tram, HTM, rails

HTM wil ontvlechting van metro en tram op RandstadRail

Door 200 miljoen te investeren in de ‘ontvlechting’ van de Rotterdamse metrolijn met de lightrailverbinding met Zoetermeer en de aanleg van een aparte metrolijn, zullen er waarschijnlijk veel minder vaak storingen ontstaan op de HTM RandstadRaillijnen. Bovendien kunnen er dan meer voertuigen rijden tussen de haltes Leidschenveen en Laan van NOI. Deze aanbeveling heeft het adviesbureau Mott MacDonald gedaan aan vervoerder HTM. HTM wil met de stakeholders in gesprek over de aanbeveling van het adviesbureau en de financiering hiervan. 

De vervoerder had het adviesbureau de opdracht gegeven onderzoek te verrichten naar de achtergronden van de storingen bij RandstadRail in 2015 en aanbevelingen te doen voor het oplossen van knelpunten. Een van die knelpunten is het traject van 5,5 kilometer tussen de haltes Leidschenveen en Laan van NOI, waarop de tram en metro zijn vervlochten. Dit traject levert tijdens verstoringen ernstige problemen op, omdat het ten eerste storingsgevoelig is en bovendien kunnen reizigers geen alternatieve reisroute nemen. Volgens het onderzoeksbureau Mott MacDonald zou dit opgelost worden wanneer wanneer de metrolijn vanuit Rotterdam volledig vrij zou lopen naar Station Den Haag Centraal. De kosten voor een dergelijk project zijn ongeveer 200 miljoen euro.

Storingen

In 2006 werden Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd tot lightraillijnen, die sindsdien geëxploiteerd worden door RET en HTM onder de naam RandstadRail. Op een deel van dit lightrailnet wordt het tramnetwerk verbonden met het metronetwerk door een gedeelde infrastructuur voor trams en metro’s, maar juist hier ontstaan vaak langdurige vertragingen. De wissels zijn geschikt gemaakt voor verschillende typen wielen en dit leidt vaak tot wisselstoringen. Tevens kent het traject verschillende beveiligingssystemen. De storingen duren bovendien vaak erg lang omdat de voertuigen geen alternatieve routes volgen.

Dit betekent dat de HTM op de RandstadRail lang niet altijd haar punctualiteitseisen haalt. Daarom heeft de vervoerder het Mott MacDonald ingehuurd om de prestaties van de RandstadRail te onderzoeken. Het adviesbureau kon geen eenduidige verklaring vinden voor de vele storingen, maar de complexiteit van deze lijn zorgt volgens Mott MacDonald wel een groter risico op storingen. Daarom adviseert het bureau om ‘de E-lijn te ontvlechten naar een parallel traject waardoor er geen samenloop meer is tussen HTM-tram en RET-metro’.

Oplossingen

Mott MacDonald heeft ook andere aanbevelingen gedaan over mogelijke oplossingen om deze knelpunten op te lossen. Volgens het adviesbureau zou het voor de reiziger weliswaar het beste zijn als de twee systemen worden ‘ontvlochten’ en de metro een eigen baan en dus een directe verbinding krijgt tussen Rotterdam en Den Haag Centraal, maar dit is tegelijkertijd de meest dure oplossing.

HTM kan ook het besluit nemen om tijdhaltes in te stellen, waarbij voertuigen moeten wachten bij de halte voordat ze toestemming krijgen om het samenloopdeel op te mogen rijden. Nadelig aan deze maatregel is de langere reistijd voor de reizigers. Een andere oplossing is het aansluiten van het Lightrailnet uit Zoetermeer op lijn 19, zodat de voertuigen via lijn 19 en lijn 2 naar Den Haag Centraal Station kunnen rijden. Het zou tussen de 25 en 30 miljoen euro kosten om dit plan mogelijk te maken.

Omroepinstallaties

Behalve de aanbevelingen voor verbeteringen aan de lijnen, adviseerde Mott MacDonald de vervoerder ook om reizigers goede en tijdige informatie te bieden met behulp van omroepinstallaties. HTM zegt al met dit advies aan de slag gegaan te zijn gegaan. Ook is de vervoerder naar eigen zeggen gestart met een verbeterprogramma dat is gericht op het aanpakken van knelpunten binnen de eigen invloedssfeer.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

1 reactie op “HTM wil ontvlechting van metro en tram op RandstadRail”

Robert Revet|13.08.16|11:45

Ansluiten van RR3 en 4 op lijn 19 en 2 en over dit trajekt doorrijden naar CS zou een veel langere reistijd met zich mee brengen, wat de aantrekkelijkheid van de Randstadrail erg zou verminderen.
Voor een viersporig trajekt is – bijzonder tussen L’dam-Voorburg en L.v.N.O.I – simpelweg geen plaats zonder gebouwen af te breken.
De enige oplossing kan alleen maar liggen in een intelligenter gebruik van het bestaande tracee.
In Kassel (D) rijden Citadis op DB spoor, misschien daar eens kijken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.