RET draagt vakmanschap en ICT-kennis over aan leerling-monteurs

Leerling-monteur, tramremise Beverwaard, RET

VIDEO – Bij het vak van railvoertuigmonteur komt meer ICT-kennis kijken dan voorheen. Dat maakt het vak interessanter, maar vereist van de monteurs tegelijkertijd ook meer kennis. Dat zegt onderhoudsspecialist Remco Outjes die leerling-monteurs opleidt bij de tramremise Beverwaard van de RET. Stadsvervoerder RET doet dit in samenwerking met ROC Zadkine in Rotterdam waar de jongeren de tweejarige mbo-opleiding Railvoertuig servicemonteur volgen. Ook bij Alstom en HTM wordt het vakmanschap aan leerling-monteurs overgedragen.

Outjes: “In het eerste jaar van de mbo-opleiding gaan ze vijf dagen in de week naar school. In het tweede jaar gaan ze vier dagen als leerling-monteur aan de slag en nog maar één dag in de week naar school. De jongeren gaan in een ploeg werken, maar hebben ieder een vaste begeleider.”

Leerling-monteur

Dat geldt ook voor Nigel Zichem, die samen met drie andere leerling-monteurs aan de slag is bij tramremise Beverwaard van de RET. Zichem: “Ik vind het leuk om bij de RET te werken, omdat het dichtbij mijn huis is en de sfeer gezellig is. Ik heb hiervoor autotechniek gedaan, maar daar is weinig werk in te vinden.”

“Het werken aan een tram trekt mij meer dan het werken aan een auto omdat dit voertuig meer onderdelen heeft en de techniek ingewikkelder in elkaar zit”, aldus Zichem.
 In totaal werken er 44 monteurs op tramremise Beverwaard.

Bekijk hier de videoreportage:

Techniek geavanceerder

Outjes: “Met de komst van de Citadis-trams van Alstom is de techniek geavanceerder geworden. Dat maakt dat bij het vak van railvoertuigmonteur meer ICT-kennis komt kijken dan voorheen. Daardoor is ook het werk veranderd. Zo kun je bijvoorbeeld met een laptop de tractieinstallatie en de Rijtuig Informatie Systemen (RIS) uitlezen. Daarbij wordt onder meer een indicatie gegeven van welke onderdelen vervangen dienen te worden.”

De mbo-opleiding Railvoertuig service monteur is in 2012 gestart om het gat op te vullen dat de komende jaren ontstaat doordat veel onderhoudsmonteurs met pensioen gaan. De tweejarige mbo-opleiding Railvoertuig service monteur is een specialisatie van de opleiding Machinebouwer. Het eerste jaar van deze mbo 3-opleiding is beroepsopleidend (bol). Het tweede jaar van de opleiding is beroepsbegeleidend (bbl) en dan gaan de leerlingen vier dagen per week werken bij een railvoertuigonderhoudsbedrijf en daarnaast een dag in de week naar school.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.