Metro M5, Metropolis, GVB

GVB wil dat bedrijven meebetalen aan nieuwe metrolijnen

Het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB wil dat het bedrijfsleven meebetaalt aan de aanleg van nieuwe metrolijnen in de stad. Als dat niet gebeurt, dreigt Amsterdam dicht te slibben, zo stelde GVB-directeur Alexandra van Huffelen bij de presentatie van het jaarverslag voor 2014. GVB kan de kosten voor nieuwe lijnen niet in zijn eentje dragen. Het GVB behaalde vorig jaar een kleine winst van 3 miljoen euro, ondanks dat het bedrijf minder subsidie ontving. 

GVB-directeur Van Huffelen zegt het belangrijk te vinden dat grote bedrijven in Amsterdam gaan investeren in extra maatregelen, zoals een nieuwe metrolijn en nieuw materieel. “Net als in Londen, Parijs en Kopenhagen.”

Voorproefje

‘Zonder extra maatregelen slibt Amsterdam op den duur dicht’, waarschuwt de GVB-directeur. Het duurzaam bereikbaar maken van de stad vereist volgens GVB een miljardeninvestering die wat betreft de vervoerder een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van overheid en bedrijfsleven. GVB is bang dat Amsterdam met de aankomende verbouwingen rond het Zuidasdok al een voorproefje krijgt van wat de stad te wachten staat als forenzen hun auto niet massaal omruilen voor een OV-abonnement. Van Huffelen: “Je gaat toch ook niet met de auto naar Wall Street?”

Eerder dit jaar opperde Van Huffelen dat zo’n nieuwe metrolijn tussen IJburg en Schiphol kan worden gebouwd. Maar ook andere mogelijkheden, zoals het doortrekken van de metrolijn vanaf station Isolatorweg naar Centraal station of het doortrekken van deze lijn naar Noord via de Houthavens, worden onderzocht door GVB en de gemeente Amsterdam.

Resultaten

De stadsvervoerder behaalde vorig een bescheiden winst van 3,0 miljoen euro, tegenover 0,3 miljoen euro een jaar eerder. Het aantal reizigers steeg met 2 procent. Alle reizigersreizen met de bus, tram en metro voor 2014 bedragen samen 215 miljoen. De subsidie die GVB krijgt loopt de komende jaren terug van 102 miljoen euro in 2012 naar 36 miljoen euro in 2024.

GVB introduceerde afgelopen jaar verschillende nieuwe diensten. En daarvan is het Amsterdam Travel Ticket waarmee toeristen heen en terug naar Schiphol en Amsterdam kunnen reizen en onbeperkt toegang hebben tot al het GVB-vervoer. Ook rondde het GVB de aanbesteding af van nieuwe haltepalen met dynamische reisinformatie. Deze worden in de loop van 2015 geplaatst. Daarnaast plaatste GVB automaten bij haltes langs de drukke lijn 2, waar reizigers kaartjes kunnen kopen en hun OV-chipkaart opladen.

Lees het GVB-jaarverslag hier.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

2 reacties op “GVB wil dat bedrijven meebetalen aan nieuwe metrolijnen”

Rob van der Sluis|09.06.15|10:35

Het is jammer , dat de GVB-directeur vervalt in oude fouten.Je blind staren op de metro en daar de service op de rest van het tram en busnet de rekening voor laten betalen! Lees het nodeloos opheffen van haltes en het schrappen van lijnen.

Sèbastiaan de Groot|30.06.15|22:32

Bouw net als in Utrecht aan de rand van de stad bij bestaande tram,bus,trein,metro een P+R parkeergarage.

In Utrecht heb je al een paar parkeergarage waar mensen hun auto kunnen parkeren en veder gaan met de tram of bus.

Waar mensen hun auto in kunnen parkeren en verder met de tram,bus,metro,trein kunnen reizen.
Het parkeerkaartje is dan ook het kaartje waar mee je kan reizen vanaf de parkeergarage naar de binnenstad van Amsterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.