Aantrekkelijke voorwaarden voor NS bij overname HTM

Tram, HTM

Als HTM de concessie voor het tramvervoer in Den Haag vanaf 2017 niet mag uitvoeren, dan moet Den Haag het geld dat is betaald voor de 49 procent van de aandelen van het gemeentelijk vervoersbedrijf terugbetalen. Deze extra clausule is opgenomen in de overeenkomst tussen HTM, NS en de gemeente Den Haag. Bovendien betaalt NS maar 45 miljoen euro voor de helft van de aandelen HTM. Dat betekent dat de NS vrijwel geen goodwill voor het vervoersbedrijf betaalt.

Uit de jaarcijfers van HTM blijkt dat het eigen vermogen van HTM in 2011 ongeveer 87 miljoen euro bedroeg.

Aanbetaling

In de samenwerkingsovereenkomst van HTM, NS en de gemeente Den Haag staat dat NS op het moment van instappen een aanbetaling van 30 miljoen euro aan de gemeente betaalt voor de aandelen HTM. 

Als HTM het tramvervoer tussen 2017 en 2026 niet mag verzorgen, dan moet Den Haag dat bedrag terugbetalen.

De gemeente Den Haag lijkt hiermee onder druk te worden gezet om de concessie onderhands te gunnen aan HTM. Immers, NS belooft flink te investeren in het Haagse stadsvervoer. Iets was vervoerder HTM zelf niet kan betalen. Op het moment dat HTM de concessie krijgt verleend, dan betaalt de NS de overige 15 miljoen euro voor de aandelen.

Onderhandse gunning

Vorig jaar is een wet aangenomen die het mogelijk maakt voor de grote steden om een openbaar vervoersconcessie aan een eigen gemeentelijk vervoersbedrijf verlenen, zonder dat daar een aanbesteding voor nodig is.

Als de gemeente den Haag besluit om het tramvervoer toch aan te besteden, is het niet zeker dat NS daarin de samenwerking met HTM zoekt. Woordvoerder Eric Trinthamer van NS: “Als het tramvervoer wordt aanbesteed, is het niet zo dat wij automatisch meedoen.”

Betere aansluitingen

Om de samenwerking vorm te geven wordt HTM Personenvervoer opgericht, waarin NS een belang van 49 procent neemt en de gemeente 51 procent van de aandelen behoudt. De railinfrastructuur van HTM blijft voor honderd procent eigendom van de gemeente Den Haag. NS en HTM verwachten dat door betere aansluitingen tussen tram, bus en trein het aantal reizigers toeneemt.

De aandeelhouders gaan de komende jaren in totaal ruim 75 miljoen euro investeren in het openbaar vervoer in de stad. Zo zullen de tramlijnen 17 en 11 worden doorgetrokken naar de Strandweg en het Norfolkterrein. Daarmee wordt de bereikbaarheid van de kustlijn van Scheveningen verbeterd. In 2014 komt er gratis wifi op de stations, in trams en op grote haltes. Ook wordt er extra geld geïnvesteerd om station Holland Spoor, het busplatform op Den Haag Centraal en Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger en aantrekkelijker te maken.

Overname

De Tweede Kamer is zeer kritisch over de overname. “We hebben als regering afgesproken dat er meer marktwerking in het openbaar vervoer moet komen. We moeten ons daarom afvragen of het goed is dat een staatsbedrijf de regionale of lokale vervoersmarkt betreedt”, aldus VVD-Kamerlid Aukje de Vries.

De Haagse gemeenteraad en de Nederlandse Mededingingsraad (NMa) moeten nog hun goedkeuring geven voor de financiële samenwerking.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.