NS wil een belang van 49 procent in HTM nemen

HTM bus Den Haag
De HTM nachtbus rijdt voorlopig niet, zolang het vervoersbedrijf te kampen heeft met personeelstekorten.

De NS wil een belang van 49 procent nemen in HTM. De Haagse vervoerder is nu nog volledig in eigendom van de gemeente Den Haag. De drie partijen willen dat tram, bus en tram goed op elkaar aansluiten en hopen dat daardoor het aantal reizigers toeneemt. Volgens wethouder Sander Dekker van de gemeente Den Haag is het voor het eerst dat een landelijke openbaar vervoersbedrijf en een stadsvervoerder op deze manier samenwerken.

De gemeente Den Haag, HTM en NS tekenden op dinsdag 25 september een intentieverklaring voor de samenwerking. De Haagse gemeenteraad moet nog over de plannen besluiten.

Bereikbaarheid stad

Dekker: “Deze samenwerking tussen een landelijk ov-bedrijf en een grootstedelijke vervoerder maakt dat mogelijk. Er ontstaat iets unieks in Den Haag, nu die de handen ineenslaan om het openbaar vervoer in Den Haag naar een nog hoger plan te brengen. Dat gebeurt in Nederland nu nog nergens anders.”

De vervoerders en de gemeente Den Haag willen het openbaar vervoernetwerk in de stad uitbreiden met de ov-fiets en Greenwheels. Daarnaast wordt de informatievoorziening aan de reiziger verbeterd onder meer met dynamische reisinformatie.

Samenwerking

HTM-directeur Dirk le Clercq verwacht veel van de voorgenomen samenwerking met NS. “De reizigers veranderen, de reisdoelen ook. De moderne OV-reiziger wil dat tram, bus en trein prima op elkaar aansluiten en comfortabel zijn.

“Dan ligt het voor de hand dat HTM en NS elkaar opzoeken. Want we weten dat een derde van de NS-reizigers van of naar de stations in Den Haag per tram of de bus reist. Het percentage HTM-reizigers dat aansluitend de trein pakt is vermoedelijk nog hoger”, stelt de directeur.

Goede kansen

“NS heeft de ambitie om reizigers zo goed en comfortabel mogelijk van deur tot deur te brengen”, zegt Merel van Vroonhoven, lid van de directie van de NS.

“Dat vraagt om naadloze aansluiting van de tram en de bus op de trein. Om uitstekende informatievoorziening, zowel op de haltes als aan boord. En om goede voorzieningen voor fietsers, zoals stallingen en de ov-fiets. Wij zien goede kansen om dit samen met de HTM waar te gaan maken”, stelt het directielid.

Ontwikkeling stationsgebieden

Van Vroonhoven wijst er ook op dat de NS een actieve rol denkt te kunnen spelen in de ontwikkeling van de gebieden rond de stations en ov-knooppunten. “Goede dienstverlening aan de reizigers betekent dat die gebieden veilig en aantrekkelijk moeten zijn. Dat kan door ruimte te maken voor de vestiging van kantoren, instellingen, bedrijven en winkels.”

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.