HTM vervangt oude stadstrams op lijn 11

HTM gaat de huidige trams op tramlijn 11 op 7 maart vervangen door nieuwe stadstrams. De oude rood-beige trams worden allemaal tegelijkertijd vervangen door de rode Avenio-trams. Dit type tram rijdt ook al enkele maanden op lijn 2. De nieuwe Siemens-tram kenmerkt zich onder meer door de goede toegankelijkheid omdat de trams gelijkvloers zijn en een lage instap hebben. 

HTM heeft al zestig trams gekocht bij Siemens, die de vervoerder geleidelijk wil gaan inzetten op verschillende tramlijnen. Behalve op lijn 2 en lijn 11 moeten deze voertuigen ook gaan rijden op lijn 1, 9, 15 en 17. Om dit mogelijk te maken, werkt HTM samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten om de infrastructuur aan te pakken en haltes op bepaalde plekken te verbreden.

Nieuwe stadstrams

In november werden de eerste nieuwe trams in gebruik genomen door HTM. Destijds werden de oude trams op lijn 2 nog geleidelijk vervangen. Pas sinds januari wordt de dienstregeling van tram 2 louter uitgevoerd door de nieuwe stadstrams. Op lijn 11 heeft HTM de keuze gemaakt om meteen alle trams te vervangen, zodat reizigers meteen vanaf 7 maart de garantie hebben dat ze gebruik kunnen maken van een gelijkvloerse tram.

De nieuwe stadstram van HTM is onderdeel van een samenwerking tussen de vervoerder, de gemeentes en de Metropoolregio om beter, comfortabel en toegankelijker openbaar vervoer te ontwikkelen in Den Haag. Omdat deze trams iets breder zijn dan de oude voertuigen, moeten hiervoor ook verschillende haltes verbreed worden. HTM pakt ook meteen minder toegankelijke of comfortabele haltes aan. Zo zijn de haltes Rijswijkseplein en Strandweg zijn niet rolstoeltoegankelijk vanwege hun ligging in een bocht.

Verder zullen de komende tijd ook andere stations vernieuwd worden. Halverwege 2016 wordt de halte Groot Hertoginnelaan aangepast en tijdens de herinrichting van het Stationsplein wordt de tramhalte daar aangepakt.

Rover

Eind januari adviseerde reizigersvereniging Rover nog aan HTM om overal deze brede trams in te gaan zetten, zodat reizigers altijd de zekerheid hebben dat ze in een gelijkvloerse tram kunnen stappen. Een aanzienlijk deel van de tramvloot van HTM moet namelijk uiterlijk in 2024 een groot deel van de trams vervangen worden. Rover is van mening dat HTM die kans moet grijpen om op alle lijnen dezelfde soort tram te laten rijden.

Door overal deze trams in te zetten, worden alle trams toegelijk voor reizigers met een beperking en die in een rolstoel of scootmobiel zitten, denkt de reizigersvereniging. Bovendien moeten de trams flexibel ingezet kunnen worden ingezet en ze moeten maximaal circa 237 reizigers kunnen vervoeren. De 60 nieuwe Avenio-stadstrams die HTM heeft besteld, voldoen aan die eisen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.