Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Grote vertraging dreigt voor tramverbinding Maastricht-Hasselt

De tramverbinding tussen Maastricht en het Belgische Hasselt dreigt grote vertraging op te lopen. Niet alleen de Wilhelminabrug blijkt te zwak om de tram te kunnen dragen, ook de Bassinbrug is mogelijk niet sterk genoeg. Daardoor kan de aanleg aan de Nederlandse zijde mogelijk miljoenen duurder uitvallen, dan eerder was berekend.

De gemeenteraad van Maastricht en de provincie Limburg buigen zich op dit moment over deze kwestie. Zij hebben om uitstel gevraagd en komen binnen zes maanden tot een definitief standpunt. De Limburgse afdeling van reizigersorganisatie Rover dringt erop aan dat het project snel uitgevoerd wordt, desnoods in een iets verkorte vorm.

Onderzoek

Opmerkelijk is dat ambtenaren van de gemeente Maastricht al in 1999 onderzoek deden naar een mogelijke lightrail-verbinding over de Wilhelminabrug. De ambtenaren concludeerden toen al dat de brug te zwak was voor een tram. Destijds ging het om plannen voor een verbinding tussen Kerkrade, Heerlen en Maastricht, zo meldt L1.

Rover stelt dat de realisatie van dit project “een wezenlijk onderdeel” is van een “compleet model voor goed openbaar vervoer in onze Euregio”. De reisorganisatie wil daarom dat het project in ieder geval tot aan het treinstation van Maastricht wordt uitgevoerd.

Route

De nu beoogde route stopt na het station ook bij haltes aan de rand van de binnenstad van Maastricht. Dit heeft ook de voorkeur van Rover-Limburg. “Wanneer dit in de volgende decennia niet haalbaar zou zijn, dan is de keuze voor een route over de bestaande spoorbrug de beste zodat de tramverbinding gered wordt. Een halte bij Bosscherveld betekent weliswaar een langere loopafstand naar de binnenstad voor de reizigers, maar die is vergelijkbaar met die van de automobilisten die momenteel aan de rand van het centrum dagparkeren”, aldus de reizigersorganisatie.

 

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Grote vertraging dreigt voor tramverbinding Maastricht-Hasselt | OVPro.nl
Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Grote vertraging dreigt voor tramverbinding Maastricht-Hasselt

De tramverbinding tussen Maastricht en het Belgische Hasselt dreigt grote vertraging op te lopen. Niet alleen de Wilhelminabrug blijkt te zwak om de tram te kunnen dragen, ook de Bassinbrug is mogelijk niet sterk genoeg. Daardoor kan de aanleg aan de Nederlandse zijde mogelijk miljoenen duurder uitvallen, dan eerder was berekend.

De gemeenteraad van Maastricht en de provincie Limburg buigen zich op dit moment over deze kwestie. Zij hebben om uitstel gevraagd en komen binnen zes maanden tot een definitief standpunt. De Limburgse afdeling van reizigersorganisatie Rover dringt erop aan dat het project snel uitgevoerd wordt, desnoods in een iets verkorte vorm.

Onderzoek

Opmerkelijk is dat ambtenaren van de gemeente Maastricht al in 1999 onderzoek deden naar een mogelijke lightrail-verbinding over de Wilhelminabrug. De ambtenaren concludeerden toen al dat de brug te zwak was voor een tram. Destijds ging het om plannen voor een verbinding tussen Kerkrade, Heerlen en Maastricht, zo meldt L1.

Rover stelt dat de realisatie van dit project “een wezenlijk onderdeel” is van een “compleet model voor goed openbaar vervoer in onze Euregio”. De reisorganisatie wil daarom dat het project in ieder geval tot aan het treinstation van Maastricht wordt uitgevoerd.

Route

De nu beoogde route stopt na het station ook bij haltes aan de rand van de binnenstad van Maastricht. Dit heeft ook de voorkeur van Rover-Limburg. “Wanneer dit in de volgende decennia niet haalbaar zou zijn, dan is de keuze voor een route over de bestaande spoorbrug de beste zodat de tramverbinding gered wordt. Een halte bij Bosscherveld betekent weliswaar een langere loopafstand naar de binnenstad voor de reizigers, maar die is vergelijkbaar met die van de automobilisten die momenteel aan de rand van het centrum dagparkeren”, aldus de reizigersorganisatie.

 

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.