Stadstram HTM, Den Haag

Metropoolregio en HTM worstelen over nieuwe concessie

bron: Siemens/fotostudie Oostrum

De onderhandelingsgesprekken tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en vervoerder HTM over de nieuwe concessie voor HTM verlopen vooralsnog moeizaam. Daarom is oud-minister van VROM, Pieter Winsemius, ingeschakeld om de twee partijen dichter bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat ze binnen korte tijd een akkoord over het vervoerscontract bereiken. Dit meldt het dagblad AD. 

Het probleem zou ook nu weer zijn dat de Metropoolregio te hoge eisen zou stellen aan de stadsvervoerder en de concessie. Eerder luidde de OR van RET de noodklok over de hoge eisen die de Metropoolregio zou stellen. Het leek korte tijd onzeker of de twee partijen het wel met elkaar eens konden worden over de eisen. Enkele weken geleden werd er echter een akkoord gesloten tussen RET en de Metropoolregio.

Hoge eisen Metropoolregio

Er is al twee keer eerder uitstel geweest van de HTM-concessie. De vervoerder zou echter nu nog niet akkoord willen gaan met de eisen van de Metropoolregio. Vanuit HTM klinken geluiden dat wanneer er gereden moet worden voor het bedrag dat de Metropoolregio er nu in wil steken, dit ten koste zal gaan werkgelegenheid. Bovendien zou de Metropoolregio meer zeggenschap willen over de concessie.

De overheidsinstantie wil zich vergaand bemoeien met de hoeveelheid lijnen, met de frequentie van deze lijnen, de OV-beveiligers en over de samenstelling van de raad van commissarissen. Haagse politici maken zich zorgen over de hoge eisen van de Metropoolregio. Volgens de Haagse PVV-fractie kunnen deze eisen namelijk ten koste gaan van bevoegdheden van de gemeente Den Haag en van NS.

HTM-concessie

De huidige concessie voor tram en metro in Den Haag loopt af per december 2016. De concessie wordt dan opnieuw voor tien jaar gegund worden. Vervoerders HTM en RET krijgen die concessies onderhands gegund, maar de vervoerders en de Metropoolregio bespreken wel vooraf de eisen die worden besproken in de nieuwe concessie. Winsemius zegt er overigens vertrouwen in te hebben dat er half mei een akkoord ligt, dat hierna bekeken kan worden door de aandeelhouders en de Ondernemingsraad.

Lees ook: RET bereikt akkoord over railconcessie met Metropoolregio

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Metropoolregio en HTM worstelen over nieuwe concessie”

Paul Lamote|14.05.16|14:36

“Vanuit HTM klinken geluiden dat wanneer er gereden moet worden voor het bedrag dat de Metropoolregio er nu in wil steken, dit ten koste zal gaan werkgelegenheid.”

Nou dat moet dan maar eens een keer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Metropoolregio en HTM worstelen over nieuwe concessie | OVPro.nl
Stadstram HTM, Den Haag

Metropoolregio en HTM worstelen over nieuwe concessie

bron: Siemens/fotostudie Oostrum

De onderhandelingsgesprekken tussen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en vervoerder HTM over de nieuwe concessie voor HTM verlopen vooralsnog moeizaam. Daarom is oud-minister van VROM, Pieter Winsemius, ingeschakeld om de twee partijen dichter bij elkaar te brengen en ervoor te zorgen dat ze binnen korte tijd een akkoord over het vervoerscontract bereiken. Dit meldt het dagblad AD. 

Het probleem zou ook nu weer zijn dat de Metropoolregio te hoge eisen zou stellen aan de stadsvervoerder en de concessie. Eerder luidde de OR van RET de noodklok over de hoge eisen die de Metropoolregio zou stellen. Het leek korte tijd onzeker of de twee partijen het wel met elkaar eens konden worden over de eisen. Enkele weken geleden werd er echter een akkoord gesloten tussen RET en de Metropoolregio.

Hoge eisen Metropoolregio

Er is al twee keer eerder uitstel geweest van de HTM-concessie. De vervoerder zou echter nu nog niet akkoord willen gaan met de eisen van de Metropoolregio. Vanuit HTM klinken geluiden dat wanneer er gereden moet worden voor het bedrag dat de Metropoolregio er nu in wil steken, dit ten koste zal gaan werkgelegenheid. Bovendien zou de Metropoolregio meer zeggenschap willen over de concessie.

De overheidsinstantie wil zich vergaand bemoeien met de hoeveelheid lijnen, met de frequentie van deze lijnen, de OV-beveiligers en over de samenstelling van de raad van commissarissen. Haagse politici maken zich zorgen over de hoge eisen van de Metropoolregio. Volgens de Haagse PVV-fractie kunnen deze eisen namelijk ten koste gaan van bevoegdheden van de gemeente Den Haag en van NS.

HTM-concessie

De huidige concessie voor tram en metro in Den Haag loopt af per december 2016. De concessie wordt dan opnieuw voor tien jaar gegund worden. Vervoerders HTM en RET krijgen die concessies onderhands gegund, maar de vervoerders en de Metropoolregio bespreken wel vooraf de eisen die worden besproken in de nieuwe concessie. Winsemius zegt er overigens vertrouwen in te hebben dat er half mei een akkoord ligt, dat hierna bekeken kan worden door de aandeelhouders en de Ondernemingsraad.

Lees ook: RET bereikt akkoord over railconcessie met Metropoolregio

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Metropoolregio en HTM worstelen over nieuwe concessie”

Paul Lamote|14.05.16|14:36

“Vanuit HTM klinken geluiden dat wanneer er gereden moet worden voor het bedrag dat de Metropoolregio er nu in wil steken, dit ten koste zal gaan werkgelegenheid.”

Nou dat moet dan maar eens een keer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.