Rapportcijfers tram en RandstadRail HTM zitten in de lift

HTM, tram, Den Haag

Reizigers waarderen de Haagse stadsvervoerder HTM steeds beter. De gemiddelde score die ze toekennen aan de kwaliteit van het reizen is het afgelopen half jaar gestegen van 7,3 naar 7,4. Daarmee is de vervoerder op weg naar de gewenste score van minimaal 7,5. Dat cijfer is namelijk een harde eis van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) die beslist over de nieuwe railconcessie voor de regio Haaglanden die eind december 2016 ingaat.

HTM heeft kennisplatform CROW een tussentijdse meting uit laten voeren. Dit is hetzelfde bureau dat ook jaarlijks de landelijke OV-Klantenbarometer verzorgt. De tram kreeg van reizigers een 7,4, vorig jaar was dat nog 7,3. RandstadRail, de dienst die Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer met elkaar verbindt, steeg qua algehele waardering van 7,4 naar 7,5. De buslijnen van HTMbuzz bleven buiten het onderzoek.

De meting onder reizigers richtte zich op de algemene ritwaardering en verschillende belevingsaspecten van de reis zoals klantvriendelijkheid, kans op een zitplaats, netheid, informatievoorziening, tarieven, frequentie en sociale veiligheid in de tram en in RandstadRail. Op de meeste onderzochte punten gaven reizigers HTM een hoger cijfer dan een half jaar geleden.

Erkenning

“Onze reizigers laten ons weten dat we op de goede weg zitten”, zegt algemeen directeur van HTM Jaap Bierman. “Zowel de trams als de RandstadRail scoren steeds beter. Daar ben ik zeer blij om. Het is een erkenning door onze klanten voor het goede werk van al onze collega’s. Tegelijkertijd zien we uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om de informatievoorziening bij onverwachte veranderingen in de dienstregeling. Daar werken we hard aan.”

HTM heeft zich de afgelopen tijd ingespannen om de klantbeleving te verbeteren. Dat lijkt effect te sorteren. Reizigers geven aan dat ze zich steeds veiliger voelen bij het reizen met het OV en dat ze tevredener zijn over de vriendelijkheid van het personeel, de punctualiteit en het gebruik van de OV-chipkaart. De tussentijdse voorjaarsmeting vond plaats tussen 26 mei en 9 juni 2015.

OV-barometer

Komend najaar brengt CROW-Kennisplatform Verkeer & Vervoer opnieuw de jaarlijkse OV-barometer uit voor vrijwel alle openbaar vervoerbedrijven in het gehele land. Dit gebeurt in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarin zullen weer nieuwe cijfers over HTM zijn meegenomen.

Arnold van der Heijden, voorzitter van reizigersorganisatie Rover (afdeling Den Haag) spreekt van een ‘mooi resultaat’, maar zegt dat het nog beter kan en mag. “Wij vinden het positief dat HTM in samenwerking met zijn klanten, door middel van onder meer het klantenpanel, werkt aan verbetering van de kwaliteit van RandstadRail en tram. Dat is merkbaar en zichtbaar.”

Railconcessies

HTM moet een klanttevredenheidscijfer van 7,5 realiseren tegen de tijd dat de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) beslist over de nieuwe railconcessies. Dat cijfer is een eis in de gunningen voor tram en metro in de regio’s Rotterdam en Haaglanden die 11 december 2016 ingaan.

De biedingen moeten in februari 2016 binnen zijn. In april neemt de MRDH een besluit. Overigens zijn er geen andere gegadigden voor de concessies, want de aanbestedingen zijn niet openbaar. Wel moeten de vervoersbedrijven aan de gestelde eisen voldoen en een marktconforme prijs-kwaliteitverhouding bieden. Blijven ze daarin achter, dan riskeren ze een boete of korting.

Programma’s van eisen

Gemeentes, consumentenorganisaties, andere opdrachtgevers van het openbaar vervoer en de vervoerbedrijven zelf mogen tot 28 september reageren op de ontwerp-Programma’s van Eisen voor Rotterdam en de regio Haaglanden. Half november worden deze definitief. Daarna mag HTM bieden op de railconcessie Haaglanden en de RET voor de concessie in Rotterdam.

De bedoeling is om bij de nieuwe concessies de eisen die aan beide vervoerders zijn gesteld zoveel mogelijk gelijk te trekken. De kwaliteit van het OV in de hele metropoolregio Rotterdam-Den Haag zou daarmee zoveel mogelijk op eenzelfde niveau komen. In de lopende concessies lopen deze nog uiteen. Voorheen waren de stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden de bevoegde partijen voor het verlenen van de OV-concessies in de regio. Sinds 1 januari 2015 is dat de MRDH.

Lees ook:

Auteur: admin

2 reacties op “Rapportcijfers tram en RandstadRail HTM zitten in de lift”

baxspace|29.09.15|19:25

Het lijkt net of niemand zich realiseert hoeveel er tussen deze twee steden per auto gependeld wordt en hoe dat moet veranderen willen we niet helemaal dat alles dichtslibt. Dat zou pas een goed cijfer opleveren, maar dan voor het milieu!

baxspace|29.09.15|19:24

Het zou goed zijn als iemand op wat schaalvergroting gaat wijzen nu de regio’s Haaglanden en Rotterdam onder het hoedje van MRDH vallen. De metro van de RET zou meer Den Haag moeten penetreren, de trams van de Haagse lijnen 19 en 1 zouden richting Rotterdam uitgebreid moeten worden.