Sneltram Utrecht

Onderhoud sneltrams regio Utrecht hoeft niet naar Strukton

Strukton Rolling Stock heeft het kort geding over het onderhoud van de sneltrams van BRU (Bestuur Regio Utrecht) verloren. De voorzieningenrechter van de rechtbank in Utrecht stelde BRU in het gelijk bij de zaak die Strukton had aangespannen. BRU is het samenwerkingsverband van negen gemeenten in de regio Utrecht.

Strukton eiste dat BRU het levensverlengend onderhoud van 26 sneltrams alsnog aan Strukton zou gunnen. Na een niet-openbare aanbesteding kozen de Utrechtse gemeenten voor Vossloh Kiepe GmbH. Die keuze is rechtmatig, zo oordeelde de voorzieningenrechter.

In het bestek voor de betreffende werkzaamheden had BRU de inschrijvende partijen gevraagd om een beschrijving van het risicodossier. Dit onderdeel van de aanbieding van Strukton beoordeelde BRU als onvoldoende, waarna BRU de inschrijving van Strukton ongeldig verklaarde. Strukton was het daar niet mee eens en stapte naar de rechter en vroeg om een heraanbesteding. De rechter ging daar niet in mee en wees de vorderingen van Strukton af.

Drie fases

BRU voert momenteel groot onderhoud uit aan de sneltrams tussen Utrecht CS en Nieuwegein en IJsselstein. Dat bestaat uit drie fases. De eerste fase – het opknappen van de binnen- en buitenkant van de sneltrams – is onlangs afgerond. De revisie van de draaistellen van de trams, fase 2, is nu in uitvoering.

De aanbesteding waarover de onenigheid ontstond ging om fase 3. De komende anderhalf jaar worden alle 26 trams voorzien van nieuwe generatoren, compressoren en krijgt het luchtsysteem een revisie.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.