Tram, Maastricht-Hasselt

Twijfels over komst tramlijn Maastricht-Hasselt groeien

Provincie Limburg en gemeente Maastricht hebben woensdag twee alternatieve eindhaltes voorgesteld voor de tramlijn Maastricht-Hasselt. Die plannen stuiten echter op weerstand van diverse andere betrokken overheden. Aanvankelijk was het namelijk de bedoeling dat de lijn zou worden doorgetrokken tot treinstation Maastricht. Maar omdat de Wilhelminabrug in de Limburgse plaats niet sterk genoeg is, moet de eindhalte elders komen te liggen.

De tramlijn zou de steden Hasselt en Maastricht met elkaar moeten verbinden, waarbij de Maas moet worden overgestoken via de Wilhelminabrug. Deze is echter niet sterk genoeg. Om er toch een tram over te kunnen laten rijden, zijn extra investeringen van bijna veertig miljoen euro noodzakelijk.

Eindhaltes

De besturen van de provincie Limburg en de gemeente Maastricht hebben daarom woensdag twee andere opties gepresenteerd, waarbij de Maas niet hoeft te worden overgestoken. Daarin wordt echter geen directe aansluiting met het treinstation gerealiseerd, waardoor reizigers een extra rit moeten maken met de bus of een stuk moeten lopen om de trein te bereiken.

Met name Belgische overheden zouden niet gelukkig zijn met de alternatieve eindhaltes. Zij zien liever dat de tramlijn wordt doorgetrokken tot aan het treinstation van de Limburgse hoofdstad. De komende maanden vindt verder onderzoek plaats. De verwachting is dat in het najaar een definitief besluit wordt genomen over de OV-lijn.

Lees ook: Grote vertraging dreigt voor tramverbinding Maastricht-Hasselt

Auteur: Tom van Gurp

2 reacties op “Twijfels over komst tramlijn Maastricht-Hasselt groeien”

Arco Sierts|03.03.15|13:28

Bizar. Zonder aansluiting op het station kan je beter met rechtstreekse gelede bussen gaan rijden. Wel op een grotendeels eigen infra, zodat de reistijden vergelijkbaar zijn. Scheelt ook de kosten van bovenleiding. De kosten voor de nieuwe brug over het Albertkanaal zullen wellicht ook lager zijn.

Paul Lamote|04.03.15|21:57

Zonder eindpunt bij het station is die tramlijn nog zinlozer dan hij nu al is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.