Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar

tramlijn 51, Amstelveenlijn, GVB

Het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Aalsmeer gaat te veel kosten en levert naar verhouding te weinig reizigers op. Dat blijkt uit een ‘quickscan’ die de Stadsregio Amsterdam liet uitvoeren naar het doortrekken van de tramlijn. Door toeristische en economische ontwikkelingen is de vervoerswaarde het in de toekomst wellicht wel hoog genoeg, zo meldt de stadsregio. Het onderzoek naar het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Uithoorn loopt nog.

Om een tramverbinding naar Aalsmeer aan te kunnen leggen zijn ongeveer 6.000 tot 9.000 reizigers per dag nodig. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de tram naar Aalsmeer maximaal 3.000 reizigers zal trekken.

Reizigers

Wanneer de tram zes keer per uur zou rijden, zitten er in de spits tussen Aalsmeer en Amstelveen Westwijk gemiddeld slechts 17 tot 23 mensen in iedere tram. Buiten de spits zou dit aantal nog lager zijn.

In het onderzoek is onder andere rekening gehouden met het aantal inwoners en arbeidsplaatsen in Aalsmeer in 2020, de ontwikkeling van bedrijventerreinen en de bezoekersaantallen van Bloemenveiling FloraHolland.

Kosten

De investeringen die nodig zijn om de tramverbinding tot stand te brengen zijn volgens Stadsregio Amsterdam hoog in verhouding tot het aantal reizigers. Het advies is dan ook om te blijven uitgaan van een busverbinding en te bekijken welke maatregelen de kwaliteit van het busvervoer verder kunnen verbeteren.

Door toekomstige toeristische en economische ontwikkelingen is het mogelijk dat de vervoerswaarde later wel hoog genoeg zal zijn voor het doortrekken van de Amstelveenlijn. Het streven is dan ook een eventuele toekomstige verlenging van de Amstelveenlijn naar Aalsmeer langs de nieuwe N201 niet onmogelijk te maken.

Toekomstige tramverbinding

De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen onderzoeken hoe de noodzakelijke ruimtelijke reserveringen voor een mogelijk toekomstig tramverbinding kunnen worden geregeld.

Het onderzoek naar het doortrekken van de Amstelveenlijn naar Uithoorn, in de vorm van een verkenning, is nog in volle gang. Eerder wees een quickscan uit dat deze verbinding kans van slagen kan hebben. Dit wordt nu nader onderzocht, onder andere door een goede analyse van het huidig OV-gebruik te maken.

Onderzoek

Eind dit jaar is het rapport gereed en besluiten eerst de gemeenten Uithoorn, Amstelveen, Aalsmeer en de provincie Noord-Holland en vervolgens het dagelijks bestuur van de Stadsregio of er een planstudie voor dit project zal volgen.

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Doortrekken Amstelveenlijn naar Aalsmeer niet haalbaar”

baxspace|01.10.13|09:42

Laat de overheid dan een andere optie bieden. In Duitsland, bijv. in Erlangen, want Siemens-stad, past men deze methode al jaren toe! Investeer met visie!

baxspace|01.10.13|09:42

Eeuwig zonde, dat men een kans of mogelijkheid als deze – doortrekking naar Aalsmeer – laat liggen. Ik woon zelf in Leiderdorp en mag graag naar Amsterdam gaan. Zou ik de mogelijkheid hebben om van een P&R gebruikt te kunnen naken in Aalsmeer (of Uithoorn) dan zou ik dat zeker doen. Ook voor zakelijk gebruik lijkt dit me een optie. Veel kantoren hebben lang niet genoeg parkeerplaatsen. De gemeente Amsterdam huurt voor medewerkers en bezoekers ook minder parkeerruimte.