Citaro, bus, RET (bron: (foto Rick Keus)

Verhelpen storing OV-chipkaartapparatuur hele klus voor RET

Medewerkers van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET hadden maandagochtend hun handen vol aan het resetten van honderden OV-chipkaartlezers in de bussen en trams van het bedrijf. Door een storing bij aanvang van de dienstregeling deed de apparatuur het niet. Reizigers hadden er geen last van, want die mochten gratis meerijden. Rond 14:00 uur was de storing overal verholpen.

Om het probleem te verhelpen, moest de OV-chipkaartapparatuur in elke bus en tram handmatig worden gereset. “We probeerden dit aanvankelijk vanuit de remise te doen, waar het systeem staat dat communiceert met de OV-chipkaartlezers in de voertuigen”, zegt Frouke Albers van de RET. “Dat bleek echter niet te werken, dus toen moesten we alle bussen en trams in de loop van de dag naar de remise halen om het handmatig op te lossen.”

‘Bereklus’

Het resetten zelf kostte per bus of tram maar enkele seconden, maar alle voertuigen naar de remise halen zonder dat de dienstregeling in gevaar kwam, was een ‘bereklus’, zegt Albers. “Onze planners hebben daar hun handen vol aan gehad, evenals de procesleider die bij de RET over de OV-chipkaartapparatuur gaat.”

De voertuigen die nog in de remise stonden, konden snel onder handen worden genomen. De andere bussen en trams zijn gedurende de dag naar de remise gehaald en werden dan vervangen door een exemplaar waarbij de storing al was verholpen.

Vakantieperiode

Een geluk bij een ongeluk voor de RET was dat het momenteel vakantieperiode is. Normaal gesproken maken zo’n 300.000 reizigers per dag gebruik van de bussen en trams, dat is stukken minder in de vakantie. Overigens vervoert de RET gewoonlijk ook nog eens 300.000 reizigers per metro. Dit vervoermiddel had geen last van het defect.

“Waarom er bij de metro niets aan de hand was, weten we op dit moment nog niet”, aldus Albers. “Ook de reden voor de storing in de bussen en trams hebben we nog niet achterhaald. Het was onze prioriteit om alles te verhelpen.” Omstreeks 14.00 uur deed de apparatuur het in alle voertuigen weer en moesten reizigers dus gewoon weer betalen.

Update 24/7: RET heeft in een reactie laten weten dat de metro’s geen last hadden van het defect omdat de software hiervoor op een ander moment wordt geupdate dan die van de trams en bussen.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verhelpen storing OV-chipkaartapparatuur hele klus voor RET | OVPro.nl
Citaro, bus, RET (bron: (foto Rick Keus)

Verhelpen storing OV-chipkaartapparatuur hele klus voor RET

Medewerkers van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET hadden maandagochtend hun handen vol aan het resetten van honderden OV-chipkaartlezers in de bussen en trams van het bedrijf. Door een storing bij aanvang van de dienstregeling deed de apparatuur het niet. Reizigers hadden er geen last van, want die mochten gratis meerijden. Rond 14:00 uur was de storing overal verholpen.

Om het probleem te verhelpen, moest de OV-chipkaartapparatuur in elke bus en tram handmatig worden gereset. “We probeerden dit aanvankelijk vanuit de remise te doen, waar het systeem staat dat communiceert met de OV-chipkaartlezers in de voertuigen”, zegt Frouke Albers van de RET. “Dat bleek echter niet te werken, dus toen moesten we alle bussen en trams in de loop van de dag naar de remise halen om het handmatig op te lossen.”

‘Bereklus’

Het resetten zelf kostte per bus of tram maar enkele seconden, maar alle voertuigen naar de remise halen zonder dat de dienstregeling in gevaar kwam, was een ‘bereklus’, zegt Albers. “Onze planners hebben daar hun handen vol aan gehad, evenals de procesleider die bij de RET over de OV-chipkaartapparatuur gaat.”

De voertuigen die nog in de remise stonden, konden snel onder handen worden genomen. De andere bussen en trams zijn gedurende de dag naar de remise gehaald en werden dan vervangen door een exemplaar waarbij de storing al was verholpen.

Vakantieperiode

Een geluk bij een ongeluk voor de RET was dat het momenteel vakantieperiode is. Normaal gesproken maken zo’n 300.000 reizigers per dag gebruik van de bussen en trams, dat is stukken minder in de vakantie. Overigens vervoert de RET gewoonlijk ook nog eens 300.000 reizigers per metro. Dit vervoermiddel had geen last van het defect.

“Waarom er bij de metro niets aan de hand was, weten we op dit moment nog niet”, aldus Albers. “Ook de reden voor de storing in de bussen en trams hebben we nog niet achterhaald. Het was onze prioriteit om alles te verhelpen.” Omstreeks 14.00 uur deed de apparatuur het in alle voertuigen weer en moesten reizigers dus gewoon weer betalen.

Update 24/7: RET heeft in een reactie laten weten dat de metro’s geen last hadden van het defect omdat de software hiervoor op een ander moment wordt geupdate dan die van de trams en bussen.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.