Problemen door softwarefout OV-chip weer opgelost

De problemen die werden veroorzaakt omdat van oud op nieuw OV-chipapparatuur niet werkte, zijn op dezelfde dag nog opgelost. Dat zeggen vervoerders RET en Connexxion. Reizigers konden lange tijd niet in- en uitchecken door fouten in de systemen. Hoeveel inkomsten de vervoerders daardoor zijn misgelopen, kunnen zij niet zeggen.

Reizigers van de RET konden bij trams en sommige metrostations in Rotterdam en omstreken niet in- en uitchecken. Dat werd veroorzaakt door een fout in het systeem die het schrikkeljaar niet herkende. De apparatuur was ingesteld op 365 dagen in plaats van 366.

Klooster: “We hebben om elf uur ‘s ochtend de OV-chippalen bij metrostations weer goed ingesteld. Daarna kon er wel weer worden in- en uitgecheckt. Omdat de trams in dienst waren en de chippalen in de voertuigen zitten, besloten we om reizigers die dag gratis te laten reizen.” Sinds dinsdagochtend werkt de chipapparatuur in de trams weer normaal.

Geen registratie

“Hoe hoog de financiële schade is, is niet exact te zeggen omdat de reizigers niet werden geregistreerd bij het in- en uitchecken. Daarnaast reden we op oudejaarsdag een aangepaste dienstregeling, waardoor dit ook moeilijk is vastgesteld.”

De apparatuur is voor het komende schrikkeljaar in 2016 wel goed ingesteld bij de RET.

Nieuwe software

Op nieuwjaarsdag ging het mis op de tramlijn tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein die Connexxion verzorgt. Bij Connexxion waren er dinsdag problemen doordat de software voor het nieuwe jaar onjuist was geïnstalleerd. Woordvoerder Map Brouwer van Connexxion: “Omdat de tarieven sinds dit jaar zijn veranderd moest er nieuwe software worden geïnstalleerd.”

“Naast de goede software werd er ook software voor een verkeerde, andere lijn meegestuurd. Die extra software zorgde voor een verstoring in het systeem, waardoor de chippalen niet meer werkten”, stelt Brouwer. De verstoring was woensdagochtend bij aanvang van de dienstregeling weer verholpen.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.