Spuiplein, Den Haag

Rover: herinrichting Spuiplein niet zonder tram- en busbaan

De tram- en busbaan moeten een plek krijgen in de herinrichting van het Spuiplein in Den Haag. Dit schrijft de Haagse afdeling van reizigersorganisatie Rover aan de gemeente. De Rover-afdeling vreest voor grote negatieve gevolgen voor de reiziger als het Spuiplein de komende jaren volgens plan geheel vrij van verkeer wordt gemaakt. Het Haagse college heeft plannen voor de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier, waaronder de herinrichting van het Spuiplein.

In de nieuwe opzet van het Spuikwartier wordt gedacht aan een meer besloten cultureel Spuiplein zonder doorgaand verkeer waarin de voetganger domineert. Het tram- en busverkeer van de lijnen 1, 9, 15, 16, 22 en 24 zou daarbij moeten worden omgeleid via een doorgetrokken Wijnhaven tussen de twee voormalige ministerietorens. De reizigersorganisatie is het daar niet mee eens en wil dat de tram- en busbaan in gebruik blijven bij de herinrichting van het Spuiplein.

Openbaar vervoer

Rover Den Haag vreest voor verregaande, negatieve consequenties voor het tram- en busverkeer. Zo is het straks niet meer mogelijk om de tramlijnen 9, 15 en 16 te laten halteren op de Kalvermarkt zodat deze lijnen niet meer in de kern van de binnenstad komen maar aan de rand hun halte hebben. Ook de centrumgerichte buslijnen 22 en 24 zullen niet meer in het hart van het centrum kunnen doordringen.

“Dat betekent een inbreuk op het OV knooppunt Centrum. Een aantal jaren geleden is het Verkeerscirculatieplan binnenstad ingevoerd. Doel daarvan was om het autoverkeer in het centrum terug te dringen en de mobiliteit met het openbaar vervoer en de fiets te bevorderen. In dat kader dienen de fiets en het OV tot in de kern van de binnenstad door te dringen”, aldus Rover Den Haag. De reizigersorganisatie vraagt de gemeente om verkeers- en vervoerskundigen bij de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier te betrekken.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Rover: herinrichting Spuiplein niet zonder tram- en busbaan”

Victor Bax|04.11.14|15:50

jammer dat hier niet eerder over is nagedacht. men had een tramtunnel onder het spui kunnen bouwen, ipv. de huidige. nakaarten, maar toch. herziene inzichten. de gemeente den haag lijkt het centrum volledig dood te willen laten bloeden. niemand zal nog met enig gemak het centrum in willen of kunnen. wat is nou eigenlijk de gedachte daarachter?
wie het weet mag het zeggen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rover: herinrichting Spuiplein niet zonder tram- en busbaan | OVPro.nl
Spuiplein, Den Haag

Rover: herinrichting Spuiplein niet zonder tram- en busbaan

De tram- en busbaan moeten een plek krijgen in de herinrichting van het Spuiplein in Den Haag. Dit schrijft de Haagse afdeling van reizigersorganisatie Rover aan de gemeente. De Rover-afdeling vreest voor grote negatieve gevolgen voor de reiziger als het Spuiplein de komende jaren volgens plan geheel vrij van verkeer wordt gemaakt. Het Haagse college heeft plannen voor de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier, waaronder de herinrichting van het Spuiplein.

In de nieuwe opzet van het Spuikwartier wordt gedacht aan een meer besloten cultureel Spuiplein zonder doorgaand verkeer waarin de voetganger domineert. Het tram- en busverkeer van de lijnen 1, 9, 15, 16, 22 en 24 zou daarbij moeten worden omgeleid via een doorgetrokken Wijnhaven tussen de twee voormalige ministerietorens. De reizigersorganisatie is het daar niet mee eens en wil dat de tram- en busbaan in gebruik blijven bij de herinrichting van het Spuiplein.

Openbaar vervoer

Rover Den Haag vreest voor verregaande, negatieve consequenties voor het tram- en busverkeer. Zo is het straks niet meer mogelijk om de tramlijnen 9, 15 en 16 te laten halteren op de Kalvermarkt zodat deze lijnen niet meer in de kern van de binnenstad komen maar aan de rand hun halte hebben. Ook de centrumgerichte buslijnen 22 en 24 zullen niet meer in het hart van het centrum kunnen doordringen.

“Dat betekent een inbreuk op het OV knooppunt Centrum. Een aantal jaren geleden is het Verkeerscirculatieplan binnenstad ingevoerd. Doel daarvan was om het autoverkeer in het centrum terug te dringen en de mobiliteit met het openbaar vervoer en de fiets te bevorderen. In dat kader dienen de fiets en het OV tot in de kern van de binnenstad door te dringen”, aldus Rover Den Haag. De reizigersorganisatie vraagt de gemeente om verkeers- en vervoerskundigen bij de gebiedsontwikkeling van het Spuikwartier te betrekken.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Rover: herinrichting Spuiplein niet zonder tram- en busbaan”

Victor Bax|04.11.14|15:50

jammer dat hier niet eerder over is nagedacht. men had een tramtunnel onder het spui kunnen bouwen, ipv. de huidige. nakaarten, maar toch. herziene inzichten. de gemeente den haag lijkt het centrum volledig dood te willen laten bloeden. niemand zal nog met enig gemak het centrum in willen of kunnen. wat is nou eigenlijk de gedachte daarachter?
wie het weet mag het zeggen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.