Spitstram, Bestuur Regio Utrecht

BRU verkoopt spitstrams met fors verlies

Bestuur Regio Utrecht (BRU) gaat alle spitstrams met fors verlies verkopen. BRU krijgt voor de trams een bedrag van 155.000 euro terug, terwijl het materieel in 2008 voor 800.000 euro werd aangeschaft. De rode spitstrams werden aangeschaft als tijdelijke oplossing voor de verwachte groei van het aantal tramreizigers. Vanwege de uitblijvende groei, zijn de trams in de regio Utrecht niet meer nodig. Naar verwachting worden de spitstrams eind deze maand verkocht aan het trambedrijf van Krakau.

BRU leidt een fors verlies met de verkoop, want de totale investeringskosten voor de spitstrams waren in 2008 3,2 miljoen euro. Daaronder vallen de kosten van de aanschaf van de tweedehands trams (800.000 euro), aanpassingen aan de trams en de verhoging van vier perrons.

De rode spitstrams, ook wel bekend als Weense trams, rijden sinds 2009 in de spits als sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein. De spitstrams zijn in 2008 aangeschaft en ingezet als oplossing voor de destijds verwachte tijdelijke piek in het gebruik van de tram door de groeiende mobiliteit in het algemeen en de grootschalige wegwerkzaamheden in de stad in het bijzonder. Die piek bleef echter uit omdat, mede door de economische crisis, de mobiliteit wegviel.

Verkoop

In februari 2013 heeft het algemeen bestuur van BRU al besloten de spitstrams stapsgewijs buiten gebruik te stellen. Daarbij zouden de spitstrams tot eind 2014 ingezet worden waarna een kleine reserve aangehouden zou worden tot de aanschaf van het nieuwe trammaterieel. Op basis van de huidige inzichten is echter besloten om de spitstrams op korte termijn uit de dienstregeling te halen. Het reizigersaanbod blijkt verder te zijn afgenomen en herstel tot het oude niveau wordt niet op korte termijn verzien.

De reguliere trams kunnen de huidige vraag goed aan en de spitstrams leveren slechts geringe tijdwinst op voor een kleine groep reizigers. Het algemeen bestuur heeft daarom op 25 juni besloten alle spitstrams in 2014 te verkopen.

Onderhoudskosten

De verkoop van de spitstrams levert niet alleen direct 155.000 euro op, ook bespaart BRU met de verkoop kosten voor beheer en onderhoud van de trams. Besparingseffect structureel per jaar op beheer en onderhoud is 150.000 euro. Daar komt jaarlijks nog ongeveer 50.000 euro bij aan personeelsinzet.

De reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk. BRU en vervoerder Qbuzz laten daarom op dit moment aanvullend onderzoek doen naar de achterliggende oorzaken. Mede op basis van de resultaten van dit onderzoek worden voor het najaar van 2014 en voor 2015 gerichte marketingacties ontwikkeld. Daarnaast zullen BRU en Qbuzz actief inzetten op het vergroten van de betrouwbaarheid en de klanttevredenheid. Uiterlijk eind van het najaar komt hiervoor een plan van aanpak.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

6 reacties op “BRU verkoopt spitstrams met fors verlies”

Maurits van den Toorn|26.06.14|16:11

Dat klinkt als buitengewoon verstandig beleid: eerst je materieel verkopen en dan marketing gaan voeren om meer reizigers te trekken.

W S|27.06.14|17:32

Een van de redenen dat de trams wegmoeten is dat het bru, connexxion en qbuzz bewust een besluit genomen hebben tot een minimale inzet van twee trams in de middagspits in een 15’/45′ dienstregeling. Eerder was al besloten niet meer in de ochtendspits te rijden. Wanneer er een normale kwartierdienst was aangehouden zoals in het begin zou de dienst vrijwel zeker rendabel zijn, ook wanneer de spitstrams ingezet zouden worden tijdens een van de vele uitvallen van de reguliere trams.

Ronald van Onselen|01.07.14|11:45

Qbuzz is een busbedrijf in handen van NS en NS heeft als beleid niet NS raildiensten “niet te bevorderen”. Dus deze stap past daar wel in. Voor stadsregionaal vervoer is een 15 minutendienst iha te weinig klantwervend dat moet minimaal 10 minuten of 7,5 bij groei en dus zullen als de marketingacties aanslaan nu de deels parallel rijdende busdiensten wel vaker gaan rijden.Uit het verleden kennen wij vele voorbeelden hoe het dan met de tramdienst uiteindelijk slecht afloopt

Paul Allebrandi|01.07.14|12:52

Was het verplaatsen van het eindpunt naar de huidige locatie wel doordacht.
De passagiers komen nu aan aan de verkeerde kant van Utrecht centrum.

Sèbastiaan de Groot|01.07.14|23:36

Het verplaatsen van het eindpunt heeft te maken met de werkzaamheden op de plek waar eerst het eindpunt was van de tram.
De tram komt terug naar de oude plek.
Vanaf de huidige eindpunt word de trambaan door getrokken naar de Uithof in Utrecht richting De Bilt

De trams die naar de Uithof gaan rijden worden besteld en die gaan ook de huidige trams vervangen en dat is rond 2020

Paul Lamote|03.09.14|17:06

Het hopeloze eindpunt van de tram aan de Jaarbeurskant heeft de passagiers massaal de auto ingejaagd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.