Afgeschermde cabine voor bestuurder nieuwe HTM-tram

De nieuwe stadstram van het type Avenio die afgelopen weekend voor het eerst overdag proefreed in Den Haag en Leidschendam-Voorburg, heeft een volledig afgeschermde cabine voor de bestuurder. Dit zou volgens de Haagse trammaatschappij HTM bijdragen aan de veiligheid, doordat de bestuurder zich helemaal op het verkeer kan richten.

De nieuwe 35 meter lange trams van fabrikant Siemens gaan na een vertraging van enkele maanden proefrijden op het traject van tram 2 en deels op de trajecten van trams 3, 4 en 6. Het testen is volgens HTM bedoeld om mogelijk nog zaken aan te passen aan bijvoorbeeld technische systemen of haltes. Tegelijkertijd krijgen trambestuurders een opleiding om het besturen van de nieuwe tram in de vingers te krijgen. Eerder rondde de vervoerder een testprogramma in de nachtelijke uren af.

Duurzaam tramvervoer

Het overdag testen gebeurt voorlopig zonder passagiers. Als de proef naar wens verloopt, worden later dit jaar de bekende RandstadRail-trams en nieuwe stadstrams afwisselend ingezet in de dienstregeling van lijn 2. Pas dan kunnen reizigers mee. Uiteindelijk moet de tram ook gaan rijden op de lijnen 1, 9, 11, 15 en 17.

Volgens HTM zijn de Avenio-trams moderner, ruimer en duurzamer dan de huidige gebruikte modellen, waarvan de oudste overigens alweer 30 jaar zijn. Zo hebben ze een lage instap zodat mindervaliden en mensen met kinderwagens makkelijker naar binnen kunnen. Ook komt er vanaf 2016 dynamische reisinformatie in de trams over bijvoorbeeld aansluitende treinen.

Aanpassingen vereist

Omdat de tram 20 centimeter breder is dan de huidige modellen, moeten de tramsporen in Den Haag verder uit elkaar worden gelegd. Daarnaast zijn aanpassingen nodig aan bovenleidingen en haltes. De kosten daarvoor zijn onder andere voor rekening van de gemeentes waar de tram gaat rijden en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Dit laatste bestuursorgaan heeft mede de 155 miljoen euro voor de aanschaf van de 60 trams op tafel gelegd.

De nieuwe trams, die worden voorzien van het rode/donkergrijze R-net uiterlijk, bestaan uit vier tramstellen met één enkele en vier dubbele deuren aan beide kanten. Iedere kant heeft een eigen cabine voor de bestuurder, zodat keerlussen overbodig zijn en de tram makkelijk in twee richtingen kan rijden.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.