Tram, HTM

Negatief financieel resultaat voor HTM in 2014

Vervoerder HTM heeft over 2014 een negatief resultaat geboekt van 5,9 miljoen euro. Volgens de Haagse vervoerder is dit veroorzaakt door een verminderde bijdrage van de overheid en een eigen investering in een pilot waarmee de vervoerder de sociale veiligheid hoopt te verbeteren. Bovendien moest HTM een voorziening nemen voor een schadegeval als gevolg van een aanrijding tussen twee voertuigen van de RandstadRail.

Dit is beschreven in de jaarrekening van HTM die woensdag werd vastgesteld. De vervoerder zegt zonder die incidentele kosten een positief resultaat van enkele miljoenen te hebben behaald in 2014.

Kosten

De grootste kostenpost wordt veroorzaakt door de verminderde bijdrage van 4,7 miljoen van de overheid tussen 2009 en 2013. HTM heeft dit in 2014 als verliespost opgenomen in haar jaarrekening. De vervoerder investeerde bovendien 3,3 miljoen euro in een driejarige proef waarbij de vervoerder medewerkers gaat inzetten die als gastheer optreden, om zo de sociale veiligheid te vergroten

De laatste grote kostenpost wordt veroorzaakt door een botsing van twee RandstadRail-voertuigen in januari van 2014. Als gevolg van deze aanrijding moest HTM een voorziening nemen van 2,3 miljoen euro. In zowel 2013 als 2014 wist HTM een positief financieel resultaat te behalen.

Klantwaardering

HTM publiceerde ook haar jaarverslag over 2014. Vorig jaar reisden gemiddeld 319.000 reizigers per dag met een voertuig van HTM. Deze reizigers waren tevreden over de vervoerder. De Light Rail kreeg een 7,4 en de bussen van HTM werden beoordeeld met een 7,5. Dit zijn dezelfde punten als een jaar eerder. De HTM kreeg van de reizigers een 7,3 voor haar tramvervoer, in vergelijking met een 7,1 in 2013 en een 7,2 in 2012.

Ook maakten meer passagiers dagelijks gebruik van het railvervoer dat HTM aanbiedt. HTM slaagde er dan ook in om de reizigersopbrengsten met een bedrag van 0,6 miljoen te laten stijgen in vergelijking met een jaar eerder.

Calamiteiten

Het aantal calamiteiten bij de HTM daalde in 2014 flink. Er vonden minder ontsporingen plaats op het spoor, maar wel enkele kop-staartbotsingen. HTM deed in 2014 onderzoek naar de manier waarop het aantal kop-staartbotsingen kan worden teruggebracht, wat in 2015 leidde tot een proef waarbij sensoren in de voertuigen werden aangebracht die de bestuurder wijzen op het komst van een ander voertuig.

Het aantal geweldsincidenten daalde flink naar 40 incidenten in 2014. In 2013 waren dit 74 incidenten en in 2012 zelfs 96. Daarentegen waren de calamiteiten wel ernstiger. Daarom besloot de HTM beveiligers in te zetten op RandstadRail 4. Deze proef zorgde er mede voor dat HTM in 2014 een negatief financieel resultaat boekte.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.