transformatie

Bouwplannen boven spoor bij station Amsterdam Sloterdijk krijgen een vervolg

Amsterdam Sloterdijk moet over enkele jaren zijn getransformeerd in een hoogstedelijk en groen woon-werkgebied. Foto: Flickr/Allan Harris.

Het haalbaarheidsonderzoek naar de transformatie van station Amsterdam Sloterdijk krijgt een vervolg. Stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan heeft in samenwerking met Arcadis en Rebel Group de mogelijkheden van bouwen boven het spoor bij station Amsterdam Sloterdijk onderzocht. Daaruit is gebleken dat er genoeg haalbaarheid is voor een “aantrekkelijke functiemix” om de studie naar Amsterdam Sloterdijk door te zetten.

Architectenweb schrijft dat PosadMaxwan samen met Arcadis en Rebel Group sinds het najaar van 2020 heeft gewerkt aan een ontwikkelstrategie voor het station en het stationsgebied. Amsterdam Sloterdijk moet over enkele jaren zijn getransformeerd in een hoogstedelijk en groen woon-werkgebied.

Bebouwing boven spoor

Eén van de plannen die het meest in het oog springt is om te bouwen boven het spoor van het station. Volgens PosadMaxwan geeft het zicht op “een stadsontwerp waarin een goede bereikbaarheid, veel groen en duurzaaheid voorop staan”. Op de tekentafel liggen al plannen voor woontorens van tot wel 60 meter hoog. Ook ten noorden van het station liggen ambitieuze plannen. De wijk Haven-Stad moet plek bieden aan tienduizenden woningen. Daarmee groeit de rol van station Sloterdijk ook als belangrijk ov-knooppunt.

Er kleven echter ook nadelen aan het bouwen boven stations. Bebouwing boven het spoor vraagt namelijk om fors hogere investeringen dan bouwen naast het spoor omdat de kosten van de bouwkundige eisen veel hoger uitvallen vanwege de veiligheids- en risicoanalyse. Daarbij komt er ook extra complexiteit kijken bij geluid en trilling wanneer er wordt gebouwd boven het spoor. Mede vanwege deze redenen zijn plannen om boven het spoor op Utrecht Centraal te bouwen eerder in de ijskast beland.

Samenwerkingsovereenkomst

Behalve de stedenbouwkundige bedrijven die nu een vervolg geven aan hun onderzoek naar bebouwing boven het spoor op Amsterdam Sloterdijk, hebben ook ProRail, het ministerie van IenW, NS, de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam een langetermijnstrategie opgezet om het 35-jaar oude station te moderniseren. Een samenwerkingsovereenkomst hiervoor werd op donderdag 19 januari getekend. Het onderzoek duurt naar verwachting zo’n twee tot drie jaar.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: SpoorPro

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

1 reactie op “Bouwplannen boven spoor bij station Amsterdam Sloterdijk krijgen een vervolg”

Teko Salverda|16.03.23|11:39

Een veel gemaakte grammaticale fout: “Eén van de plannen die het meest in het oog springt…”
Immers, “plannen” is meervoud, dus had er moeten staan “springen”.
Overigens had er “dat” i.p.v. “die” moeten staan als men dacht het op “een” zou terugslaan, want “een plan” is onzijdig. Kortom, taalkundig van alles mis.