lelystad zo’n 55 procent. In Utrecht een kleine 70 procent. De tram rijdt hier niet. In Limburg rijdt ook vandaag zo’n 35 procent. In Arnhem en Nijmegen rijdt 50 procent van de bussen. Ook in Zeeland rijdt ruim de helft.

Als de vakbonden stoppen met staken, dan willen de werkgevers graag aan tafel. Het oorspronkelijke voorstel van de werkgevers geldt dan niet meer. De werkgevers boden 8 procent loonsverhoging en daarnaast een generatiepact waarbij werknemers die 60 procent werken, 80 procent betaald krijgen en 100 procent pensioen opbouwen. Totaal kwam het pakket aan maatregelen volgens de werkgevers neer op een gemiddelde loonsverhoging van 11 procent. De looneisen van vakbonden FNV en CNV behelzen daarentegen salarisverhogingen van respectievelijk 16,9 procent voor een jaar en 14 procent voor anderhalf jaar.

Partijen open voor bemiddeling

Maar de partijen weten dat er uiteindelijk een cao zal moeten komen. VWOV laat via een woordvoerster nadrukkelijk weten aan een gespreksleider te denken om daarbij te helpen, geen bemiddelaar. “We staan daar zeker voor open.” Waarom er niet voor een bemiddelaar wordt gekozen, ligt volgens haar bij het feit dat deze “inhoudelijke standpunten inneemt en vanuit de inhoud meedenkt”. “Een procesbegeleider of gespreksleider doet dat niet”, aldus de zegsvrouw.

FNV-bestuurder in het streekvervoer Marijn van der Gaag geeft aan dat FNV eveneens openstaat voor bemiddeling, al spreekt hij zelf liever van een “verkenner”. “Die kan de knelpunten helpen blootleggen, dat is volgens mij iets waar beide partijen voor openstaan. We hebben niets te verbergen en er zal toch een gesprek op gang moeten komen.” Al geeft de bond ook aan niet te zullen stoppen met staken, voordat VWOV met een goed voorstel komt.

Daar sluit CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi zich bij aan. “We willen best stoppen met stakingen of deze opschorten, maar pas op het moment dat werkgevers iets willen doen aan de hoge werkdruk. Daar zit het grootste probleem. Kom maar over de brug met concrete voorstellen.” Ook Chikhi zou daarna weer in gesprek willen onder begeleiding van een onafhankelijke partij.

Fred Teeven als gespreksleider

Voormalig VVD-Kamerlid Fred Teeven zegt open te staan als gesprekleider in het cao-conflict. Teeven rijdt twee keer per week rond als buschauffeur en het viel hem direct op dat zijn collega’s amper tijd hadden voor kop koffie. In Goedemorgen Nederland zegt Teeven dat “werkgevers zich serieus moeten afvragen of ze goed bezig zijn.” Daarentegen vindt Teeven het huidige loonbod “op voorhand helemaal niet belachelijk.” Teeven zegt open te staan voor een telefoontje: “Iedereen kan mij altijd bellen. Dan is het aan mij ja of nee te zeggen, dat lijkt mij een goed uitgangspunt.”

Voordat het zover is, moeten de stakingen van tafel. “Zolang er gestaakt wordt en deze ultimatums met deze looneisen op tafel liggen zien we geen basis voor een gesprek”, stelt Kagie. “Als de vakbonden stoppen met deze acties en een adempauze inlassen, willen we graag aan tafel. Dat kan met een procesbegeleider erbij als dat helpt. Dan leggen we de puzzel met elkaar opnieuw.”

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

1 reactie op “Partijen staan open voor bemiddeling om cao-conflict streekvervoer op te lossen”

Isa🌙|08.03.23|16:23

Dus pas als de vakbonden zeggen, oke we staken niet meer, gaan ze gesprekken aan. Ga verdoerie gewoon de gesprekken aan! Zo moeilijk is het niet om een goed aanbod te doen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Partijen staan open voor bemiddeling om cao-conflict streekvervoer op te lossen | OVPro.nl
Stakingen

Partijen staan open voor bemiddeling om cao-conflict streekvervoer op te lossen

Minder bussen tijdens ov-staking op Amersfoort Centraal. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Zowel de werkgevers als de vakbonden in het openbaar vervoer staan open voor bemiddeling om het cao-conflict op te lossen. Werknemers in het streekvervoer leggen regelmatig het werk neer als gevolg van de geklapte cao-onderhandelingen. De stakers eisen een verlaging van de werkdruk en een loonsverhoging. De werkgevers kunnen niet aan de eisen voldoen, maar staan wel open om opnieuw te praten al dan niet onder begeleiding van een bemiddelaar. “Wat ons betreft kunnen we aan tafel zodra de vakbonden een adempauze aankondigen en stoppen met de stakingen”, zegt VWOV-voorzitter Fred Kagie.

