Uithoflijn, Utrecht

Bestuur Regio Utrecht bundelt tramactiviteiten

Bestuur Regio Utrecht bundelt de tramactiviteiten binnen de eigen organisatie. Daarbij krijgen ze een zelfstandige positie binnen BRU met eigen financiële en personele verantwoordelijkheden. Het eigendom, het beheer en de uitbreiding van het tramsysteem is nu primair de verantwoordelijkheid van BRU-OV Regiotram. Door de activiteiten te bundelen binnen het regiobestuur moet er efficiënter worden gewerkt en de reizigers optimaal worden bediend.

Er is gekozen voor deze nieuwe werkwijze vanwege de uitvoering van het grote tramproject Uithoflijn. Deze tramlijn gaat vanaf 2018 reizigers vervoeren tussen Utrecht centraal en De Uithof.

Opdracht

In de nieuwe constructie krijgt BRU-OV Regiotram van het algemeen bestuur van BRU een meerjarenplan met een scherp geformuleerde opdracht en een passende begroting mee.

Het aantal studenten en werknemers dat vanaf Utrecht Centraal naar De Uithof reist, blijft de komende jaren groeien door de uitbreiding van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht en de komst van verschillende instellingen en bedrijven naar De Uithof. Op dit moment rijdt in de spits al elke 2 à 3 minuten een 24 meter lange dubbelgelede (bestaande uit drie delen) bus van en naar De Uithof.

Vervoerscapaciteit

Een gekoppeld tramstel kan bijna vier keer zoveel reizigers vervoeren dan een dubbelgelede bus. De voorziene frequentie van 16 trams per uur per betekent elke 3,75 minuten een tram en daarmee een ruime verdubbeling van de huidige vervoerscapaciteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Bestuur Regio Utrecht bundelt tramactiviteiten”

baxspace|02.04.13|12:55

Eigenlijk een planologische misser dus, die Uithof. Was het niet logischer geweest een locatie te vinden die dichter aan bestaande sporen zich bevond. Nakaarten natuurlijk, maar toch een leuke les voor volgende keer. De ouwehoerderij en besluiteloosheid zo inherent aan Nederlandse politiek heeft er in elk geval voor gezorgd dat de studentjes AL in 2018 de tram inkunnen. Da’s pas snel!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.