Openbaar vervoer in België gaat ‘vertrammen’

Flexity, supertram, De Lijn, Bombardier, InnoTrans 2014

De Belgen werken al jaren aan plannen voor een grotere rol van de tram in het openbaar vervoer en beginnen het nu landelijk uit te rollen. In Gent en Antwerpen rijden binnenkort lange trams met een lengte van 43 meter en een capaciteit van ongeveer 380 passagiers.

In Maastricht moeten ze er nog steeds aan wennen. Er komt een tramverbinding met Hasselt in België. Het wordt een combinatie van een railverbinding in de stad en het gebruik van het bestaande goederenspoor voor treinen. De aanleg van de tramverbinding is een gezamenlijk project van Limburg en Vlaanderen. Voor de Belgen is het vanzelfsprekend dat alle mogelijkheden worden aangewend om de positie van de tram in het openbaar vervoer verder te versterken.

Supertram

In Gent is in december eerste supertram, de Flexity 2 van treinbouwer Bombardier, op een enorme dieplader (zie video onderaan het artikel) aangeleverd. De nieuwe tram is namelijk meer dan veertig meter lang. Deze eerste tramreus van een serie van tien werd feestelijk ingehuldigd door het stadsbestuur.

Belgische vervoersmaatschappij De Lijn is er blij mee, want zo kunnen extra passagiers worden vervoerd op Lijn 1, met 35.000 reizigers per dag één van de drukste lijnen van Vlaanderen. En Antwerpen volgt spoedig dit voorbeeld. In Brussel rijdt al de voorganger van deze tram al een aantal jaren, de Flexity Outlook, ook met een lengte van 43 meter.

Verkeersrisico’s

De invoering van de supertrams is voor verschillende burgerorganisaties omstreden. Men vreest dat de langere trams het overstekende van voetgangers moeilijker zullen maken. De verkeersrisico’s zouden wel eens onverantwoord groot kunnen zijn, zo melden Belgische media. De Lijn heeft inmiddels al 43 perrons verlengd, opdat iedereen veilig in- en uit kan stappen. Maar de overige verkeersgebruikers zouden door lichtsignalen beter gewaarschuwd kunnen worden en daar wordt volgens de critici niet aan gewerkt.

Niet alleen zijn de ambities van De Lijn met haar zogenoemde ‘wensnet‘ groot. In Vlaanderen denkt Brabantnet aan vier nieuwe tramlijnen die Brussel moeten verbinden met onder andere Brussels Airport. De wensnet plannen hebben ook betrekking op het tramnetwerk rond Antwerpen. Uitgebreide studies daarvoor kregen de afgelopen jaren weidse namen mee als Spartacusplan, Pegasusplan en Neptunusplan.

Infrastructuur

Nadat de tram in talrijke steden in België uit het straatbeeld is verdwenen, wordt nu dus hard gewerkt aan een comeback. De uitbreiding van de traminfrastructuur gaat wel ten koste van stadbuslijnen, die vertramd zullen worden. Er zou opnieuw een tram kunnen komen in Mechelen en een lighttrain tussen Mechelen en Boom. Daarnaast zijn er plannen om het tramnetwerk aan de kust uit te breiden met een lijn naar Veurne.

In 2008 startte de Waalse regering een onderzoek naar een mogelijke tramverbinding tussen Herstal en de regio Luik. Bij het onderzoek werden verschillende opties bekeken, zoals geleide bussen en lage vloertrams op luchtbanden. Maar daar werd uiteindelijk voor de klassieke tram gekozen. De eerste sectie van deze tramlijn moet in 2017 gereed zijn.

Tramlijnen

Ook in Charleroi laat men zich de laatste jaren niet onbetuigd als het om trams gaat. Zo werd de semi metroring bovengronds voltooid, is de tramlijn naar Gosselies heropend en werd de pre-metro van Gilly verlengd naar Soleilmont. Vanuit Frankrijk zijn er – zij het nog vage – plannen om een tramlijn door te trekken vanuit Valenciennes naar het Belgische Henegouwen.

De geschiedenis van de tram begon aan het einde van de achttiende eeuw. Alle soorten aandrijving van paarden tot elektriciteit zijn in die periode met meer of minder succes toegepast. Wie San Fransisco in de VS bezoekt, kan het zeker niet laten om eens plaats te nemen in de nog handbediende kabeltram.

Netwerk

De steden met de grootste tramnetwerken zijn het Russische Sint-Petersburg en het Australische Melbourne. De langste tramreis gaat met ruim honderd kilometer en acht overstappen van Krefeld naar Witten in Duitsland. In BelgiëEn kan de langste tramreis zonder overstappen worden gemaakt. Daarvoor kan de Kusttram Knokke/Oostende/De Panne worden genomen. Met zestig tramhaltes, aaneen geregen over een afstand van 67 kilometer, is dat ook de langste tramlijn ter wereld.

Homme Heida

Bekijk de aankomst van de Flexity 2 op een dieplader in Gent:


Auteur: Marieke van Gompel

8 reacties op “Openbaar vervoer in België gaat ‘vertrammen’”

Sagesse Divine|06.07.20|10:09

A Alost,on espère toujours une liaison de tram rapide ou train léger
entre Alost et Bruxelles

Sagesse Divine|06.07.20|10:08

A Alost,on espère toujours une liaison de train léger ou trams rapides entre Alost et Bruxelles

Dirk Eveleens Maarse|14.01.15|14:26

Charleroi noemt zijn tram geen tram maar Métro Léger

Marieke van Gompel|14.01.15|09:58

Beste John,

Bedankt voor je opmerkingen. Het is aangepast in het artikel.

jan de vos|14.01.15|03:09

Charleroi is wel degelijk een plaats in België!

John rdam|13.01.15|16:52

vervolg:
‘Met de komst van deze supertram is weer een nieuw hoofdstuk geschreven in de geschiedenis van de tram’. Er rijden al jaren van deze zevendelige en 40 tot 45 meter lange supertrams op verschillende plekken in Europa. Dus er wordt hooguit een nieuw hoofdstuk geschreven in de geschiedenis van de tram in Vlaanderen.

John rdam|13.01.15|16:43

Erg enthousiast beschreven, maar een paar feitelijke correcties zijn wel noodzakelijk:
‘Van de Belgische steden rijden verder alleen nog trams in Brussel’. Charleroi is geen stad in België?
‘…..Brussel, waar wellicht in de nabij toekomst deze supertrams ook mede het straatbeeld zullen bepalen.’ Er rijden al sinds een aantal jaren 43 meter lange Flexity-trams in Brussel.
Wordt vervolgd, wegens maximaal 500 tekens