Vandaag is opnieuw een staking in het openbaar vervoer. Het landelijk beeld op basis van de informatie van vervoerders van deze ochtend is dat meer dan de helft van het openbaar vervoer rijdt met regionale verschillen. In Friesland rijdt 50 procent van de bussen. In Lelystad zo’n 55 procent. In Utrecht een kleine 70 procent. De tram rijdt hier niet. In Limburg rijdt ook vandaag zo’n 35 procent. In Arnhem en Nijmegen rijdt 50 procent van de bussen. Ook in Zeeland rijdt ruim de helft.

Als de vakbonden stoppen met staken, dan willen de werkgevers graag aan tafel. Het oorspronkelijke voorstel van de werkgevers geldt dan niet meer. De werkgevers boden 8 procent loonsverhoging en daarnaast een generatiepact waarbij werknemers die 60 procent werken, 80 procent betaald krijgen en 100 procent pensioen opbouwen. Totaal kwam het pakket aan maatregelen volgens de werkgevers neer op een gemiddelde loonsverhoging van 11 procent. De looneisen van vakbonden FNV en CNV behelzen daarentegen salarisverhogingen van respectievelijk 16,9 procent voor een jaar en 14 procent voor anderhalf jaar.

Partijen open voor bemiddeling

Maar de partijen weten dat er uiteindelijk een cao zal moeten komen. VWOV laat via een woordvoerster nadrukkelijk weten aan een gespreksleider te denken om daarbij te helpen, geen bemiddelaar. “We staan daar zeker voor open.” Waarom er niet voor een bemiddelaar wordt gekozen, ligt volgens haar bij het feit dat deze “inhoudelijke standpunten inneemt en vanuit de inhoud meedenkt”. “Een procesbegeleider of gespreksleider doet dat niet”, aldus de zegsvrouw.

FNV-bestuurder in het streekvervoer Marijn van der Gaag geeft aan dat FNV eveneens openstaat voor bemiddeling, al spreekt hij zelf liever van een “verkenner”. “Die kan de knelpunten helpen blootleggen, dat is volgens mij iets waar beide partijen voor openstaan. We hebben niets te verbergen en er zal toch een gesprek op gang moeten komen.” Al geeft de bond ook aan niet te zullen stoppen met staken, voordat VWOV met een goed voorstel komt.

Daar sluit CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi zich bij aan. “We willen best stoppen met stakingen of deze opschorten, maar pas op het moment dat werkgevers iets willen doen aan de hoge werkdruk. Daar zit het grootste probleem. Kom maar over de brug met concrete voorstellen.” Ook Chikhi zou daarna weer in gesprek willen onder begeleiding van een onafhankelijke partij.

Fred Teeven als gespreksleider

Voormalig VVD-Kamerlid Fred Teeven zegt open te staan als gesprekleider in het cao-conflict. Teeven rijdt twee keer per week rond als buschauffeur en het viel hem direct op dat zijn collega’s amper tijd hadden voor kop koffie. In Goedemorgen Nederland zegt Teeven dat “werkgevers zich serieus moeten afvragen of ze goed bezig zijn.” Daarentegen vindt Teeven het huidige loonbod “op voorhand helemaal niet belachelijk.” Teeven zegt open te staan voor een telefoontje: “Iedereen kan mij altijd bellen. Dan is het aan mij ja of nee te zeggen, dat lijkt mij een goed uitgangspunt.”

Voordat het zover is, moeten de stakingen van tafel. “Zolang er gestaakt wordt en deze ultimatums met deze looneisen op tafel liggen zien we geen basis voor een gesprek”, stelt Kagie. “Als de vakbonden stoppen met deze acties en een adempauze inlassen, willen we graag aan tafel. Dat kan met een procesbegeleider erbij als dat helpt. Dan leggen we de puzzel met elkaar opnieuw.”

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

1 reactie op “Partijen staan open voor bemiddeling om cao-conflict streekvervoer op te lossen”

Isa🌙|08.03.23|16:23

Dus pas als de vakbonden zeggen, oke we staken niet meer, gaan ze gesprekken aan. Ga verdoerie gewoon de gesprekken aan! Zo moeilijk is het niet om een goed aanbod te doen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.