HTM bestelt 40 nieuwe trams voor 100 miljoen

Die Siemens-Division Mobility hat ihr Straßenbahnkonzept Avenio vorgestellt. Mit einer Länge von bis zu 73 Metern wird das neue Modell die längste 100-Prozent-Niederflur-Straßenbahn der Welt sein. Der Avenio basiert auf dem weiterentwickelten Combino, wie er für Budapest und Almada gefertigt wurde. Eine Wagenkastenstruktur in Stahlleichtbauweise, eine neue Schweißtechnik und weniger verbaute Teile als in den […]

HTM heeft de opdracht voor de levering van 40 lagevloertrams van het type Avenio aan de Siemens-divisie Rail Systems gegund. Hiermee wordt Den Haag de eerste stad ter wereld waar met de nieuwe generatie Avenio-trams gaat worden gereden. 

De opdracht  voor 40 voertuigen inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen vertegenwoordigt een waarde van ruim € 100 miljoen.  Daarnaast is met Siemens  een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, Oostenrijk. Met de leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in februari 2014 worden gestart.

Criteria

Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio.

De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste trams ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-voertuigen.

Comfort

Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is. Bij de Avenio is bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail.

Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Het gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de ontwikkelaars erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de omwonenden.

Stil

De lagere geluidproductie kon met name worden gerealiseerd door geluidarm elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. Door al deze maatregelen is de Avenio een van de stilste lagevloertrams ter wereld.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Steven Don

1 reactie op “HTM bestelt 40 nieuwe trams voor 100 miljoen”

baxspace|01.10.13|09:46

Niet vergeten te melden dat Den Haag goed overhoop ligt, met bijbehorende investeringen, voor het accommoderen van dit type tram… Ongemak voor reiziger. Reiziger zweert OV af, of blijft thuis (met name ouderen).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HTM bestelt 40 nieuwe trams voor 100 miljoen | OVPro.nl

HTM bestelt 40 nieuwe trams voor 100 miljoen

Die Siemens-Division Mobility hat ihr Straßenbahnkonzept Avenio vorgestellt. Mit einer Länge von bis zu 73 Metern wird das neue Modell die längste 100-Prozent-Niederflur-Straßenbahn der Welt sein. Der Avenio basiert auf dem weiterentwickelten Combino, wie er für Budapest und Almada gefertigt wurde. Eine Wagenkastenstruktur in Stahlleichtbauweise, eine neue Schweißtechnik und weniger verbaute Teile als in den…

HTM heeft de opdracht voor de levering van 40 lagevloertrams van het type Avenio aan de Siemens-divisie Rail Systems gegund. Hiermee wordt Den Haag de eerste stad ter wereld waar met de nieuwe generatie Avenio-trams gaat worden gereden. 

De opdracht  voor 40 voertuigen inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen vertegenwoordigt een waarde van ruim € 100 miljoen.  Daarnaast is met Siemens  een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, Oostenrijk. Met de leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in februari 2014 worden gestart.

Criteria

Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio.

De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste trams ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-voertuigen.

Comfort

Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is. Bij de Avenio is bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail.

Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Het gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de ontwikkelaars erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de omwonenden.

Stil

De lagere geluidproductie kon met name worden gerealiseerd door geluidarm elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. Door al deze maatregelen is de Avenio een van de stilste lagevloertrams ter wereld.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Steven Don

1 reactie op “HTM bestelt 40 nieuwe trams voor 100 miljoen”

baxspace|01.10.13|09:46

Niet vergeten te melden dat Den Haag goed overhoop ligt, met bijbehorende investeringen, voor het accommoderen van dit type tram… Ongemak voor reiziger. Reiziger zweert OV af, of blijft thuis (met name ouderen).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.