Regiotram, Groningen, tramlijn

Kosten tramlijn Groningen vallen 8 euro miljoen lager uit

De kosten voor de tramlijn in Groningen lijken een stuk goedkoper uit te vallen dan eerder is berekend. In plaats van een tekort van 7,8 miljoen euro is er nu een overschot van 8 miljoen. Dat heeft het projectbureau Regiotram bekendgemaakt. Het is de laatste berekening voordat het project wordt aanbesteed.

Woordvoerder Maartje Bos van Regiotram: “Uit de laatste berekeningen blijkt dat er op papier geld over is. Dat heeft alles te maken met de investeringskosten waar we steeds meer over weten.”

Aanpassingen stationsgebied minder ingrijpend

“We waren eerst in de veronderstelling dat de tram in een grote lus zou moeten rijden. Uit gesprekken met de marktpartijen blijkt nu dat dit ook met kopkeren mogelijk is. Dat betekent dat aanpassingen van  het stationsgebied veel minder ingrijpend zullen zijn”, vertelt Bos.

De gemeente Groningen kwam verder met energiebedrijf Enexis overeen dat zij vijftig procent van de kosten voor de omlegging van kabels en leidingen op zich nemen. Bos: “Dat scheelt ons in totaal vijf miljoen euro.”

Plafondprijs

De combinaties BAM/Connexxion en Strukton/Arriva zijn de twee partijen die zijn overgebleven om mee te dingen naar de opdracht. Zij moeten eind september de inschrijvingen indienen.

De aannemers moeten onder de plafondprijs van 452 miljoen euro blijven. Dat bedrag is door stad, provincie en regio maximaal beschikbaar gesteld. Zij hebben daarvoor ook een subsidie van het rijk gekregen.

Marieke van Gompel

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kosten tramlijn Groningen vallen 8 euro miljoen lager uit | OVPro.nl
Regiotram, Groningen, tramlijn

Kosten tramlijn Groningen vallen 8 euro miljoen lager uit

De kosten voor de tramlijn in Groningen lijken een stuk goedkoper uit te vallen dan eerder is berekend. In plaats van een tekort van 7,8 miljoen euro is er nu een overschot van 8 miljoen. Dat heeft het projectbureau Regiotram bekendgemaakt. Het is de laatste berekening voordat het project wordt aanbesteed.

Woordvoerder Maartje Bos van Regiotram: “Uit de laatste berekeningen blijkt dat er op papier geld over is. Dat heeft alles te maken met de investeringskosten waar we steeds meer over weten.”

Aanpassingen stationsgebied minder ingrijpend

“We waren eerst in de veronderstelling dat de tram in een grote lus zou moeten rijden. Uit gesprekken met de marktpartijen blijkt nu dat dit ook met kopkeren mogelijk is. Dat betekent dat aanpassingen van  het stationsgebied veel minder ingrijpend zullen zijn”, vertelt Bos.

De gemeente Groningen kwam verder met energiebedrijf Enexis overeen dat zij vijftig procent van de kosten voor de omlegging van kabels en leidingen op zich nemen. Bos: “Dat scheelt ons in totaal vijf miljoen euro.”

Plafondprijs

De combinaties BAM/Connexxion en Strukton/Arriva zijn de twee partijen die zijn overgebleven om mee te dingen naar de opdracht. Zij moeten eind september de inschrijvingen indienen.

De aannemers moeten onder de plafondprijs van 452 miljoen euro blijven. Dat bedrag is door stad, provincie en regio maximaal beschikbaar gesteld. Zij hebben daarvoor ook een subsidie van het rijk gekregen.

Marieke van Gompel

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.